به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه درباره جنگ شناختی گفت : جنگ شناختی چند لایه، میان رشتهای و شکل تکامل یافته، پیشرفتهتر، جامعتر و سنجیدهتر از جنگهای قبلی و البته طبیعی است؛ آنچه غیرطبیعی است بیتوجهی مسئولان و بخشهای مختلف بویژه رسانه ها، دانشگاهها، مراکز آموزشی به این جنگها با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه های حرفه ای گفت : جهاد تبیین اقدام عملی بخشهای مختلف بویژه رسانه ها و دانشگاهها را میطلبد و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسئولان و رسانهها محدود شود.
نصراللهی تصریح کرد : تاکنون کار جدی و اقدام عملی در زمسنه جهاد تبیین انجام نشده است.
وی افزود : خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف بدون جهاد تبیین ممکن نیست مگر اینکه همه کنشگران بویژه رسانه ها، دانشگاهها و مراکز فرهنگی و پژوهشی روایت اول، درست، مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور داشته باشند.
نصراللهی گفت : با توسعه و پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت بیرون آمده و همه افراد میتوانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.
وی افزود : جنگ شناختی از آرایش جدید رسانهای اثر میپذیرد و کسانی شناخت و ادراک افراد را تحت تاثیر قرار میدهد که در کنشگری در این حوزه فعال هستند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه افزود : راهکار و راهبرد مقابله با جنگ شناختی دشمن، سکوت و انکار نیست، بلکه با استفاده بهتر و بیشتر از تکنولوژیهای جدید ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی، ارتقاء قدرت شناختی، رصد شناختی رشمنان، تحلیل شناختی دشمنان، طرحریزی و عملیات شناسایی علیه دشمن است.
همچنین علی نصرت پژوهشگر علوم شناختی گفت : در حال حاضر تمام لایههای جامعه با حمله جدی مواجه شده است و باید با استفاده از علوم شناختی مردم را از این حملات آگاه کرد، نباید این جنگ را که کارکردهای اجرایی مغز را تحت تاثیر قرار میدهد، دست کم گرفت.
در ادامه رضا حسنوی، استاد دانشگاه مالک اشتر با تشریح ابعاد مختلف جنگ شناختی هدف این جنگ را نفوذ به حوزه شناخت، ذهن و قلب افراد و رهبران جامعه دانست و گفت: این نوع جنگ مبتنی بر عنصر شناخت و بدون محدودیت زمان و فضا است.
انتهای پیام/
نظر شما