دانشگاه باید به دنبال استراتژی‌های جدید و نوآورانه باشد

مدیرکل دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید به دنبال استراتژی‌های جدید و نوآورانه باشد تا بتواند با تغییرات و چالش‌های محیطی و فناوری مقابله کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از همدان، سمیه قدیری مدیر کل دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی  در نشست تخصصی ویژه کارشناسان دفاتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های مرکزی، کرمانشاه و همدان به میزبانی واحد همدان در راستای نظام حل مسائل و راهکارهای پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه  که به میزبانی واحد همدان برگزار شد با اشاره به اینکه دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه مسئولیت‌های مختلفی دارد و پروژه‌های مختلفی هم برای خود تعریف کرده است گفت: با توجه به سیاست‌های کلان دانشگاه و نیز اهداف تعریف شده در برنامه پنج‌ساله راهبردی و عملیاتی دانشگاه، این دفتر برنامه‌های متعددی در این زمینه مدیریت و راهبری کرده است. 

بودجه سال آینده دانشگاه باید مبتنی بر سند تحول و تعالی باشد

وی افزود: به‌صورت کلی دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه در حال حاضر با نگاه به حوزه‌های درون دانشگاهی و برون دانشگاهی به صورت همزمان برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد. یکی از این برنامه‌ها، شناسایی و امکان‌سنجی نیازهای آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در سطح ملی و بین‌المللی است. این برنامه در دو بخش درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در حال اجرا است.   در بخش درون‌سازمانی با تمرکز بر محیط دانشگاه آزاد اسلامی به شناسایی نیازهای مخاطبان دانشگاه اقدام شده است و با برگزاری دوره‌های جامع سعی در پاسخ به نیازهای آنان هستیم. در بعد خارج از سازمان نیز با مدنظر قرار دادن دامنه ملی و بین‌المللی تلاشمان در شناسایی مخاطبان در این حوزه است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی همدان تصریح کرد: ظرفیت‌سازی و بسترسازی شناسایی منابع درآمدی و متنوع سازی آن برای عدم وابستگی به شهریه دانشجویی یکی از برنامه‌هایی است که دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی اقدامات مؤثر و ارزشمندی در این زمینه داشته است.

قدیری اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت ویژه دانشجویان  در دستور کار دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی قرار  گرفته است و هدفمان از این طرح شبکه‌سازی و توانمندسازی دانشجویان است که در ابتدا نیازسنجی و شناسایی خلاءهای موجود انجام‌شده و سپس به طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دانشجویان برای رفع این خلاءها و پاسخ به نیازها انجام می‌شود.

 وی به اشاره به اینکه  سیاست‌ها و راهکارهای کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای با محوریت اسناد بالادستی کشور اعم از سند آمایش سرزمین، برنامه‌های توسعه کشور و نیز سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تنظیم‌شده است اظهار داشت: بر این اساس، هر یک از استان‌های کشور و واحدهای دانشگاهی مستقر در استان‌ها باید بر اساس مطالعات امکان‌سنجی و توان‌سنجی صورت گرفته نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های برنامه‌های مورداشاره باهدف کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای اقدام کنند.

قدیری بیان کرد: مأموریت‌هایی برای دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی، در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی دیده شده است که یکی از آنها دستیابی به سازمان یادگیرنده و افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی است.

وی تاکید کرد: در بحث دستیابی به سازمان یادگیرنده، توان‌افزایی و ایجاد مهارت‌های بالقوه کارکنان را دنبال می‌کنیم و علت این رویکرد نیز این است که دانشگاه باید به دنبال استراتژی‌های جدید و نوآورانه باشد تا بتواند با تغییرات و چالش‌های محیطی و فناوری مواجه شود.

مدیر کل دفتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نظام‌نامه آموزشی برای سه گروه شغلی کارمندان، اعضای هیئت‌علمی و مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی همدان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته شده است و   فعالیت‌های آموزشی و دوره‌های تعریف‌شده منطبق با نیازها و خلاءهای شناسایی طراحی  گردد.

در ادامه با حضور کارشناسان دفاتر توانمندسازی و مهارت‌های کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های مرکزی، کرمانشاه و همدان مشکلات و بخشنامه‌ها این حوزه موردبحث و بررسی  قرار گرفت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1188656

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =