علم و پژوهش را به صورت اورژانسی نیاز داریم/ میز متحرک با قابلیت تغییر شکل و فرم اختراع شد

مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان فارس با حضور استاندار فارس و جمعی از رؤسای دانشگاه‌های استان فارس و برگزاری نمایشگاهی با حضور نخبگان و معرفی آثار آنها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز واحد استان فارس، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان با حضور استاندار فارس و جمعی از رؤسای دانشگاه‌های استان فارس برگزار شد. در این مراسم، حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان درباره‌ مهمترین اهداف بنیاد نخبگان گفت: شناسایی و هدایت استعدادهای برتر نخبه‌ها در راستای نخبه‌پروری و نخبه‌گزینی و تکریم نخبه‌ها است.

وی افزود: از کارهای این سازمان بورسیه‌ دانش‌آموزان و دانشجویان و ایجاد دوره‌ پسا دکترا است، به نحوی که در سال ۹۹ تنها در فارس ۸۰ فرصت پسا دکترا ایجاد شد.

علم و پژوهش را به صورت اورژانسی نیاز داریم

در ادامه سید وحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در تقویم کشور هفته‌ پژوهش مهم است و حرمت خاصی دارد، مخصوصا در کشور و جامعه‌ اسلامی که به آیات قران عمل می‌کند که در تاریخ امروزی علم و بستر پژوهش است.

وی ادامه داد: در حوزه‌ علوم پزشکی با سلامت مردم در ارتباط هستیم، علم و پژوهش را به صورت اورژانسی نیاز دارد، طوری که ما در علم پزشکی هم تولید کننده و هم استفاده کننده هستیم. برای مثال در کرونا توانستیم از همت جوانان و پژوهشگران استفاه کرد.

همچنین مؤذنی، دبیر ستاد هفته‌ پژوهش و رئیس دانشگاه شیراز گفت: پژوهش یک امر مبارکی است؛ به این خاطر که مقدمه‌ دانش و آگاهی است و وقتی به پژوهش می‌رسیم، این سوال پیش می‌آید که پژوهش چه فایده‌ای دارد و چه مشکلی را حل می‌کند؟! و دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی چه نقشی دارند! این نشان می‌دهد که باید به تبلیغات کاربردی توجه شود.

وی گفت: نظر من این است که هفته پژوهش فرصتی است که در این موضوع تفکری عمیق داشته باشیم. عدم آشنایی محققان از مشکلات جامعه، نداشتن دغدغه‌ حل مسائل و مشکلات، ناتوانی محققان در حل مسائل و مشکلات و مکانیسم قوی برای قدردانی از پژوهش کاربردی نداریم.

علم و پژوهش را به صورت اورژانسی نیاز داریم/ میز متحرک با قابلیت تغییر شکل و فرم اختراع شد

اقدامات نخبگان درراستای ایمنی خطوط لوله پلی اتیلر

 در حاشیه نمایشگاه که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شده بود، محمدصادق توللی، مسئول مرکز تحقیقات مهندسی شیمی نفت و پلیمر دانشگاه آزاد شیراز درباره فعالیت‌های پژوهشی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز استان فارس با بیان اینکه سال ۹۵ متخصصان شرکت گاز طرح موضوع درباره ایمنی خطوط لوله پلی اتیلر مطرح کردند و در این خطوط با تست‌های مخرب فعلی صرفا ۴ درصد اتصالات بررسی می‌شود، گفت: فعالیت‌های موجود حاصل ۵ سال کار با شرکت گاز استان فارس است. با توجه به طرح موضوعی که از طرف شرکت گاز استان شد، ما چندین پایان نامه کارشناسی ارشد روی این موضوع تعریف کردیم و قرارداد پژوهشی با شرکت گاز استان داشتیم که اخیرا کارهای پژوهشی آن تمام شد.

وی با بیان اینکه  سخت افزار و  نرم افزار برای انجام این کار تهیه شد و تحویل کارفرما شد، افزود: این کار اولی است که در نمایشگاه ارائه دادیم. کار دوم هم که دانشجویان ما انجام دادند؛ دستگاهی بوده برای بازرسی غیرمخرب قطعات پلیمری به صورت کلی این دو مورد را نمایشگاه از طرف ما ارائه داد.

علم و پژوهش را به صورت اورژانسی نیاز داریم/ میز متحرک با قابلیت تغییر شکل و فرم اختراع شد

 میز متحرک با قابلیت تغییر شکل و فرم اختراع شد

محمد حسین جوانمردی، دانشجوی مقطع دکتری تخصصی دانشگاه آزاد واحد شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز استان فارس گفت: تولید میز متحرک با قابلیت تغییر شکل و فرم ثبت اختراع شده است، قابلیت‌های این میز متحرک شامل ابعاد میز بسته به فضایی که در آن قرار می‌گیرد، تغییر می‌یابد و حتی شکل میز هم با توجه به چیدمان روی میز تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: این موارد با استفاده از پنل متحرک که با کمک یک موتور دو دور گردش باز و بسته شده و بر این اساس شکل و فرم میز تغییر می‌یابد.

جوانمردی درباره کارکردهای این میز ادامه داد: قابل استفاده در مراکز اداری،آموزشی و حتی مهد کودک‌ها با توجه به تغییر شکل میز می‌تواند باعث خلاقیت در کودکان شود.

به گفته وی دومین مورد پژوهشی ما شامل نما و سایبان پارامتریک متحرک است با قابلیت کنترل نور و تولید برق، کارکرد آن به این شکل است که این سایبان از پنل‌هایی تشکیل شده است؛ که قابلیت باز و بسته شدن دارد ومی‌تواند فضای داخل را روشن کند و حتی توی سایبان هم می‎‌تواند قسمت‌هایی از سایبان را روشن و  تاریک کند .

جوانمردی افزود: کارکرد دوم این محصول، با استفاده از پیزوالکتریک که روی آن نصب می‌شود، با وزش باد قابلیت تولید برق دارد و به صورت پیشرفته با اتصال به کامپیوتر مرکزی با توجه روزها و ماه‌های مختلف سال بهینه‌ترین حالت نور دهی و تهویه هوا از امکان پذیر می‌کند.

علم و پژوهش را به صورت اورژانسی نیاز داریم/ میز متحرک با قابلیت تغییر شکل و فرم اختراع شد

مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت خوبی برخوردار است

همچنین محمد رضا زارع، یکی از نخبگان در این نمایشگاه با  بیان اینکه من از سن ۱۰ سالگی مسیر اختراعات خود را آغاز کردم، گفت: سال۹۴ با یکی از پروژه هایی که داشتم،سیستم اولویت بندی بیماران اداره فوریت‌های وضعیت پزشکی تنها رتبه کشور در جشنواره خوارزمی گروه پزشکی را کسب کردم و در زمینه‌های مختلف جراحی همچون جراحی چشمی و مغزی چند دستگاه ساختم.

وی افزود: دستگاه دیگر که مخصوص بافت‌های سرطانی که زمانی جراح می‌خواهد بافتی را بردارد،به طور اتوماتیک با ضخامتی که روی دستگاه می‌زند آن بافت برداشته می‌شود. تا کنون ۱۶ مدال در حوزه اختراعات کسب کرده‌ام.

زارع درباره فعالیت‌هایش با دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت خوبی برخوردار است. برای فاز تولید صنعتی و نیمه صنعتی حتما با مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =