قارچ‌ زامبی قربانی‌اش را غلام حلقه به گوش می‌کند

قارچی در جنگل‌های آمازون وجود دارد که با مسموم کردن یک حشره، او را به زامبی تبدیل می‌کند تا هاگ‌هایش را در بدن قربانی‌اش رشد دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در تصویر، روی برگی از درختان در آمازون، اسکلت بیرونی مگس باز شده و هفت ساقه قارچ از آن بیرون زده‌اند. این قارچ قبلا با مسموم کردن مگس، ذهن و بدن او را به کنترل خود درآورده تا خود را در بدن او تکثیر کند. و اکنون زمان پیدا کردن یک قربانی جدید فرا رسیده است.

این صحنه تلخ، مرگ همزمان یک مگس و شروع زندگی یک قارچ به اصطلاح زامبی را به تصویر می‌کشد که حشرات را شکار می‌کند. روبرتو گارسیا روآ، زیست‌شناس تکاملی و عکاس حفاظت از دانشگاه والنسیا در اسپانیا، این تصویر را در حین انجام تحقیقات در منطقه حفاظت شده ملی تامبوپاتا در جنوب شرقی پرو ثبت کرد.

گارسیا روآ می‌گوید: این تصویر نمایش غلبه گونه‌ای از جاندارانی است که با هزاران سال تکامل شکل گرفته است. زمانی که هاگ‌های این قارچ به اسکلت بیرونی و ذهن مگس نفود می‌کنند، آن را مجبور به مهاجرت به مکانی می‌کنند که برای رشد قارچ‌ها مساعدتر است تا زمانی که رها می‌شوند، قربانیان بیشتری را آلوده کنند.

این نوع قارچ‌ها در واقع نوعی انگل هستند که حشرات را مورد هدف قرار می‌دهند و معمولا میزبان خود را یا می‌کشند یا به طور جدی ناتوان و به قول معروف غلام حلقه به گوش خود می‌کنند. این قارچ‌های قاتل لقب «قارچ زامبی» را به خود گرفته‌اند، زیرا هاگ‌های آن می‌توانند مغز و سیستم عصبی مرکزی میزان خود را از کار بیندازند و تحت کنترل خود قرار دهند.

قارچ زامبی دیگری نیز وجود دارد که زنجره‌ها (جیرجیرک دشتی) را آلوده می‌کند. شکم زنجره‌های نر را می‌خورد و سپس ماده شیمیایی را درون آن آزاد می‌کند که در واقع داروی روان‌گردان است. این ماده شیمیایی باعث می‌شود حشره نر رفتارهای مربوط به جفت‌گیری از خود نشان دهد و در نهایت زنجره‌های دیگر را نیز به این قارچ زامبی آلوده و میزبان‌های جدیدی پیدا کند.

کد خبر: 1151432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =