به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمد هادی عسکری با اشاره ابلاغ شیوهنامه کارنامه فرهنگی اجتماعی دانشجویان به دانشگاههای کشور، اظهار کرد: شیوه نامه کارنامه فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاههای کشور از سوی غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به دانشگاهها ابلاغ شده است.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علومبا بیان این که تاکنون ساز و کار دقیق و جامعی برای ارزیابی فعالیت های دانشجویان در سطوح فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی در دانشگاه ها تعریف نشده بود، افزود: این کارنامه با هدف ارزیابی فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و فراهم سازی امکان صدور گواهینامه نقش آفرینی در فعالیت های داوطلبانه فرهنگی و اجتماعی دانشجویان تدوین شده است.
وی درباره مزیت این کارنامه خاطرنشان کرد: وقتی حضور دانشجویان مورد رصد و ثبت قرار میگیرد، نمایانگر میزان فعالیتها و عملکرد حوزههای معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است.
به گفته عسکری، این امر وقتی ارزش بیشتری می یابد که متوجه باشیم دانشگاه علاوه بر مسوولیتی که در زمینه آموزش انتقال دانش و آماده ساختن دانشجویان برای ورود به جامعه همچنین نقشآفرینی در عرصه کارشناسی و مدیریت کشور دارد، رسالت مهم دیگری هم پیرامون تربیت انسانهای اخلاق گرا، متعهد و مسوولیتپذیر عهدهدار است.
وی ادامه داد: تمهید ساختارهایی برای جلب مشارکت داوطلبانه و فعالانه دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی از جمله راهکارهایی است که به دانشگاه کمک می کند خود را در آموزش عالی به شیوه مدیریتی با استانداردهای جهانی نزدیک کند و با اتخاذ رویکردهای مدیریتی، نسل جدیدی از دانشگاه اسلامی آن گونه که شایسته جایگاه علم و دانش در نظام اسلامی است، به نمایش بگذارد.
عسکری خاطرنشان کرد: از اهداف این اقدام می توان به ترغیب و تشویق دانشجویان بر انجام فعالیت های گروهی علمی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، افزایش اهمیت مسوولیتپذیری اجتماعی، لزوم نقش آفرینی جمعی دانشجویان، کمک به دانشگاه برای انجام رسالت خود در قبال تربیت اخلاقی، معنوی و اجتماعی دانشجویان، دسترسی به کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دسته بندی اولویت های فرهنگی و اجتماعی نظام دانشگاهی بر مبنای شاخصهای ارزیابی، استانداردسازی و دستیابی به نظام ارزیابی واقعی وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در کنار ارزیابی آموزش و پژوهشی اشاره کرد.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره نحوه ارزیابی فعالیتهای دانشجویان، اظهار کرد: نحوه ارزیابی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و حداکثر امتیازی که دانشجویان در انجام آن فعالیتها در نهادهای زیر مجموعه و مجموعههای مرتبط میتوانند کسب کنند در جداولی به تفکیک آمده است که بر اساس ملاحظات و امتیازاتی که کسب میکنند در سوابق اجرایی دانشجویان ثبت میشود.
وی درباره شاخصهای ارزیابی کمی و کیفی، گفت: این شاخصهای ارزیابی در ۲ بخش کمی و کیفی دیده شده است؛ عضویت در گروههای دانشجویی، عضویت در کارگروهها، کمیتههای مشورتی و اجرایی در سطح دانشگاهها و وزارت علوم، کسب رتبه در جشنوارهها، همایشها و مسابقات فرهنگی، عضو فعال در هیئتهای مذهبی و دانشجویی، فعالیتهای داوطلبانه در سایر نهادها و دستگاهها با تایید معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جزو شاخصهای ارزیابی کمی است.
عسکری بیان کرد: اخلاق کار جمعی، مسوولیت پذیری، توانایی رهبری و مدیریت گروهی، همدلی، ارتباط موثر و میزان خلاقیت در انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در زیر گروه شاخصهای ارزیابی کیفی بررسی می شود.
این مقام مسئول، زمان ارایه این کارنامه به دانشجویان را اعلام کرد و اظهار کرد: این کارنامه بعد از فراغت از تحصیل به دانشجویان داده می شود و مبنای کار از سال تحصیلی گذشته است. دانشجویانی که در تشکل ها و گروه های قانونی در دانشگاه عضویت داشته و فعالیت می کنند، سوابق خود را برای درج در این کارنامه ذخیره کنند.
انتهای پیام/
نظر شما