به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، امتحانات پایانی یکی از حساسترین مراحل تحصیل هر دانشجو است که معمولاً با چالشهایی همراه است. همواره یکی از دغدغههای دانشجویان ممتاز دستیابی به نمرات عالیه بوده که این مهم در گروه توجه به برنامهریزی اصولی و توجه به قواعد شرکت در امتحانات است. از این رو، به سراغ معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان رفتیم تا این مهم را به بحث و گفتگو بگذاریم. حسن حجازی در این رابطه به تسلط بر مفاهیم، نکتهبرداری، تمرین و رفع اشکال در فرصت باقیمانده تا امتحانات اشاره و برنامهریزی و تلاش مستمر را شرط موفقیت در امتحانات عنوان کرد. این عضو هیأت رئیسه دانشگاه آزاد استان اصفهان، نقش معدل را در آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان پررنگ دانست و تلاش امروزِ جوانان در فرآیند مطالعه و امتحانات را متضمن فرصتهای درخشان در آینده دانشجویان دانست. این گفتگوی تفصیلی را در ادامه میخوانید.
بایدها و نبایدهای انتخاب رشته کنکور ارشد/ با اشتباهات رایج داوطلبان آشنا شوید
اهمیت برگزاری امتحانات چیست؟ ارزشیابی چه جایگاهی در نظام آموزشی دارد؟
امتحانات عضو جداناپذیر آموزش هستند. زیرا سطح یادگیری افرادِ تحت آموزش باید مورد سنجش قرار گیرد. بنابراین برگزاری آزمون در سیستم دانشگاهی الزامی است. از دیدگاه من، برگزاری آزمون پایان دوره حتی در دورههای آموزشی کوتاه مدت نیز نقش پررنگی در ارتقای سطح فراگیری ایفا میکند.
استادان دانشگاه بر اساس منابعی که در طول ترم تدریس کرده و در اختیار دانشجو قرار گرفته، اقدام به طرح سوال میکنند. آزمونها معمولاً به گونهای طراحی میشود که دانشجویان سطح متوسط رو به بالا، میتوانند در آن نمره قبولی کسب کنند. توصیه من به دانشجویان، مطالعه تمامی منابع معرفی شده و نکتهبرداری و تمرین مطالب با دقت، صبر، تمرکز و آرامش است تا بدون استرس در جلسه امتحان حضور پیدا کرده و نمرات خوبی کسب کنند.
زمانبندی برگزاری امتحانات پایانی در نیمسال جاری برای رشتههای مختلف چگونه است؟
امتحانات پایانترم دانشجویان رشتههای غیرپزشکی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از ۲۷ خرداد لغایت ۱۰ تیر برگزار میشود. امتحانات دانشجویان رشتههای علوم پزشکی نیز از ۳ تیر تا ۱۷ این ماه برنامهریزی شده است.
همراه داشتن تلفن همراه، تخلف امتحانی است!
یکی از مشکلات دانشجویان قبل از ورود به جلسه، ازدحام حوزه امتحانی است. راهکار حل این مشکل چیست؟
حضور دانشجویان در حوزههای امتحانی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از شروع آزمون، موجب برقراری نظم و جلوگیری از ازدحام جمعیت در لحظات قبل از شروع آزمون میشود. از دانشجویان درخواست میکنیم کمی زودتر در محل برگزاری امتحان حضور داشته باشند تا با توجه به تعداد زیاد دانشجویان، از بروز بینظمی در جلسه جلوگیری شود.
همچنین از دانشجویان خواهش میکنیم که در جلسه امتحان، تلفن همراه به همراه نداشته باشند؛ زیرا طبق دستورالعملهای آموزشی، حتی همراه داشتن تلفن همراه به خودی خود تخلف محسوب میشود؛ مضاف بر اینکه استفاده از آن تقلب است!
قادر به نگهداری از تلفن همراه دانشجویان نیستیم
با وجود ممنوعیت همراه داشتن موبایل، آیا تمهیداتی برای دریافت و نگهداری از وسایل ارتباطی دانشجویان در نظر گرفتهاید؟
تمهید چنین شرایطی آسان نیست! زیرا در هر نوبت آزمون، حوزههای امتحانی بهطور متوسط میزبان ۳ هزار دانشجو هستند. اگر بخواهیم از ۳ هزار نفر موبایل دریافت کنیم و بعد از آزمون تحویل دهیم، قطعاً دچار مشکل خواهیم شد. برای همین از دانشجویان خواهش میکنم که خودشان به گونهای برنامهریزی کنند که حتیالإمکان نیاز نباشد تلفن همراهشان را با خود به جلسه امتحان بیاورند؛ اینکار تخلف از مقررات امتحان است.
دانشجویان از چه تاریخی به کارت ورود به جلسه دسترسی دارند؟
دریافت کارت ورود به جلسه از سامانه آموزشیار، از تاریخ ۱۶ خرداد مقدور شده است. به دانشجویان توصیه میکنیم برای دریافت کارت ورود به جلسه، از همین حالا نسبت به انجام تعهدات مالی و آموزشی خود اقدام کنند.
غیبت بیش از سه شانزدهم، منجر به حذف درس است
یکی از مشکلات دانشجویان، حذف آموزشی به دلیل غیبت غیرمجاز است. سیاست دانشگاه را در اینباره تشریح میکنید؟
طبق آییننامه آموزشی، اگر غیبتهای یک دانشجو به «بیش از سه شانزدهم» برسد، آن درس باید برای وی حذف شود. دانشجویان در اغلب موارد با ارائه گواهی به استاد، غیبت را موجه میکنند. اساتید معمولاً اصل را بر موجه بودن غیبت میگذارند و در این مورد سهلگیری میشود. ولی در هر صورت، اگر غیبت بیش از سه شانزدهم جلسات یک درس باشد و دلیل موجهی هم برای این غیبتها ارائه نشود، استاد طبق ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی، ملزم به حذف دانشجو است.
معدل خوب، فرصت استخدام و ادامه تحصیل بدون کنکور را به دانشجو میدهد
بعضی اندیشمندان حوزه علوم تربیتی منتقد نگاه کمی و نمرهگرا به امر آموزش هستند. با این وجود «معدل و ریز نمرات» همچنان ملاک تعیینکنندهای در آینده علمی و شغلی دانشجویان محسوب میشود. نظر شما در این رابطه چیست؟
نظر بعضیها این است که «معدل» مبنای دقیقی برای سنجش تواناییهای افراد نیست. این دیدگاه از جهانی درست است؛ اما تجربه نشان میدهد که دانشجویان خلاق و توانمند، معمولاً معدل بالایی هم دارند. بنابراین، از آندسته از دانشجویان توانمند که به معدل اهمیتی نمیدهند نیز خواهش کنم که به نمرات خود توجه بیشتری نشان دهند.
معدل در پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی که قصد ادامه تحصیل داشته باشند، با ضریب قابل توجهی که توسط سازمان سنجش اعلام شده، مؤثر است. همچنین معدل خوب، امکان پذیرش بدون کنکور در مقاطع مختلف را طبق آئیننامههای «استعدادهای درخشان» به دانشجویان میدهد. جدای از این بحث، قطعاً یکی از ویژگیهای مطلوب در پرونده فارغالتحصیلان هر رشتهای، معدل آنهاست. کارفرمایی که پس از انتشار آگهی استخدام، باید ۳ نفر را از میان ۱۰۰ داوطلب استخدام کند، معمولاً ۱۰-۱۵ نفر که ریزنمرات و معدل بهتری دارند را گزینش کرده و سپس ضمن مصاحبه با این نفرات، نیروهای مدنظرش را انتخاب میکند.
تسلط بر مفاهیم، نکتهبرداری، تمرین و رفع اشکال، رمز موفقیت در آزمون
با توجه به اینکه تقریباً ۱۰ روز تا شروع امتحانات باقیمانده، توصیه شما به دانشجویان برای استفاده مطلوب از این فرصت چیست؟
ما همیشه به دانشجویان توصیه میکنیم که از ابتدای ترم با برنامهریزی و بهطور منظم درس بخوانند و «شب امتحانی» نباشند! بسیاری از دانشجویان همگام و همراه با کلاس پیش میآیند و درسها را در طول مرور میکنند. بنابراین در فرجه قبل از امتحانات نیز صرفاً مشغول تمرین، جمعبندی و رفع اشکال میشوند. ولی ممکن است بعضی دانشجویان تاکنون تلاش جدیای نکرده باشند؛ بهنظر من در فرصت باقیمانده تا شروع امتحانات، اگر اراده و تلاش منسجمی وجود داشته باشد، میتوان با برنامهریزی دقیق به سطح علمی مطلوب دست یافت. دانشجویان باید ابتدا بر مفاهیم مسلط شوند، سپس نکات مهم را یادسپاری کنند، در نهایت با حل تمرین دانستههای خود را محک زده و رفع اشکال کنند تا با آمادگی کامل وارد جلسه آزمون شوند.
جبرانِ مطالعه ناکافی با «تقلب»، دانشجو را در معرض تبعات انضباطی قرار میدهد
ممکن است تعداد اندکی از دانشجویان به هر دلیلی برای امتحان آماده نباشند و تصمیم بگیرند که تقلب کنند! بهنظر شما چرا تقلب راه خوبی برای جبرانِ کمبود تمرین و مطالعه نیست؟
فلسفه برگزاری امتحانات، سنجش میزان آموختههای دانشجویان در طول ترم است. اگر دانشجویی محتوای درس را به خوبی فرا نگرفته باشد، طبیعتاً نمره قبولی نمیگیرد و باید آن درس را دوباره بگذراند. تقلب در امتحان، متأسفانه دانشجو را راهی کمیته انضباطی دانشجویی میکند و تبعات ناخوشایندی دارد؛ زیرا زمانی که تقلب یا تخلف در یک امتحان صورتجلسه میشود، کمیته انضباطی ملزم به رسیدگی است و بر اساس نوع تخلف، تصمیم میگیرد برای آن درس نمره ۰.۲۵ درج شود یا اداره امتحانات درس را حذف کند و یا در شدیدترین حالت، ممکن است دانشجوی متخلف از تحصیل در ترم بعد تعلیق شود!
دانشگاه علاوه بر تعیین مراقبان امتحانی برای تمامی حوزهها، به وسیله دوربینهای مداربسته نیز بر امتحانات و سلامت آزمونها نظارت دارد. به دانشجویان توصیه میکنم آییننامه تخلفات امتحانی که بر روی سایت دانشگاه قرار گرفته را به دقت مطالعه کنند. اگر حتی دانشجویی نتوانسته برای امتحان آماده شود، در هر حال منطقی نیست که با تقلب، خود را در معرض تبعات سنگین انضباطی قرار دهد.
نمرات دانشجویان تا حداکثر یک هفته پس از امتحان باید ثبت شود
یکی مشکلات دانشجویان پس از شرکت در امتحانات، اعلام دیرهنگام نمرات است. آیا دانشگاه همانطور که مقررات آموزشی را در مورد دانشجویان با جدیت اعمال میکند، در برابر تأخیر تعدادی از استادان در اعلام نمرات نیز قاطعیت و پیگیری لازم را خواهد داشت؟
طبق آییننامه آموزشی، نتایج امتحانات باید «تا حداکثر یک هفته پس از امتحان» در سامانه آموزشیار بارگذاری شود. ما این موضوع را به اساتید یادآوری میکنیم و قطعاً آنها نیز از این موضوع مطلعند. ما روزانه گزارش اداره امتحانات را در رابطه با ثبت نمرات دانشجویان دریافت میکنیم و حتماً برای اساتیدی که نمرات را در موعد مقرر ثبت نکرده باشند، پیامک ارسال میشود و در صورت تأخیر مضاعف، با آنها تماس گرفته خواهد شد.
اعتراض دانشجویان در دانشکده و سپس شورای آموزشی رسیدگی میشود
نحوه رسیدگی به اعتراضات به نمرات، مورد انتقاد بسیاری از دانشجویان است و عملاً اعتراض به نمره را بیفایده میدانند! شما در حوزه معاونت آموزشی، چه پاسخی به این انتقادات دارید؟
وقتی اعتراضی در سیستم آموزشیار ثبت میشود، استاد ملزم به پاسخگویی است. اگر دانشجویی اعتراض خود به نمره را ثبت کرد ولی از جانب استاد پاسخی دریافت نشد، حتماً به مدیرگروه یا رئیس دانشکده مراجعه کرده و از آنها بخواهد که ثبتِ پاسخ اعتراض را پیگیری کنند. در صورتی که دانشجویان عزیز این فرآیند را طی کرده و به نتیجه نرسیدند یا کماکان نسبت به نحوه رسیدگی به اعتراض معترض بودند، میتوانند به رئیس اداره امتحانات، مدیرکل آموزش و یا به خود من به عنوان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مراجعه کنند تا اعتراض دانشجویان از طریق شورای آموزشی، پیگیری شود.
صبر و تلاشِ امروز، تضمینگر آینده درخشان برای دانشجویان
به عنوان پرسش آخر، توصیه شما به دانشجویان در این ایام سرنوشتساز چیست؟
به عنوان سخن آخر، به همه دانشجویان توصیه میکنم با جان و دل برای تحصیل خود وقت بگذارند؛ دانشجویان به این فکر کنند که قرار است مهارتهایی را در دانشگاه بیاموزند که در آینده آنها را به یک انسان «ارزشآفرین» تبدیل میکند. اگر هر جوانی در حوزه تخصصی خود یک انسان ارزشآفرین باشد، مسیرهای زیادی در آینده به روی او باز میشود. پس به این فکر کنیم که قرار است یک متخصص در حوزه کاری خود باشیم و نه تنها در زندگی خودمان موفق ظاهر شویم، بلکه به جامعه نیز خدمت کنیم. صبر و تلاشِ امروزِ دانشجویان عزیز، چنین آینده درخشانی را برایشان تضمین خواهد کرد.
خبرنگار: امید ابراهیمی
انتهای پیام./
نظر شما