تغییرات اساسی در سیاست‌های پژوهشی دانشگاه بر اساس سند تحول

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تبریز با بیان اینکه دانشگاه‌های موجود بر محور آموزش بنا شده است، تصریح کرد: برای اینکه ارتباط دانشگاه با پژوهش، فناوری و نوآوری برقرار شود نیاز به تحول اساسی در آن حوزه بر اساس سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

حسن رسولی سقای معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تبریز در گفت‌و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره میزان بودجه دانشگاه‌ها برای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها گفت: ۱. ۵ درصد از بودجه شهریه دانشگاه اختصاص به ردیف بودجه پژوهشی دارد که فعالیت‌های تحقیقاتی دانشجویان در قالب باشگاه پژوهشگران جوان و انجمن‌های علمی دانشجویی از این محل تامین می‌شود و کلیه فعالیت پژوهشی دانشجویان را پوشش می‌دهد.

رسولی در ادامه افزود: برگزاری رویدادهای علمی و نوآوری مانند رویداد تد، شرکت درمسابقات به‌عنوان مثال بتن، جشنواره‌ها به‌عنوان مثال جشنواره حرکت و کارآفرینی دانشگاه تبریز، مسابقات به‌عنوان مثال نمایشگاه رینوتکس ۱۴۰۰، طرح‌های پژوهشی، حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در زمینه تحقیقات دانشجویی است.

دانشگاه‌های موجود بر محور آموزش بنا شده است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه‌های موجود بر محور آموزش بنا شده است، تصریح کرد: برای اینکه ارتباط دانشگاه با پژوهش، فناوری و نوآوری برقرار شود نیاز به تحول اساسی در آن حوزه بر اساس سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی است.

 معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به نقش دولت‌ها در فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: دولت‌ها به جای اینکه سازمان‌های خاص یا دانشگاه‌های خاص را حمایت مالی بکنند از زیست‌بوم نوآوری حمایت می‌کنند. به این معنی که به جای اینکه سازمان خاصی را مد نظر قرار دهند، برنامه‌های علمی، پژوهشی و فناوری که زیست بوم نوآوری را تقویت می‌کند و در راستای پویایی و حیات آن هست، حمایت می‌کنند. تقریبا چیزی شبیه به سیاست معاونت علم و فناوری که از برنامه‌های نوآورانه دانشگاه‌ها اعم از دولتی و یا غیردولتی و همین‌طور شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان چه بخش دولتی و یا بخش خصوصی حمایت مادی و معنوی می کند.

افزایش حق جذب سرآمدان علمی و حمایت مالی از واحدهای فناور

حسن رسولی سقای درباره حمایت از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذربایجان شرقی گفت: حمایت‌های مختلفی از سوی دانشگاه برای فعالان حوزه پژوهش در نظر گرفته شده همچون تجلیل از پژوهشگران منتخب در مناسبت‌های مختلف نظیر گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و یا مراسم‌هایی که  به این منظور در هیات رییسه دانشگاه و یا شورای دانشگاه برگزار می‌شود. همین‌طور حمایت مالی در قالب تشویق مقالات، جوایز مراسم تجلیل و جشنواره‌ها، تخصیص پژوهانه به اعضای هیات علمی، افزایش حق جذب سرآمدان علمی و حمایت مالی از واحدهای فناور در مرکز رشد و سرای نوآوری و نیز سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان مصوب در شورای اقتصاد دانش و سرمایه‌گذاری دانشگاه از عمده برنامه‌های حمایتی دانشگاه در مسیر نیل به دانشگاه نوآور و کارآفرین است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره تاثیر دوران کرونا بر فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها بیان کرد: بزرگترین آسیب کرونا بر فعالیت‌های حضوری و گروهی پژوهش بود که به خاطر عدم حضور دانشجو کمرنگ شد. اما در عوض،  این مشکل، باعث رهاسازی ظرفیت‌های مجازی دانشگاه و ورود به این عرصه را به‌عنوان آورده فناورانه عصر جدید فراهم کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1121770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =