به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جعفر قادری اظهار کرد: سال گذشته در زمان بررسی لایحه بودجه پیشنهادی در کمیسیون تلفیق در همین رابطه مطرح شد که رای نیاورد و در صحن مجلس هم مطرح شد و رای نیاورد، شاکله آن این بود که به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، آن را به افراد بدهیم یعنی از ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بنزین توزیعی در روز، سهم خودروهای عمومی را کنار بگذاریم و مابقی را بین ۸۵ میلیون نفر جمعیت توزیع کنیم و به افراد سهمیه بدهیم یعنی مثلاً به ازای هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین بدهیم.
وی افزود: در این مدل اگر فرد خودش بخواهد از سهمیه بنزینش استفاده کند قیمت آن۱۵۰۰ تومان است اما کسی که خودرو ندارد یا خودرو دارد و میخواهد از حمل و نقل عمومی استفاده کند، می تواند آن را با قیمتی که بخواهد بفروشد. بنزین آزاد هم لیتری ۳۰۰۰ تومان عرضه خواهد شد. بنابراین کسی که بنزین مازاد دارد میتواند آن را زیر سه هزار تومان به فروش برساند و در عمل قیمت بنزین در بازار از ۳ هزار تومان بیشتر نمیشود.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: این روش از نظر توزیعی به خانوارهایی که خودرو ندارند کمک میکند که از بنزین یارانهای استفاده کنند، ضمن اینکه افراد به استفاده از خودروهای شخصی و استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی تشویق میشوند و حجم تردد و آلودگی نیز کاهش می یابد و از نظر عدالت اجتماعی هم به نفع خانوارهایی است که خودرو ندارند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر این روش بر ایجاد تورم نیز گفت: قیمت بنزین قرار نیست بالا برود، همان سهمیه ۱۵۰۰ تومان و آزاد ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. پس قیمت تغییر نمیکند اما پیش از این سهمیه به خودرو تعلق میگرفت و حالا به فرد بنزین تعلق میگیرد؛ یعنی اگر من خانواده ۵ نفره داشته باشم ١٠٠ لیتر بنزین در ماه به خانواده من تعلق میگیرد و کسی اگر دو، سه یا ده تا خودرو هم داشته باشد یا خودرو نداشته باشد باز به ازای اعضای خانوادهاش به او بنزین تعلق میگیرد. اگر هم بخواهند بنزین آزاد خریداری کنند همان قیمت ۳۰۰۰ تومان است .
قادری تاکید کرد: با توجه به اینکه در این روش سهمیه تاکسیها، وانت بارها و حمل و نقل عمومی مثل سابق خواهد بود و قیمت برای آنها تغییر نمیکند، چون برای حمل و نقل بار و مسافر تغییر قیمت نداریم پس از آثار تورمی هم نخواهد داشت. فقط یک اثر توزیعی دارد.
وی همچنین اضافه کرد: الان استدلال میشود که یکی از ایرادات و اشکالات توزیع بنزین یارانهای این است که به خودرو سهمیه میدهند و کسی که خودروی بیشتری دارد یارانه بیشتری هم میگیرد و کسی که خودرو ندارد بنزین یارانهای به او تعلق نمیگیرد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه نام این روش آزادسازی قیمت نیست، تاکید کرد: قیمت بنا نیست تغییر کند. قیمت بنزین یارانهای همان ١۵٠٠ تومان و آزاد هم ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. در بازار حتی از این مبلغ پایینتر میآید چرا که وقتی بنزین در پمپ بنزین به قیمت ۳ هزار تومان عرضه شود پس کسی بخواهد آن را عرضه کند باید زیر ۳۰۰۰ تومان بفروشند.
قادری در پایان گفت: دولت در حال حاضر در حال انجام یک کار آزمایشی در کیش و قشم است تا آثار و پیامدهای آن را بررسی کند و نتایج را ارزیابی میکند که ببیند میتواند آن را تعمیم دهد یا نه. سال گذشته خود من مخالف این طرح بودم و معتقد بودم میتواند پخته شود اما امسال دولت کار تجربی و آزمایشی می کند تا در این شرایط ایرادات و اشکالات آن مشخص شود و دولت میتواند به نتیجه برسد.
انتهای پیام/
منبع: ایسنا
نظر شما