به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکبر نصراللهی، رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه در جمع فرماندهای فراجا مازندران در ساری در سخنرانی خود با عنوان نقش سواد رسانهای در کنشگری و جهاد تبیین در آرایش جدید رسانهای گفت: نداشتن روایت اول، جامع و تاخیر در شروع و تعجیل در پایان در موضوعات مهم و راهبردی مورد نیاز مردم، عملا رسانههای داخلی را در قبال رسانههای خارجی و غیرمسئول، "غیربازدارنده و کم تاثیر" کرده است.
وی گفت: اتخاذ رویکردهای کمی، رویدادی، سنتی و راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی در پوشش وقایع مهم داخلی برای رسانههای غیرمسئول و معاند فرصتساز و برای کشور فرصت سوز و اعتمادزدا بوده است .
نصرالهی علت توجه ناکافی و نادرست به رسانهها را سواد رسانهای پایین مسئولان دانست و تصریح کرد نیاز مسئولان به سواد رسانهای بیش از مردم است و غلبه آنها بر مشکلات، جلب مشارکت و افزایش اعتماد مردم و خروج کشور از محاصره تبلیغاتی، جز با برخورد فعال، هوشمندانه، به موقع، صحیح و حداکثری مسئولان از رسانهها امکانپذیر نیست .
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج کنشگری از انحصار گفت: پیشترفت تکنولوژیهای ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی، نوع، میزان، منابع خبری مردم وهمچنین الگوی تولید، توزیع و مصرف پیامهای رسانهها را تغییر داده است به گونهای که مردم برخلاف گذشته با داشتن گوشیهای هوشمند در عین حالی که مصرف کننده تولیدات رسانهها هستند، تولید و توزیع کننده همه نوع پیامها و کنشگر فعال در همه زمینهها حتی موضوعات امنیتی هستند.
وی قدرت رسانهها و پدیده ارتباط جمعی شخصی را بیشتر از قدرت دستگاههای دیگر حتی بخشهای انتظامی و امنیتی دانست و افزود: میدان نبرد از منطقه و جغرافیا به افکارعمومی و اذهان تغییر کرده است و اینک رقابت و جنگ بر سر تصاحب و مدیریت افکار عمومی است، اما هنوز بسیاری از بخشها و سازمانها به این مهم بیتوجه هستند و اصرار دارند در همان میادین سنتی و با همان قواعد و اصول کنشگری کنند.
نصراللهی با تشریح تغییرات در آرایش رسانهها و پدیده ارتباط جمعی شخصی ادامه داد: پیشترفت فناوریهای ارتباطی و تغییرات در مصرف و مدل گردش اطلاعات، حکمرانی را در بخشهای مختلف دستخوش تغییر و تحول کرد است و دیگر نمیتوان با رویکرد، راهبرد و قواعد قبلی، منافع و امنیت ملی را تامین کرد.
وی با تشریح برخی از مصادیق عملکرد نادرست در کشور گفت: بیتوجهی به رسانه، افکار عمومی و حبس شدن در دهههای قبل موجب شده است هروقت نظام دو قدم به سمت کار درست گام میدارد، مجبور میشود ده قدم عقب نشینی کند و این یعنی اینکه همچنان در موضوعات مهم و راهبردی بدون داشتن پیوست فرهنگی و رسانهای و توجه به الزامات حرفهای کارهایی همچون تجربیات ناموفق قبل صورت میگیرد.
رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش مهم فراجا در تامین نظم و امنیت کشور گفت: فراجا بیش از گذشته هدف اصلی حملات دشمن قرار گرفته است، بسیاری از حدود ۳۰ سازمان مسئول بخش عفاف و حجاب با تعطیل کردن وظایف ذاتی خود، عملکرد همه بخشها، کارها، نتیجه نشدنی و بیش از توان فراجا را در موضوعات پیچیده و چند لایه از این بخش انتظار دارند و این وضعیت به تعامل بین پلیس و مردم ضربات جبران ناپذیری وارد می کند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای موفقیت فراجا در انجام ماموریت ها و تامین امنیت مردم را در اعتماد مردم و تعامل مناسب و مستمر پلیس و مردم دانست و گفت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی حق ندارد تحت هر شرایطی، اقتدار پلیس را خواسته یا ناخواسته خدشهدار کند ؛ مشکل پلیس هم در حرف نزدن در بسیاری از موضوعات جاری با مردم و دیرحرف حرف زدن با آنها، استفاده ناکافی از فناوریهای جدید ارتباطی و ضعفهای ساختاری و قانونی و مجازاتهای غیربازدارنده است.
وی تاکید کرد: برای تحقق راهبرد جهاد تبیین و خروج از محاصره تبلیغاتی و پیروزی در جنگ چند لایه شناختی، باید اقتضائات کنشگری در آرایش جدید رسانهای درک شود، رویکردهای همه بخشها و دستگاهها بهویژه سازمانهایی که بیشتر با مردم سروکار دارند، تغییر کند و بازسازی سریع، همه جانبه و انقلابی در حوزههای فرهنگ و رسانه انجام شود.
انتهای پیام/
نظر شما