خاورمیانه بر مدار صلح و آشتی / سوریه هم به اتحادیه عرب بازخواهد گشت

وزرای خارجه شورای همکاری‌های خلیج فارس در نشستی که اخیرا با پیشنهاد اردن و به میزبانی عربستان برگزار شد خواستار بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی شدند که به نظر می‌رسد در امتداد تحولات اخیر در خاورمیانه و بهبود روابط کشورهای منطقه قابل ارزیابی باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سه روز پیش نشستی در جده و با حضور وزاری خارجه کشورهای عربی خلیج فارس برگزار شد که هدف آن گفتگو در مورد پایان دادن به انزوای سوریه بود. به نظر می‌رسد این اقدام که با پشنهاد اردن انجام شد، در ادامه تحولات اخیر در خاورمیانه و بهبود روابط کشورهای منطقه قابل ارزیابی باشد.

در نشست مذکور که به وزرای خارجه شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، عراق، مصر و اردن حضور داشتند، روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مورد ارزیابی قرار گرفت. در بیانیه پایانی این نشست تاکید شد: کشورهای اردن، مصر و عراق به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر وحدت سوریه تاکید و خواستار بازگشت آن به جمع کشورهای عربی هستند. در بخش دیگری از این بیانیه بر اهمیت حل بحران انسانی در سوریه، فراهم کردن بستر مناسب برای رسیدن کمک‌ها به تمام مناطق این کشور و بازگشت آوارگان سوری به مناطق خود و پایان دادن به رنج آن‌ها تاکید شده است.

کشورهای غرب آسیا در حال تطبیق خود با نظم جهانی چندقطبی جدید هستند

چند ماهی است که کشور اردن طرحی را در ارتباط با سوریه مطرح کرده که ابعاد مختلفی از جمله سیاسی، اقتصادی، انسانی و امنیتی و همچنین روند بازگشت آوارگان سوری را در خود جای داده است.

گفته می‌شود که دو کشور امارات متحده عربی و عمان نیز نقش سازنده‌ای را در بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب ایفا کرده‌اند و سفرهای اخیر بشار اسد به این دو کشور و دیدار با مقامات آنها نیز در همین راستا بوده است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران منطقه، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یکی از نشانه‌های تغییر در خاورمیانه است که آشکارترین مصداق آن را می‌توان در عادی سازی روابط ایران و عربستان مشاهده کرد. بر همین اساس، پیش بینی می‌شود که در آینده‌ای نتایج ملموس‌تری در خصوص بحران یمن و مذاکرات صلح این کشور حاصل شود.  

لازم به ذکر است که دو روز قبل از این نشست، فیصل بن فرحان -وزیر امور خارجه عربستان سعودی- میزبان فیصل مقداد -همتای سوری خود- بود و در این دیدار در مورد «گام‌های ضروری» برای پایان دادن به انزوای سوریه گفتگو شد. علاوه بر این، وزیر امور خارجه عربستان پیش از آن نیز با «گیر پدرسن» -فرستاده سازمان ملل متحد در سوریه- درباره پیشبرد روند سیاسی گفتگو کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =