کنعانی: گروه‌های مقاومت از ایران دستور نمی‌گیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهامات بی اساس علیه ایران در خصوص کشته شدن نیروهای آمریکایی در منطقه گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از ایران دستور نمی‌گیرند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی درباره ارتباطات برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی گفت: در شرایط سختی که مردم غزه و کرانه غربی تحت محاصره شدید و حملات قرار دارند طبیعتا انتظار ملت فلسطین از دولت‌های اسلامی استفاده از ابزارها برای ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم و استفاده از اختیارات برای اعمال فشار بر رژیم است. همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند کشورهای اسلامی دارای ابزارهایی هستند که می‌توانند برای قطع شریان حیاتی رژیم استفاده کنند و در انتظار اقداماتی از سوی نهادهای بین‌المللی نباشند که تحت نفوذ کشورهایی قرار دارند که حامی رژیم صهیونیستی است.

بیشتر بخوانید:

کنعانی: ارتش رژیم صهیونیستی تجاوزات به کرانه باختری را همچنان ادامه می‌دهد

ایران از مدت‌ها پیش این بحث را در مذاکرات با کشورهای اسلامی دنبال کرده است. در گفتگوها با طرف‌های منطقه‌ای استفاده از ابزار فشار و تحریم را به عنوان اقدام انسانی در حمایت از فلسطین مورد تاکید قرار داریم. این خواسته فلسطین است که رژیم در عین ارتکاب جنایت جنگی از تمامی حمایت‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای حامی این رژیم از جمله آمریکا برخوردار است، کشورهای اسلامی هم در بکارگیری از ابزارهای خود از جمله تحریم کالاهای رژیم و استفاده از اهرم انرژی به کمک ملت مظلوم فلسطین برآیند. ما در مذاکرات خود با کشورها این موضوع را مطرح کردیم و انتظار ملت فلسطین است که کشورهای اسلامی به این خواسته جامه عمل بپوشانند. در حوزه حقوقی و بین‌المللی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

گروه‌های منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تهدید ایران توسط بایدن و اتهامات به کشورمان در خصوص کشته شدن نظامی‌های آمریکایی در منطقه گفت: ما در این ازتباط موضع خود را اعلام کردیم. ایران از ابتدای بحران جاری نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری به دلیل ادامه حملات رژیم و پشتیبانی همه جانبه آمریکا از نسل کشی هشدار داده و نقض مکرر حاکمیت عراق و سوریه توسط آمریکا و انجام حملات علیه گروه‌ها را تشدید کننده این چرخه می‌داند.

ایران با تاکید بر اهمیت حفظ و ثبات معتقد است که جنگ راه حل نبوده و آتش بس فوری می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش شود. گروه‌های منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای دفاع از فلسطین و کشورشان دخالتی ندارد. تکرار اتهامات بی اساس توطئه کسانی است که در کشیدن پای آمریکا به منطقه و تشدید بحران می‌بینند. ایران با آمادگی تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسئولیت اقدامات تحریک آمیز بر عاملان طرح چنین اتهامات بی اساسی است.

سفر احمدیان به عراق در چارچوب تداوم مشورت‌های دو کشور در حوزه‌ همکاری‌های امنیتی است

وی درباره سفر علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عراق در خصوص تامین امنیت مرزها و گفتگوهای ایران با عراق گفت: روابط میان ایران و عراق گسترده و برادرانه است. بر مبنای روابط سازنده‌ای که دو کشور در حوزه‌های مختلف دارند، و در چارچوب سیاست همسایگی ما همواره گفتگوهای منظم و مستمری را در سطوح مختلف داریم.

سفر احمدیان در چارچوب تداوم مشورت‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری‌های امنیتی و خطر تروریسم و تقویت همکاری‌ها در منطقه و تحکیم مرزهای دو کشور اتجام می‌شود. برخی اتفاقات طبیعتا نمی‌تواند بر عمق روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد.

کشورهای منطقه بیش از هر طرف دیگری می‌توانند به تحکیم ثبات در افغانستان کمک کنند

کنعانی در خصوص نشست امروز منطقه‌ای افغانستان در کابل گفت: برای کسب اطلاع از جزئیات این نشست و مباحث در حال طرح می‌بایست منتظر پایان نشست و گزارش‌های ارایه شده بمانیم. ایران معتقد است که کشورهای منطقه بیش از هر طرف دیگری می‌توانند در جهت کمک به تحکیم ثبات در افغانستان و بهبود شرایط شهروندان افغانستان ایفای نقش کنند. ایران در چارچوب سازوکارهای منطقه برای کمک به بهبود وضعیت افغانستان ایده‌هایی را مطرح کرده و با استقبال تعدادی از همسایگان همراه شده است. ما معتقدیم با حمایت سازمان ملل می‌توان به ایجاد شرایط بهتر در این کشور عمل کرد.

تحولات دریای سرخ سرریز ظلم آشکاری است که در غزه شاهدش هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبرهایی مبنی از خواست چین از ایران گفت: توصیه می‌کنم در مباحث از این دست به منابع رسمی رجوع شود. چنین چیزی مطرح نیست. سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این زمینه موضع واضحی داشته است. ما دو کشور به عنوان طرفدار همگرایی، تعهد و موضع خود را به برقراری عدالت منطقه‌ای، حل منازعات و مقابله با تنش آفرینی‌ها مطرح کردیم. همواره رایزنی‌های مشترکی را داشتیم و گفتگو داریم. موضع چین هم کاملا روشن است. تحولات دریای سرخ سرریز ظلم آشکاری است که در غزه شاهدش هستیم، این موضع چین است.

امیدواریم شاهد از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان باشیم

وی در خصوص دادگاه حمله کننده به سفارت آذربایجان در تهران و بازگشایی سفارت آذربایجان گفت: رای دادگاه بالاخره روند قضایی است و باید منتظر باشیم. پیش بینی این است که این روند طولانی نخواهد بود. روز شنبه گذشته جلسه رسیدگی به عامل حمله به سفارت آذربایجان با حضور متهم و وکلا و نمایندگان جمهوری آذربایجان برگزار شد. بار دیگر به خانواده محترم یکی از اعضای سفارت آذربایجان در تهران که متاسفانه جانش را از دست داد تسلیت می‌گویم و ابراز همدردی می‌کنم. مقامات قضایی ایران اطمینان داده بودند که در چارچوب قوانین به اتهامات رسیدگی خواهند کرد. با همکاری مقامات قضایی دو کشور روند طی شده و فرایند تحقیقات تکمیل شده است. بر اساس اعلام قاضی به زودی رای صادر می‌شود. این حادثه هر چند تلخ بود برای روابط دو کشور، با این وجود مسئولان تلاش زیادی کردند که تاثیرش بر روابط به حداقل برسد. بر اساس نقشه راه دو کشور، در بازه زمانی یک سال گذشته شاهد مبادله هیات‌ها در حوزه‌های مختلف بودیم. امیدواریم شاهد از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان باشیم.

ایران و پاکستان بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های حداکثری برای توسعه مناسبات اتفاق نظر دارند

کنعانی در خصوص روابط ایران و پاکستان و خط لوله گاز بین دو کشور  اظهار کرد: این موضوع یکی از موضوعات مذاکرات مقامات عالی دو کشور بوده و در فهرست موضوعات مهم برای انجام و تکمیل این پروژه وجود دارد. از جزئیات مطلع نیستم. دو کشور بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های حداکثری برای توسعه مناسبات اتفاق نظر دارند.

تعرض به سفارت در سوئد و اقدامات ایران در این خصوص

وی درباره تعرض به سفارت ایران در سوئد و اقدامات ایران در این خصوص گفت: همه اقدامات لازم در سریع‌ترین زمان از سوی ایران در مرکز و همچنین سفارت انجام شده است. مقامات دولت سوئد هم قول دادند که این موضوع را دنبال کنند و 5 نفر از متعرضین هم بازداشت شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =