به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد کرمانشاه، به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، مراسم نشست استادان حوزه های علمیه و دانشگاه های استان با موضوع " جنگ ترکیبی" با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسن زمانی مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه کشور همچنین دکتر فرهاد گل محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، حجت الاسلام امین معظمی گودرزی مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاداسلامی استان، روسای دانشگاه های استان، مسئولان حوزه های علمیه استان، استادان حوزه و دانشگاه و جمعی از مسئولان، روحانیون و دانشجویان در تالار علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.
حجت الاسلام امین معظمی گودرزی در ابتدای مراسم ضمن گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه و قدر دانی از حضور مهمانان مختلف از دانشگاهها و حوزه های علمیه استان به معرفی سخنران ویژه این مراسم پرداخت و اظهار کرد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی از شاگردان استاد شهید مرتضی مطهری و مقام معظم رهبری در زمانی که در مشهد حضور داشتند بود که رساله دکترای وی رتبه اول کشوری را در زمان دفاع اخذ کرد و حتی توسط وزیر علوم وقت عنوان رساله برجسته کل کشور را به خود اختصاص داده است و ایشان حضور علمی و فرهنگی ارزشمندی در بیش از ۳۰ کشور اسلامی و اروپایی داشته، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر بوده و از تجارب بسیاری در عرصه های بین المللی و گفتگو با اندیشمندان کشور های مختلف اسلامی و اروپایی برخوردار است.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاداسلامی استان کرمانشاه توضیح داد: دکتر زمانی نوسینده و مولف کتاب های و مقالات ارزشمند بسیاری در رشته تفسیر، فقه سیاسی، مذاهب و ادیان است و ایشان پایه گذار رشته جدیدی در عرضه علوم انسانی به نام قرآن و مستشرقان هستند کعه در کشورهای مختلف ارائه شده و با استقبال اندیشمندان کشورهای اسلامی و غربی مواجه شده و جا دارد از گوهر چنین اساتیدی بهره برده و استفاده کنیم با این تذکر که حوزه و دانشگاه دو بال علمی و فرهنگی تمدن ما هستند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی ضمن گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه و تاکید بر اهمیت این مساله بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه را باید در یک نگاه تاریخی به ۵ دوره از صدر اسلام تا امروز تقسیم بندی کنیم با این توضیح که اولین جلسه تحت عنوان وحدت حوزه و دانشگاه در سال ۵۸ با توجه به تعطیل بودن دانشگاه تهران در محل فیضیه تشکیل شد و با گذشت ۴۲ سال از آن زمان تا کنون شاهد تلاش هایی از جانب حوزه و دانشگاه و برکات زیادی هستیم.
مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه کشور در مورد اولین دوره تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه باین کرد: دوره اول علم در تاریخ اسلام، دوره پایه ریزی بنیادین علم و دانش در جامعه بود که مهمترین و سرنوشت ساز ترین دوره محسوب می شد چرا که پیامبر اسلام صلواه الله علیه در زمانی به پیامبری مبعوث شدند که جوامع بشری در جهل بودن و در منطقه ای مبعوث شدند که از عقب مانده ترین مناطق محسوب می شد و "مایکل هارت" در مورد ایشان می گوید"من مسلمان نیستم اما پیامبر کار بسیار شگفتی انجام داد و طی ۲۳ سال، عقب افتاده ترین مناطق را با مردمان جاهلش به متمدین ترین جامعه و پرچمدار علم و دانش تبدیل کرد".
وی در ادامه توضیح داد: مایکل هارت در کتابی با عنوان "صد انسان و شخصیتی که تاریخ را ساختند" به ترتیب اهمیت به معرفی ۱۰۰ نفر از موثرترین افراد در ساختن تاریخ می پردازد که اولین آنها حضرت محمد مصطفی صلواه الله علیه نفر دوم حضرت عسیی(ع) و نفر شانزدهم حضرت موسی(ع) است و در پاسخ به مسیحیان که این کار او را دلیل مسلمان بودنش می دانستند گفت؛ من مسلمان نیستم و بر اساس تاثیر گذاری این افراد در جامعه آنها را دسته بندی کرده ام و دلیل من بر اول بودن پیامبر اسلام دو امتیاز ایشان بر سایرین بود، اول اخلاق و معنویت است که به جامعه تقدیم کرد و دیگر آوردن قانون و برنامه ریزی و فقه و شریعت از تولد تا مرگ، یعنی فقه و قانون تحویل جامعه داد که هیچ کدام از دین های دیگر این کار را نکردند حتی مسیحیت بابزرگترین جمعیت ۲ و نیم میلیاردی طرفدار این دین در جهان، فقه و شریعت ندارد و شریعت را از یهود وام می گیرند؛
حجت الاسلام زمانی با اشاره به جایگاه علمی دین مبین اسلام افزود: در دین اسلام اولین آیه و سخن در مورد علم و قلم است و در حالی که ما را به سمت مسائل دینی سوق می دهد انسان ها را به سمت طبیعت و دانش و علوم نیز سوق می دهد و این در حالی است که در دین مسیحیت دلیل اخراج آدم از بهشت گرایش وی به سمت درخت دانش عنوان شده است، اسلام تنها دین پرچمدار علم و تمدن در جهان بشریت است و هیچ کدام از ادیان دیگر از نظر علمی قدرت رقابت با دین اسلام را ندارند.
زمانی دومین دوره تاریخی علم اسلامی را از قرن سوم تا هفتم و دوره ساختن کاخ تمدن اسلامی دانست و اظهار کرد: در این دوره در کتابخانه آندلس ۴ میلیون کتاب وجود داشت، در کتابخانه بغداد یک و نیم میلیون کتاب و در کتاب خانه نیشابور یک میلیون و کتابخانه قاهره ۴۰۰ کارمند داشت و همه مسلمانان از کوچک و بزرگ و زن و مرد مشغول تحصیل و خواندن و نوشتن بودند، این در حالی بود که اروپاییان در قرون تاریک وسطی قرار داشتند، ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود که نگارش آن ۵۰ سال طول کشید و در هشت جلد نگارش شد، تمدن بشریت را مرور کرده در یک جلد به دوران تاریک هزار ساله جهالت اروپائیان می پردازد و این سالها را سالهای بیسوادی و جهالت و حاکمیت جهل نام برده که علم و دانش را ممنوع می دانستند و دادگاه های تفتیش عقاید و محاکمه و اعدام دانشمندان و عالمان را اجرا می کردند.
وی در ادامه گفت: پس از این سالها اروپائیان به مرور شروع به غارت کتابخانه های مسلمانان کردند و با استفاده از تفرقه و گرایش دادن جوانان به سمت آزادی های جنسی و بی بند و باری دوره سوم تاریخی را رقم زدند که آن را باید دوره تعطیلی علم و دانش در کشورهای اسلامی و قهر بین دین و دانش بنامیم، دوره ای که عالمان خدمت را کنار گذاشتندو راحت طلب شدند، پادشاهان مستبد و دیکتاتور شدند و سرقت کتابهای ارزشمند علمی نیز زیاد شد، به مرور علم در کشورهای اروپایی رشد کرد به گونه ای که خانواده های مسلمان فرزندان خود را برای تحصیل علم به کشورهای اروپایی فرستادند، البته کسب دانش جوانان از اروپاییان خوب بود اما آنها همراه علم این فکر و اندیشه که دین افیون علم است را نیز با خود سوغات آوردند و اکثر جوانان با برگشتن از اروپا دین خود را رها کردند و دین گریزی در ایران و اغلب کشورهای اسلامی شیوع پیدا کرد.
مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه کشور دو دوره باقی مانده تاریخی اسلام را ابتدا آشتی علم و دین دانست که از سال ۱۳۳۰ با حضور شهیدانی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی و امام راحل رونق پیدا کرد و در نهایت دوره پنجم که با ظهور انقلاب اسلامی رسما وحدت حوزه و دانشگاه شروع شد و در ادامه به این مساله تاکید کرد که : پیشنهاد می دهم در تمامی دانشگاهها در هر استان دبیرخانه دائمی حوزه و دانشگاه تشکیل شود و با تشکیل جلسات ماهانه استادان و حوزویان بیشتر با هم آشنا شوند.
وی در پایان به مقایشه حوزه و دانشگاه پرداخت و بیان کرد: دانشگاهها ویژگی هایی دارند که در حوزه کم رنگ تر است از جمله؛ تحصیل رشته ای که متاسفانه در حوزه اینچنین نیست و طلاب همه چیز خوانند که با توجه به انفجار علم در عصر حاضر خوب نیست، دوم تحقیق و پژوهش نویسی که در حوزه تا سال چهارم وجود ندارد و باید روی این مساله تاکید شود، سوم کاربردی بودن علم و چهارم روانی متون درسی اما در حوزه نیز ویژگی هایی داریم که در دانشگاه نیست، اول علم گرایی به جای مدرک گرایی، دوم انگیزه خدمتی به جای انگیزه شغلی، سوم نبودن بازنشستگی در حوزه و چهارم تقدم تزکیه بر تعلیم
در انتهای این جلسه پرسش و پاسخ برگزار و به سئوالات و موضوعات مطرح شده پاسخ های لازم داده شد.
انتهای پیام /
نظر شما