نامه‌ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به قالیباف

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به دکتر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی در جهت پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان نامه نوشتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به دکتر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی در جهت پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان نامه نوشتند.

قالیباف: بازار خودرو باید به شکل طبیعی خودش بازگردد

در این نامه آمده است:

«هرگونه هزینه در این مجموعه (آموزش و پرورش) سرمایه‌گذاری برای آینده است.» مقام معظم رهبری

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف 
ریاست محترم قوه‌ی مقننه

سلام علیکم؛
همانطور که جنابعالی نیز این نکته را در گذشته بیان کرده‌اید، امروزه زمان صحبت کردن از اهمیت  "تعلیم و تربیت" سپری شده و این اصل اثبات شده است. بازنگری و بازمهندسی ساختارها، رویه‌ها و روش‌ها، از جمله اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، که می‌تواند با افزایش بهره‌وری، موجب رضایت‌مندی معلمان، دانش‌آموزان و همینطور حاکمیت شود. مطابق با اصول انقلاب اسلامی و اندیشه مقام معظم رهبری، مجلس باید در راس امور باشد و مسیر حرکت کشور را ریل¬گذاری کند؛ که البته به واسطه‌ی این جایگاه حساس و مهم، باید در پیشگاه خداوند و مردم پاسخگوی عمل خویش نیز باشد. 

این روزها دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گرفتار موضوعاتی شده، که خاطر دانشجومعلمان را مکدر کرده و انگیزه‌ای برای پرداختن به مسائل کلان نظام تعلیم و تربیت و اصلاح ‌آن‌ باقی نگذاشته است. با گذشت ۳۲ سال از تصویب قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش و با وجود دگرگونی نظام تربیت معلم، این قانون بدون هیچ تغییری مانده است؛ قانونی که در زمان تصویب آن، هنوز دانشگاه شهید رجایی تاسیس نشده بود! این وضعیت، در تعیین مصادیقِ قانونِ مذکور ابهاماتی ایجاد کرده، که در نتیجه‌ی آن، مسئولین امر، قانون را بر حسب سلیقه‌ی شخصی و بدون معیاری مشخص تفسیر می‌کنند. مسئولین مربوطه با استناد به ماده ۶ قانون و تبصره‌ی آن، مبلغ قابل توجهی را به عنوان "هزینه‌های شبانه روزی و هزینه‌ی خوابگاه" از حقوق دانشجویان کسر می‌کنند؛ موضوعی که سوالات زیادی در ذهن دانشجویان ایجاد کرده و جای تامل و بررسی بسیار دارد.
با مطالعه‌ی اجمالی این سند، می‌بینید که در جای جای آن، به دانشسراها و مراکز تربیت معلم اشاره شده است؛ مراکزی که در یک دوره‌ی فشرده‌ی دو ساله و بعضا یک ساله، با ساعات آموزشی بیشتر و به طور فشرده، به تربیت نیروی مورد نیاز خود، از میان دارندگان مدرک دیپلم و همینطور دارندگان مدرک سیکل می‌پرداختند. 
به طور مشخص می‌توان گفت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کند و به لحاظ جایگاه علمی جزو دانشگاه‌های ممتاز کشور است، با چنین مراکزی تفاوت اساسی دارد. لازم به ذکر است که وجود خوابگاه‌های دانشجویی در خارج از محدوده‌ی دانشگاه، که خود زحمت و هزینه‌ی بسیاری جهت رفت و آمد به دانشجویان تحمیل می‌کند و کیفیت آن‌، که نسبت به خوابگاه‌های دیگر دانشگاه‌های دولتی برتری و مزیتی ندارد، عنوان "شبانه‌روزی" و دریافت هزینه بیشتر از عرف را کاملا بی‌معنی می‌کند. 
در همین تبصره، به صراحت بیان شده است که «پرداخت حقوق به دانشجویان مذکور، مانع از استفاده آنان از امکانات رفاهی عمومی، از قبیل خوابگاه و وام صندوق رفاه و غیره، که دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی معمولاً دراختیار آنان قرار می‌دهند، نخواهد بود» 
اما در حال حاضر، دانشجومعلمان از وام‌ دانشجویی که در معیشت یک دانشجو بسیار تاثیرگذار است، محروم ‌می‌باشند. قیمت غذا نیز با کیفیتی نامطلوب و حداقلی، بیش از چهار برابر نرخ وزارت علوم تعیین شده است! این مبلغ آنقدر سرسام‌آور است که بسیاری از دانشجویان با وجود فشردگی کلاس‌های درس، از رزرو غذا خودداری می‌کنند. 

آنچه که بر مبنای قانون، عقلانیت و خواست عموم دانشجویان انتظار می‌رود موارد زیر است:
1-لغو کسریات دانشگاهی
2-قیمت گذاری غذا و خوابگاه مطابق نرخ وزارت علوم
3-برقراری وام‌های صندوق رفاه برای دانشجویان استخدامی 

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، وظیفه‌ی خود می‌داند که از نمایندگان ملت، پیگیری مسئله، اصلاح قانون و جبران حق تضییع شده‌ی دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را مطالبه کند. آینده‌ی هر جامعه‌ای، وابسته به رویکرد آن در قبال نظام تربیت معلم است. امید است که با نگاهی ویژه به آینده‌سازان این مرزوبوم، در راستای رفع موانعِ تحقق تمدن نوین اسلامی، به واسطه‌ی سرمایه‌گذاری در نظام تعلیم و تربیت، کوشا باشیم‌. و من الله توفیق.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دانشجوی دانشگاه شهید رجایی IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      0 0
      تو دانشگاه ما متاسفانه وضع بشدت نابسامانِ، کوچک ترین توجه ای به دانشجو و خواسته های دانشجو معلمان این دانشگاه نمیشه، هیچ کدوم از مسئولین و مدیران دانشگاهی هم پاسخگو مطالبات دانشجوها نیستن. چرا باید غذای دانشجویی به یکباره بیش از 4 برابر دانشگاه های دیگه باشه؟ کیفیت غذا که افتضاح... فاصله خوابگاه ها که بسیار زیاده تا دانشگاه و حرف های بسیار دیگه.