نوروبیون چه مزایا و معایبی دارد؟

یک فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه نوروبیون منجر به بهبودی سوخت‌وساز بدن می‌شود، گفت: آمپول نوروبیون با دوز بالا تزریق شده و در صورت تزریق مصرف بیش از حد ویتامین B۶ در دوز بالا می‌تواند باعث بروز واکنش‌های حساسیتی آلرژیک، تپش قلب و ... شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در جامعه شاهد استفاده بیش از حد مکمل‌های غذایی در بین برخی از افراد هستیم که  از جمله مکمل‌های شایع تزریق آمپول نوروبیون است. برخی از افراد با احساس ضعف نسبی و تحلیل انرژی این دارو را تزریق می‌کنند. حال باید دید که تزریق این آمپول چه معایب و مزایایی به دنبال دارد.

منصوره سادات موجانی قمی، فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چگونگی مصرف مکمل تغذیه‌ای نوروبیون گفت:  آمپول نوروبیون حاوی ویتامین B۱ ، B۶ ،B۱۲  با دوزهای بالا است. به‌طور معمول این ویتامین‌ها با دوزهای بالا برای افزایش سوخت و ساز  بدن و داروی انرژی‌زا مصرف می‌شود.

وی افزود: از ویتامین B۱ در سوخت‌ و ساز انرژی و  بهبود سیستم عصبی و قلب و عروق استفاده می‌شود. ویتامین B۶  نقش موثر در سوخت‌وساز پروتئین‌ها در بدن داشته و در ساخت و ساز گلبول‌های قرمز، سفید و تولید آنتی بادی‌ها می‌تواند در ارتقای سلامت سیستم ایمنی موثر باشد. همچنین ویتامین B۱۲ یکی از ویتامین‌های حائز اهمیت است  و نقش موثری در سلامت بدن داشته و می‌تواند در تشکیل گلبول‌های قرمز و سوخت‌وساز بدن موثر باشد.

این فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: نوروبیون منجر به بهبودی سوخت‌وساز بدن می‌شود. به‌طور معمول این مکمل به شکل تزریق عضلانی مصرف شده و افراد بر اساس دستور پزشک می‌توانند در صورت کمبود ویتامین‌ها استفاده کنند. شاید در ابتدای درمان روزانه یک عدد و در مرحله بعد هر سه روز یکبار و در اقدام بعد به شکل هفته‌ای یکبار یا به‌طور ماهانه مصرف شود. البته نحوه تزریق آمپول نوروبیون بر اساس دستور پزشک است. این ویتامین‌ها نقش موثر در انتقال دهنده‌های عصبی دارند.

نوروبیون موثر برای مبتلایان به نوروپاتی دیابتی

به گفته وی از کاربردهای نوروبیون علاوه‌بر موثر در تولید انرژی و رفع ضعف عضلانی می‌توان در از بین رفتن دردهای عصبی، ضعف‌های عضلانی و افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی موثر باشد.

این فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اینکه به چه میزان می‌توان این دارو را مصرف کرد، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده مصرف ویتامین‌های محلول در آب نگران کننده نیست و اگر به مقدار بیشتر مصرف شود می‌تواند از طریق ادرار دفع شود. ویتامین‌های خانواده B هم به راحتی می‌تواند از بدن دفع شده و جای نگرانی نیست.

عوارض مصرف بیش از حد آمپول نوروبیون چیست؟

موجانی قمی تاکید کرد: آمپول نوروبیون با دوز بالا تزریق شده و در صورت تزریق این داروها بدون مشورت پزشک عوارض متعدد به دنبال دارد. برای مثال مصرف بیش از حد ویتامین B۶ در دوز بالا می‌تواند باعث بروز واکنش‌های حساسیتی آلرژیک، تپش قلب، بروز حساسیت‌های پوستی، مشکلات گوارشی همچون تهوع، استفراغ و اسهال یا منجر به تکرر ادار شود.

فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: این ویتامین‌ها از طریق ادرار دفع شده و در صورت مصرف بیش از حد منجر به تکرر ادرار در فرد می‌شود. ویتامین B۶ می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد.  برای مثال مصرف بیش از حد ویتامین B۶  تاثیرگذاری داروی لوودوپا را کاهش داده و منجر به عوارض بیماری می‌شود. همچنین بیماران مبتلا به فشار خون در صورت استفاده از داروهای ادرارآور یا افرادی که داروهایی منجر به افزایش حجم ادرار می‌شوند مصرف این آمپول می‌تواند بی‌تاثیر باشد.

موجانی قمی گفت: افراد در صورت بروز احساس ضعف و بروز دردهای عصبی می‌توانند تزریق این آمپول را به هفته‌ای یکبار محدود کنند. در ضمن بر اساس برخی از مطالعات افراد حساس در صورت تزریق این آمپول دچار شوک آنافیلاکسی می‌شوند و به‌همین دلیل باید از هر مکمل و دارو قبل از مصرف و تزریق  با پزشک مشورت شود.

وی با بیان اینکه از طریق داشتن یک رژیم غذایی مناسب  به‌طور روزانه دیگر نیازی به استفاده و تزریق مکمل‌ها نیست، ادامه داد: غذاهای حاوی ویتامین‌های B۱ ، B۶ ،B۱ طیف وسیعی از خوراکی‌ها را تشکیل می‌دهند. برای مثال در صورت استفاده از گوشت‌ها، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و لبنیات می‌توان اطمینان داشت که به اندازه کافی ویتامین‌های B۱ ، B۶ ,B۱۲ به بدن رسیده و همچنین مصرف غلات و نان‌های سبوس‌دار و تصفیه نشده محصولات غذایی مورد تایید است. باید بتوان با تغذیه سالم مواد غذایی دریافتی را مدیریت کرد و دیگر نیازی به مصرف مکمل‌ها نیست و در صورت کمبود با دستور پزشک می‌توان این نارسایی را برطرف کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =