پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری که ۲۳ آذر امسال در محل دائمی نمایشگاه تهران افتتاح شد، با ارائه بیش از ۹۰۰ محصول دانش‌بنیان حضور فعالی داشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری که ۲۳ آذر امسال با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل دائمی نمایشگاه تهران افتتاح شد، با ارائه بیش از ۹۰۰ محصول دانش‌بنیان حضور یافته است.

در این نمایشگاه استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های تخصصی از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، ساخت و تولید، فناوری نانو و زیست فناوری، کشاورزی و صنایع وابسته، مواد و انرژی، صنایع داروئی و بهداشتی و صنایع ساختمان به ارائه محصول پرداخته اند. شرکت کنندگان از ۳۱ استان کشور و ۲ واحد مستقل (علوم و تحقیقات و نجف آباد) محصولات خود را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند.

ربات آتشنشان واحد قزوین با قابلیت اطفاء حریق به صورت خودکار، نیمه‌خودکار و ترکیبی، فوتبال دستی شناختی واحد قزوین با قابلیت بازی سخت افزاری در زمینه نوروفیزیک در راستای درمان بیماران دارای اختلال بیش فعالی و اوتیسم، دستگاه ازن ژنراتور صنعتی و خانگی واحد رشت با قابلیت تصفیه و ضدعفونی کنندگی محیط و هوا، دستگاه قابل حمل سنجش میزان غبار هوا واحد اصفهان با استفاده از تکنولوژی مادون قرمز، پرینتر سه بعدی FDM تولید شده در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی با کاربرد صنعتی، معماری، پزشکی، صنایع دفاعی از جمله محصولات ارائه شده در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی است.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

بومی‌سازی  ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی

امیررضا بازرگان، معاون نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سرای فولاد و صنایع وابسته دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان  درباره قطعات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی که دراین نمایشگاه ارایه شده است، اظهار کرد: محصولاتی که امسال در این نمایشگاه ارایه کردیم، محصولاتی هستند که غالبا مربوط به ماشین آلات صنعتی و معدنی کشور است. ما با وجود تحریم‌ها امکان تهیه قطعات اصلی از کمپانی‌های سازنده را نداریم و قطعاتی هم که معمولا از چین وارد می شوند، کیفیت لازم را ندارند، به خصوص در ماشین آلات معدنی که در استخراج بار سنگینی به دوش آنهاست و نیاز به قطعه داریم.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان بر اساس سیاست‌های ابلاغی دکتر طهرانچی و سیاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب بوده، رویکرد دانشگاه را به سمت دانشگاه حل مساله تعریف کرده اند وبا توجه به اینکه نزدیک به ۴۳ درصد معادن کشور در کرمان و منطقه سیرجان واقع شده‌است، روی این موضوع کار و چالش منطقه را رصد کردیم که نیاز به یکسری قطعات و بهینه‌سازی تجهیزات دارند. در همین راستا، برای نوآوری فولاد، سرای نوآوری فولاد سیرجان راه‌اندازی و واحدهای فن‌آور در شرکت‌های دانش بنیان این حوزه را فعال کردیم.

رئیس سرای فولاد و صنایع وابسته دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان تصریح کرد: طبق بررسی‌ها مشخص شد، حدود هزار قطعه مورد نیاز صنعت است که باید بومی‌سازی و تولید شود که این کار با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه، کارگاه مهندسی معکوس را ذیل سرای نوآوری راه اندازی و در این کارگاه اساتید دانشگاه، قطعات کار را آنالیز می‌کنند. برای نمونه اولیه‌ای از این قطعات، حدود ۴۰ نوع قطعه ساخته‌ایم که پیامد آن توانسته‌ایم حدود ۱۰۰ میلیون تومان در سال با شرکت های فولادی و معدنی منطقه قرارداد ببندیم و نیاز بخشی از قطعات آنها را در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان تامین کنیم.

بازرگان ادامه داد: کل راه‌اندازی این کار توسط دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان بوده و دانشجویان و اساتید فعال در حوزه دانش‌بنیان فعال را به سمتی بردیم که دراین حوزه مطالعه و کار کنند و قطعات مورد نیاز صنعت، ایرادهایش گرفته و بومی‌سازی شوند که علاوه بر آن بهینه‌سازی هم روی قطعات انجام داده‌ایم.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

آزمایشگاه‌های آموزشی، تعمیر و نگهداری به کمک آی آر و وی آر

احسان خواصی، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان و مدیرعامل هسته فناور ولانوتیک که در مرکز رشد دانشگاه آزاد زنجان مستقر است درباره محصولی به نام آزمایشگاه های آموزشی، تعمیر و نگهداری به کمک ای آر و وی آر که در این نمایشگاه ارایه شده است، توضیح داد: زمینه اصلی فعالیت این مرکز در حوزه آموزش است و محصولی که دراینجا ارایه کرده ایم، محصول آموزش به کمک تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است که همین امسال دو پروژه در این حوزه قرارداد بسته‌ایم که یکی در حوزه آموزش تعمیر و نگهداری ایستگاه تقلیل فشار گاز زنجان است که با شرکت گاز زنجان این پروژه استارت‌زده شده استو همچنین پروژه دیگری در دست داریم که آموزش فیزیولوژی سلول است که یک بازی آموزش است که شخص در محیط قرارگرفته و عملکرد مختلف سلول را یاد می‌گیرد که اجزای آن چیست و چگونه عمل می‌کند.

وی افزود: قصد داریم آزمایشگاه‌های دانشگاهی که نیاز به تجهیزات گران‌قیمتی دارند و فقط در محیط خاصی مستقر هستند را در محیط واقعیت فضای مجازی پیاده کنیم که واحدی که در دانشگاه خود این تجهیزات آزمایشگاهی را ندارد، بتواند در فضای مجازی با این تجهیزات آشنا و از آنها استفاده کند.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

ربات آتش‌نشان با تحمل دمای بالای ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد

ابولحسن داداشی که به نمایندگی از پژوهشگران دانشگاه آزاد قزوین با محصول ربات آتش نشان در این نمایشگاه شرکت کرده بود، درباره این محصول گفت: این ربات آتش‌نشان سال ۹۰ توسط دانشجویان مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ساخته شد، به خاطر نجات جان انسان‌ها و اینکه خطرات شغل آتش نشان‌ها را کاهش دهد. از قابلیت های این ربات، توانایی اجرای عملیات در شعله‌های مستقیم آتش، تحمل دمای بالای ۹۰۰ درجه سانتی گراد و مجهز به نازل آبپاش که حداکثر ۲۵۰۰ لیتر آب را در دقیقه از فاصله دور می‌تواند بپاشد. قابلیت حمل و نقل این ربات هم توسط خودرو و هم شخص بسیار آسان است و در پرتاپ آب حداکثر ۳۰ درجه با ۳۰ متر ارتفاع را می‌تواند انجام دهد که هم به صورت مه‌پاش و هم به صورت مستقیم می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: از خصوصیات خوب این ربات، این است که به صورت ریمو کنترل و از راه دور همه این کارها را می‌تواند انجام دهد. وزن آن ۱۲۰ کیلوگرم است که با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند حرکت کند. این کار فعلا به تولید انبوه نرسیده ولی در شرف قرارداد با آتش نشانی قزوین هستیم. این اختراع دارای گواهی ثبت اختراع ملی است.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

کیت‌های استخراج آ ان ای و دی ان ای

الهام ترحمی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ژنتیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که از شرکت ویراژن آکام زیر نظر واحد دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال با محصول کیت‌های استخراج آ ان ای و دی ان ای در این نمایشگاه حضور دارد، درباره این محصول توضیح داد: این کیت‌ها به روش ستونی تهیه می‌شوند و نمونه های مختلفی دارند که از بافت، خون، اسپرم، استول، پلنت و کیت‌های کویید را هم به صورت جداگانه داریم که با توجه به شیوع کرونا استخراج آر ان ای هم از نمونه‌ای مختلف داریم. مواد هم وارداتی هستند و اینکه از نظر کیفیت کاملا قابل تضمین هستند.

وی افزود: وقتی نمونه کووید را می‌گیرند به کمک کیت‌های استخراج وایرال دی ان ای خون استخراج می‌شود و ما می‌توانیم در داخل دستگاه پی سی آر متوجه شویم که شخص دارای ویروس کووید هست یا نه؟ این کار می‌تواند در مورد ویروس‌های دیگر نیز به همین صورت به کار رود که در واقع غلظت و مقدار ویروس را در بدن شخص، مشخص می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

ربات تعقیب نور برای کودکان

محمد امین صالحی فرد نیز که در این نمایشگاه  با محصول ربات تعقیب نور از باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان تهرن غرب حضور داشت، درباره این محصول گفت: این ربات مسیریاب کوچک است که برای استفاده در مدارس یا جاهایی که آموزش برای کودکان دارند، مناسب است. نور چراغ قوه را وقتی به سمت سنسور این ربات می ‌گیریم، حرکت می کند و وقتی آن را برداریم از حرکت می‌ایستد. کودکان با کار کردن با این ربات یاد می گیرند که با سنسورها و قطعات الکتریکی مثل مقاومت‌ها، ال ای دی و دیوت و ترانزیستور کار کنند. اگر قسمت سنسور آن را در نظر بگیریم، چون سنسورها امروزه در جهان بسیار کاربرد دارند، می‌توانند به کودکان کمک کنند تا در این زمینه پیشرفت کنند. این محصول در آموزشگاه رباتیک تهران اختراع و به تولید انبوه رسیده است.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

«فوتبال دستی شناختی»، محصولی برای افزایش تمرکز 

ملیحه محمدی، فارغ التحصیل رشته هوش مصنوعی رباتیک که از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با محصول «فوتبال دستی شناختی»  در این نمایشگاه حضور یافته است، درباره این محصول گفت: این محصول مبتنی بر سیگنال‌های مغزی است و بر پایه علوم شناختی و یادگیری ماشین فعالیت می‌کند. به این ترتیب که سیگنال‌های مغزی بوسیله یکسری از الکترودها گرفته می شود و تبدیل به یک عملیات می‌شود و براساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تبدیل به حرکت می‌شود که آن حرکت دراینجا توسط یک ماشین یا فوتبال‌دستی می‌تواند نشان داده شود. اگر شما به طور کامل تمرکز کنید، این فوتبال دستی می‌تواند شوت کند و آن اتفاق بیرون بیاید.

وی افزود: این دستگاه برای افزایش و بهبود تمرکز استفاده می‌شود و هر شخصی در هر سنی از ۴ یا ۵ سال به بالا می‌تواند از آن استفاده کند و بعد از مدتی آن تمرکز و توجه لازم را به دست آورد. در مدارس، در خانه‌های اوتیسم، در ورزشگاه‌ها و غیره می‌توان از این دستگاه استفاده کرد.

این دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: ما یک تیم استارت آپی بودیم که با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تبدیل به یک شرکت دانش بنیان شدیم و فقط هم به این دلیل بوده که دانشگاه آزاد از ما در ایده‌های استارت آپی که داشتیم و هزینه ای که در اختیار ما قرار گرفت، حمایت کرد و با حضور دراین نمایشگاه‌ها به مسئولان مختلف کشور معرفی می‌شویم.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

ساخت باتری خورشیدی برای مصارف خانگی

ساخت باتری خورشیدی از دیگر محصولات پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی است که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی شده است. امیرحسین اسناوندی مخترع دستگاه در این باره گفت: این باتری هیبریدی خورشیدی برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مکان‌هایی که امکان استفاده از شبکه برق وجود ندارد می‌توان این پنل و باتری را نصب کرد. هم‌اکنون این پروژه در استان‌های مختلف اجرایی شده و متقاضیان خانگی با هزینه حدود ۵۰ میلیون تومان می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

    ساخت دستگاه استریلایزر الکتروپلاسما برای اولین بار در کشور

   دستگاه استریلایزر الکتروپلاسما از دیگر محصولات دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری است که در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی ارایه شده است. حسین ظریف، فارغ التحصیل مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی درباره این دستگاه گفت: این دستگاه برای استیل تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، مواد دارویی و محصولات آرایشی و بهداشتی قابلیت استفاده دارد. این دستگاه برای اولین بار در دنیا ساخته شده است. در این دستگاه تا به حال در روش های استیریلیزاسیون که ما در نظر می گیریم یکی از آنها استفاده از پلاسمای سرد است. در این پلاسما از پمپ‌های خلاء استفاده می‌کنند که برق مصرفی آنها برق ۳ باز است.

وی افزود: این دستگاه پمپ خلاء ندارد و جایگزینی ارزان تر از محلول پروکستین در آن استفاده می کنیم. برق مصرفی آن هم تک فاز است و هزینه نگهداری آن سالانه تقریبا صفر است و محلول آن قیمت چندانی ندارد و به صورت سالیانه شارژ می‌شود، قدرت نفوذ و میزان استریلزاسیون و تاثیرگذاری آن مانند استاندارد و حتی بالاتر از دستگاه های استاندارد های آن دستکاه است. دانشگاه آزاد اسلامی در استقرار، آزمایشگاه، بازاریابی و فروش و معرفی‌نامه به صندوق‌های پژوهشی به ما کمک کرده است. این دستگاه درانتظار صدور مجوز برای تولید انبوه است.

پژوهشگران دانشگاه آزاد در مسیر توسعه تکنولوژی/ ۴۰ نوع قطعه ماشین آلات صنعتی و معدنی بومی‌سازی شد

از دیگر آثار برتر شرکت‌کننده در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار می‌توان به ماژول تعیین نقشه برجستگی از تصاویر طبیعی، زخم پوش بیماران دیابتی و نانو کپسول عصاره گیاهی چشمی، پودر استخوان، زخم پوش بیماران دیابتی و نانو کپسول عصاره گیاهی چشمی، سیستم تشخیص سرطان سینه، پکیج ژنراتور خورشیدی پرتابل، ربات ۶ موتوره عمود پرواز، ربات تعقیب نور، محصول هشدار خرابی تسمه تایم خودرو، پرینتر سه‌بعدی، هلیکوپتر مین‌یاب، دستیار صوتی سارا، ماسک کربوکسی تراپی، صابون خامه‌ای و صابون جامد با جلبک اسپیرولینا، اسکراب صورت، خوشبوکننده هوا، نانوژل کلروهگزیدین (دهانشویه)، بادی باتر _ کره بدن، کوکتل حمام - بمب حمام - فیزی، رژلب گیاهی، بالم لب، عصاره پودری آلوئه ورا اشاره کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری با ارائه ۱۸۰ محصول در سالن ۵ غرفه ۲۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور دارد. همچنین  بیش از ۸۰۰ محصول در بخش مجازی به آدرس https://msrt-expo.ir  ارائه شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1122107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • fatima hakimi IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      سلام میشه سایت ثبت نام بفرستین میخوام ثبت نام کنم تشکر