آخرین تحولات اوکراین / روسیه هشدار داد درصورت تسلیم نشدن فاجعه انسانی رخ می‌دهد

منابع خبری از وقوع چندین انفجار در پایتخت اوکراین در شامگاه یک شنبه خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، شهردار کی‌یف پایتخت اوکراین از وقوع جندین انفجار در این شهر در شامگاه یک شنبه خبر داده است. 
براساس گزارش شبکه الجزیره، ویتالی کیلچکو شهردار کی‌یف مدعی شده، انفجارها در منطقه «پودیلسکی» ساختمانهای مسکونی و تجاری را هدف قرار داده است و بر اثر این حملات حداقل یک نفر کشته شده است.

بیشتر بخوانید

 آخرین تحولات اوکراین | پیشنهاد امریکا به ترکیه برای انتقال سامانه اس ۴۰۰ روسی به کی‌یف

در خبری دیگر منابع روسی اعلام کردند که ارتش این کشور چندین موشک کروز دریاپایه  از ناوهای خود در دریای خزر به سمت اهدافی در شرق اوکراین شلیک کرده است. 

وزارت دفاع روسیه روز یک شنبه از استفاده از موشک فراصوت علیه نظامیان اوکراینی خبر داده بود و گفته بود: «نیروهای ما از موشک‌های فراصوت کینژال در بمباران تأسیسات نظامی اوکراین استفاده کردند و بیش از ۱۰۰ نیروی ویژه اوکراین در بمباران دقیق یک مرکز آموزشی در ژیتومیر کشته شدند».

براساس گزارش پایگاه خبری الجزیره، وزارت دفاع روسیه یک شنبه اعلام کرده بود که با موشکهای مافوق صوت از دریای سیاه و دریای خزر اهدافی در اوکراین را هدف قرار داده است. 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نیروهای مسلح روسیه ۲۰۷ پهپاد، ۱۴۶۷ تانک و ۱۴۸ راکت‌انداز چندگانه را منهدم کرده است.

وی ادامه داد: «در مجموع از آغاز عملیات نظامی ویژه، ۲۰۷ هواپیمای بدون سرنشین، ۱۴۶۷ تاکن و دیگر خودروهای زرهی، ۱۴۸ راکت‌انداز چندگانه، ۵۷۳ قبضه توپ و خمپاره صحرایی و ۱۲۶۲ دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم شده است».

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز یک شنبه شب در پیام ویدئویی روزانه خود آنچه که حمله روسیه به غیرنظامیان در یک مدرسه خوانده است را محکوم کرد. 

زلنسکی مدعی شده، روسیه یک مدرسه که صدها غیرنظامی در آن پناه گرفته بودند را بمباران کرده است. 

وی در عین حال تنها راه پایان جنگ را مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین همتای روس خود خوانده است.

 هشدار روسیه درباره فاجعه انسانی در صورت تسلیم نشدن ماریوپل

روسیه از نیروهای اوکراینی در ماریوپول خواسته بود تا سلاح‌های خود را در ازای عبور ایمن از شهر بر زمین بگذارند و گذرگاه‌های بشردوستانه از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت مسکو در ماریوپل باز شود، که با پاسخ منفی کی‌یف مواجه شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از روزنامه پراودا، «ایرینا ورشچوک» معاون نخست وزیر اوکراین، گفت: «هیچ بحثی در مورد تسلیم و زمین گذاشتن سلاح وجود ندارد. ما قبلاً در این مورد به طرف روسی اطلاع داده‌ایم».

بر اساس این گزارش، ماریوپل از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، متحمل شدیدترین بمباران‌ها شده است. بسیاری از ۴۰۰ هزار سکنه آن همچنان در حالی که درگیری‌ها در خیابان‌های اطراف آنها ادامه دارد، گرفتار شده‌اند.

به نوشته رویترز، ورشچوک گفت که بیش از ۷ هزار نفر روز یکشنبه از شهرهای اوکراین از طریق گذرگاه‌های امن تخلیه شدند که بیش از نیمی از آنها را ساکنان ماریوپل تشکیل داده بود.

وی اظهار داشت که دولت اوکراین قصد دارد روز دوشنبه نزدیک به ۵۰ اتوبوس را برای تخلیه هرچه بیشتر مردم به آنجا بفرستد.

بر این اساس، شورای شهر ماریوپل نیز خبر داد که چندین هزار نفر از ساکنان این شهر طی هفته گذشته به روسیه رفته‌اند. خبرگزاری‌های روسی می‌گویند طی روزهای اخیر اتوبوس‌ها صدها پناهجو را از ماریوپل به روسیه برده‌اند.

پیش از این نیز ارتش انگلیس مدعی شد بخش عمده‌ای نیروهای نظامی روسیه در فاصله تقریباً ۲۵ کیلومتری از مرکز پایتخت اوکراین مستقر شده‌اند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =