نظریات مردود غربی به مرجع علمی دانشگاهها تبدیل شده!

معاون ارتباطات علمی دبیرخانه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گفت: متأسفانه نظریاتی که دنیای پست مدرن از آن عبور کرده هم اکنون در دانشگاه‌های ما به عنوان یک مرجع علمی تدریس می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، موسی زارع پور عضو شورای مرکزی جانبازان در برنامه «گفتگوی علمی» منشأ تولید علوم انسانی را در انسان شناسی قوی دانست و گفت: اگر ما در انسان شناسی قوی عمل کنیم علوم انسانی با کیفیت را استخراج خواهیم کرد.

وی افزود: جامعه ایرانی به دلیل برخورداری از بافت مذهبی قوی، تقریباً به حوزه انسان شناسی و علوم انسانی پرداخته اما مشکل در تعامل علوم انسانی ما و علوم انسانی غربی است.

عضو شورای مرکزی جانبازان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای همه پروژه‌های عمرانی گفت: این پیوست فرهنگی باید توسط کارشناسان علوم انسانی تهیه شود اما متأسفانه هنوز بازار کار برای کارشناسان علوم انسانی ایجاد نشده است.

زارع پور حضور کارشناسان علوم انسانی در پروژه‌ها را منشأ تحولات بسیار زیاد در جامعه دانست و افزود: ما باید صادرکننده علوم انسانی باشیم که تحقق این مهم نیازمند تقویت خودباوری، آمایش سرزمین و تقویت روابط انسانی است.

در ادامه، حجت الاسلام دکتر حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) و معاون ارتباطات علمی دبیرخانه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گفت: این موسسه با هدف پیوند فقه با علوم انسانی از سال 1396 شروع به کار کرد.

وی افزود: توسعه و پیشرفت با غلبه بر طبیعت، سالهای سال مسئله بشر بود که نهایتاً در دنیای غرب راهبری شد، تمدنی شکل گرفت و این موضوع در جوامع دیگر هم مطرح شد اما مشکل این بود که جوامع مختلف آشنایی با تکنولوژی و زیربناهای غرب را بر توسعه مقدم قرار دادند و همین تقلید صرف زیربنایی از جوامع غربی باعث شد که با وجود تکنولوژی و صنعت دچار تعارض شویم و این آسیب همچنان ادامه دارد.

معاون ارتباطات علمی دبیرخانه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: همانطور که حوزه دانشگاهی دو بخش صنعت و پزشکی را در اولویت نخست قرار دادند حوزه‌های علمیه هم کمتر به بحث‌های بنیانی مانند فلسفه و عرفان پرداختند.

حجت الاسلام همتی بومی سازی گفتمانی در حوزه انسانی را ضروری خواند و گفت: ما در نسبت‌مان با علوم انسانی غرب هنوز مشکل داریم و به روز نیستیم. متأسفانه نظریاتی که دنیای پست مدرن از آن عبور کرده هم اکنون در دانشگاه‌های ما به عنوان یک مرجع علمی تدریس می‌شوند.

کد خبر: 1080314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =