سید محمد بطحایی، رئیس سازمان سما برای ارتقای فعالیتها در مدارس ملی مهارت به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: مدارس عالی مهارت از سال گذشته به شکل آزمایشی آغاز بکار کرده و از سالجاری به شکل رسمی فعالیتها در این زمینه آغاز کرده است.
۴۰ درصد بیکاران، تحصیلات دانشگاهی دارند/ عدم اثر بخشی آموزش در دانشگاههای کشور
به گفته وی در مدارس عالی مهارت مشکل اصلی در حوزه مهارت آموزی است و انتظار داریم متقاضیان شرایطشان را با ما هماهنگ کنند. این مقوله مانع جدید در زمینه مهارت آموزی محسوب میشود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: البته در مدارس عالی مهارت به دنبال حل این مشکلات و موانع موجود در زمینههای متعدد هستیم. بیشک از طریق هماهنگی با مخاطب مدارس عالی مهارت مورد اقبال قرار میگیرد. هنوز از فعالیت مدارس عالی مهارت رضایت چندان نداریم و بسیاری از مدارس به رغم کسب مجوز شروع بکار نکرده و مورد استقبال هنرجویان قرار نگرفتند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: قوانین و مقررات در دانشگاه آزاد اسلامی باید به شکل منعطف باشد، چون انعطاف پذیری در مقررات شرط اصلی در گسترش مهارت آموزی موثر است و در صورت عدم بروز شرایط نمیتوان به اهداف دستیافت. در برنامههای موجود همت در راستای مقرراتزدایی و نکته مهم دیگر نظام مالی و جبران خدمت باید متناسب با عرضه و تقاضا باشد. برای مثال بر اساس ضوابط برای همکاری با یک استاد ماهر مبلغی را هم پرداخت میکنیم. این در حالی است که استاد کار در کشور یا شهر با این اعداد و ارقام با ما همکاری نمیکند. وقتی هنرجو تمایل به پرداخت هزینه استاد کار دارد، چرا نباید شرایط را ایجاد کرد.
بطحایی تاکید کرد: بنابراین مشکل اصلی ما در مدرسه عالی مهارت نظام پرداخت و جبران خدمت به ویژه برای استاد کارهای منحصر به فرد است. این افراد را باید با ساز و کار و راهکارهای دیگر جبران خدمت در دستور کار قرار دهند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سوی وزارت آموزش و پرورش رشتهها و شاخههای تحصیلی مهارت محور در اولویت قرار گرفته و این اقدامات چندان کارآمد نبوده است. بنده به عنوان معلمی با ۴۰ سال سابقه تدریس به این امر اذعان دارم که نظام آموزش و پرورش ما متمرکز و رسمی است و مهارت آموزی باید جزوی از تدریس رسمی در آموزش و پرورش قرار گرفته تا دانش آموز به فعالیت تمایل داشته باشند. هرچند دانش آموز به موضوعات و مباحث منتج به نمره در کارنامه بها میدهد و تاکنون مهارت آموزی به شکل جدی مورد توجه قرار نگرفته و عنوان فوق برنامه به آن اطلاق میشود. باید مهارت آموزی از سوی آموزش و پرورش جدی گرفته شود.
انتهای پیام/
نظر شما