چگونه در دانشگاه آزاد اسلامی «عضو هیئت علمی وابسته» شویم؟ /پاسخ به ۲۰ سوال پرتکرار

جزئیات شرکت در فراخوان جذب هیئت علمی وابسته در دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه ساجد دانشگاه آزاد اسلامی و بخش فراخوان‌ها مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ثبت‌نام فراخوان جذب اعضای هیأت علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۵ تیر ماه آغاز شده و به گفته رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی حداقل تا پایان مردادماه نیز ادامه خواهد داشت اما کسانی که دیرتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند، نیمسال پیش‌رو را از دست خواهند داد.

چگونه در دانشگاه آزاد اسلامی «دستیار آموزشی» شویم؟ / پاسخ به سئوالات پرتکرار+ فیلم

دانشگاه آزاد اسلامی با عنایت به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بکارگیری اساتید مومن، انقلابی و نخبه در دانشگاه‌ها و براساس اهداف عالیه مندرج در سند تحول و تعالی، راه‌کنش اصلاح و کارآمدسازی نظام جذب، ارزیابی و جبران خدمات اعضای هیات علمی با بهره‌گیری از ظرفیت الگوی شبکه‌ای دانشگاه، در نظر دارد تا در کنار اعضای هیات علمی تمام‌وقت و پیوسته، اقدام به جلب همکاری فرهیختگان علمی کشور در چارچوب "اعضای هیات علمی وابسته" کند. اصلی‌ترین تفاوت هیئت علمی وابسته با پیوسته در مدت زمان همکاری است در واقع اعضای هیئت علمی وابسته تمام وقت نیستند و حتی می‌توانند در طول ترم هیچ واحد درسی، پایان‌نامه یا رساله هم نداشته باشند اما رابطه سازمانی با دانشگاه آزاد اسلامی خواهند داشت و از مزایای هیئت علمی این دانشگاه بهره‌مند می‌شوند.

با توجه به اینکه فرآیند ثبت‌نام جذب هیئت علمی وابسته در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و پیرامون ماهیت این طرح سوالات متعددی برای متقاضیان ایجاد شده است برآن شدیم تا در گفت‌وگوی تفصیلی با عباس اشرفی؛ رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به برخی ابهامات این طرح و همچنین سوالات رایجی که پیرامون آن شکل گرفته پاسخ بدهیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

هیئت علمی وابسته چیست و این فراخوان جذب با چه هدفی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد؟   

دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت بنیان علمی و ارتقا خود و نیز برای اینکه کیان دانشگاه توسط کسانی که وابستگی سازمانی به آن دارند حفظ شود و همچنین برای جذب نیروهای ارزشی و انقلابی  به این نتیجه رسید که تمام کسانی که به عنوان مدرس با دانشگاه همکاری می‌کنند، وابستگی سازمانی هم به دانشگاه آزاد داشته باشند.

 بر همین اساس هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به دو دسته هیئت علمی «پیوسته» و «وابسته» تقسیم شده است. هیئت علمی پیوسته هیئت علمی‌ای است که به صورت تمام وقت و به عنوان شغل اول در خدمت دانشگاه آزاد اسلامی است و این اعضا به دلیل کیفیت بخشی و نیاز و ظرفیت واحدها به صورت الف و ب تعریف می‌شوند.

حداکثر زمان تدریس اعضای هیئت علمی وابسته چند ساعت است؟

اعضای هیئت علمی وابسته افرادی هستند که برای مدت زمان کمتری از همکاری در خدمت دانشگاه آزاد هستند و حداکثر زمان تدریس آنها ۸ ساعت است و حتی ممکن است در یک ترم تدریس هم نداشته باشند اما به عنوان عضو هیئت علمی به خدمات مشاوره‌ای و پژوهشی می‌پردازند.

هیئت علمی وابسته می‌تواند نیازهای آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی، ارتباط با صنعت و جامعه، طرح‌های پژوهشی و مسائل فرهنگی را برطرف کند اما در حال حاضر و در مرحله اول به دنبال جذب کسانی هستیم که نیازهای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را برطرف کنند.   

برای نیمسال آتی استاد مدعو بدون وابستگی سازمانی نخواهیم داشت

بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه وابستگی علمی و سازمانی افرادی که با آن ارتباط دارند را تثبیت کند دو روش «هیأت علمی وابسته» و «دستیار آموزشی» را درنظر گرفته است. دستیاران آموزشی که زیر نظر اساتید پشتیبان فعالیت می‌کنند عمدتا به دروس کاردانی و کارشناسی می‌پردازند و طبق دستور دکتر طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی باید چنان حرکت کنیم که در نیمسال آتی هیچگونه استاد مدعو بدون وابستگی سازمانی به دانشگاه نداشته باشیم.   

چه افرادی می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند و عضو هیئت علمی وابسته در دانشگاه آزاد شوند؟   

به طور کلی ۵ دسته می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند: دسته اول شامل بازنشستگان دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه‌های معتبر کشور می‌شود که دارای رتبه دانشیاری یا استادی باشند البته در موارد خاص استادیار هم در صورتی که بازنشسته دانشگاه آزاد اسلامی باشد، امکان جذب وجود دارد.

دسته دوم شامل شاغلین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی از جمله پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌ها می‌شود که دارای رتبه علمی دانشیار یا استاد باشند. در این دسته امکان جذب استادیار وجود ندارد ضمن اینکه استادان دانشگاه آزاد اسلامی در این قسمت می‌توانند مازاد تدریس خودشان را به صورت حق‌التدریس کما فی السابق و تا ۲۴ واحد ادامه دهند.

آیا شرکت‌کنندگان در فراخوان باید لزوما دکتری تخصصی داشته باشند؟

دسته سوم کسانی هستند که در مراکز غیردانشگاهی و غیر علمی به فعالیت می‌پردازند اما از جهت علمی فعالیت‌های خاص دارند به طور مثال می‌توان به قضات کشور و وکلا اشاره کرد که دارای دکتری تخصصی هستند یا کسانی که در بخش صنعت مشغول فعالیت هستند و دکتری تخصصی دارند. بنابراین در این بخش داشتن دکتری تخصصی شرط لازم است.

دسته چهارم کسانی هستند که دارای خبرگی یا نخبه‌گی خاص و مورد تایید هستند مانند رشته‌های هنر و یا رشته‌های خاص صنعتی که لزوما مدرک دکتری هم ندارند اما در مراکز اعتبارسنجی فن یا هنر آنان به آنها مدرک دکتری یا معادل آن تعلق می‌گیرد.

دسته پنجم کسانی هستند که در مراکز خاص مانند دانشگاه آزاد اسلامی کارمند محسوب می‌شوند اما دارای دکتری تخصصی هستند و این افراد در عین اینکه به وظایف محوله خود می‌پردازند این امکان را دارند که در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان عضو هیئت علمی وابسته نیز تدریس کنند.

آیا افراد غیر دانشگاهی و مدارک حوزوی هم می‌توانند در فراخوان شرکت کنند؟

البته به جهت تأکید دسته دیگری هم می‌توانم به این ۵ دسته اضافه کنم و آن اینکه افرادی که دارای مدارک غیردانشگاهی معادل دانشگاه هستند از جمله حوزه‌های علمیه به این دسته‌ها می‌توانند ملحق شوند به طور مثال کسانی که دارای مدرک خبرگی از حوزه علمیه باشند یا سطح چهار حوزه را به اتمام رسانیده باشند. بنابراین این چنین مراکزی هم امکان شرکت در فراخوان را دارند.

متقاضیان تا چه زمانی فرصت ثبت‌نام و مشارکت در فراخوان را دارند؟

ثبت‌نام از متقاضیان از ۱۵ تیرماه آغاز شده و حداقل تا انتهای مرداد ادامه خواهد داشت در واقع زمان‌بندی در این فراخوان چندان برای ما حائز اهمیت نیست چراکه از مشارکت‌کنندگان در نیمسال‌های آینده هم استفاده خواهیم کرد بنابراین متقاضیانی که به دنبال مشارکت در نیمسال پیش‌رو هستند باید زودتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و کسانی که دیرتر در فرآیند ثبت‌نام شرکت کنند به نیمسال‌های آینده خواهند رسید.

چند نفر در این فراخوان جذب خواهند شد و متقاضیان برای ثبت‌نام باید به کدام سامانه مراجعه کنند؟    

در مرحله اول بیش از ۵۵۰۰ نیروی هیئت علمی وابسته را در کل کشور اعلام نیاز کرده‌ایم که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه ساجد دانشگاه آزاد اسلامی و در بخش فراخوان‌ها نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

قراردادهای اعضای هیئت علمی وابسته ۳ ساله خواهد بود

آیا برای سالهای بعد هم جذب هیئت علمی وابسته داریم و افراد جذب شده پایش می‌شوند؟

هیأت اجرایی جذب استان‌ها با توجه به آمایشی که انجام می‌دهند برای یک دوره سه ساله اعضای هیئت علمی وابسته را انتخاب می‌کنند ضمن اینکه افرادی که دارای رتبه دانشیاری و استادی دانشگاه آزاد اسلامی هستند چه بازنشسته و چه شاغل صرفا با توجه به رزومه علمی که بارگذاری می‌کنند مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرند و دعوت به مصاحبه نمی‌شوند در واقع دعوت به مصاحبه منوط به بررسی صلاحیت علمی در هیئت اجرایی جذب هر استان است.

اعضای هیئت علمی وابسته در چه حوزه‌ها و واحدهایی امکان تدریس دارند؟

متقاضیان پیش از ثبت‌نام با مراجعه به سامانه ساجد دانشگاه آزاد اسلامی تمام اعلام نیاز واحدهای استانی را می‌توانند مشاهده کنند که در این سامانه برای بیش از ۵۰۰ رشته/محل اعلام نیاز شده است که از ۵ تا ۵۰۰ نفر اعلام نیاز استان‌ها متفاوت است.

اولویت استفاده از نیروهای هیئت علمی وابسته، در مقاطع تحصیلات تکمیلی است

اعضای هیئت علمی وابسته برای تمامی رشته‌ها جذب خواهند شد و اولویت ما در این جذب بیشتر برای مقاطع تحصیلات تکمیلی است اما در مقاطع کارشناسی هم از این نیروها استفاده خواهیم کرد که بستگی به اعلام نیاز استان مربوطه در رشته/محل خواهد داشت.   

وضعیت بیمه و ردیف استخدامی اعضای هیئت علمی وابسته به چه صورت است؟

اعضای هیئت علمی وابسته در صورتی که خود بیمه باشند طبیعتا از شرایط بیمه خارج خواهند شد و به طور کلی ما مشکلی در بیمه بازنشستگان نخواهیم داشت و اگر هم مشکلی باشد خود شخص باید با بیمه آن را حل و فصل نماید اما در واقع این جذب برای کسانی که شاغل هستند کارگاه دوم محسوب می‌شود و تابع شرایط کارگاه دوم و پرداخت بیمه می‌شوند.

مزایای مالی اعضای هیئت علمی وابسته به چه صورت خواهد بود؟

حقوق این نیروها به صورت ۵ ماهه پرداخت می‌شود به این صورت که اگر عضوی در نیمسال آینده ۸ واحد تدریس داشته باشد آن ۸ واحد محاسبه و طی ۵ ماه پرداخت می‌شود برای نیمسال دوم نیز به همین ترتیب خواهد بود و میزان حق‌التدریس به اضافه حق مشاوره‌های دانشگاه در ۵ ماه پرداخت می‌شود در واقع از همان ماه ابتدایی با توجه به ابلاغیه دروس و پایان‌نامه‌هایی که به فرد داده می‌شود پرداختی خواهند داشت.

البته به مرتبه علمی نیروها هم بستگی دارد اما به طور مثال اگر ۸ واحد درسی و یک رساله دکتری برعهده گرفته شود حدود ۷ تا ۱۲ میلیون تومان پرداخت صورت می‌گیرد.   میزان پرداخت حقوق عضو هیئت علمی وابسته بر اساس عملکرد آموزشی و پژوهشی او می‌باشد بنابراین این امکان وجود دارد که نیروی ما در یک نیمسال هیچ واحدی برای تدریس نداشته باشد و یا هیچ رساله دکتری یا پایان نامه ارشد را به عهده نگیرد که طبیعتا در این نیمسال هیچ پرداختی هم صورت نمی‌گیرد و فقط به عنوان عضو هیئت علمی در جلسات گروه شرکت می‌کند و خدمات مشاوره‌ای را انجام می‌دهد. در واقع جذب این افراد سه ساله است اما پرداخت به صورت هر نیمسال انجام می‌شود.   

اعضای هیئت علمی وابسته چه مزایای علمی خواهند داشت؟

این افراد در واقع عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شوند و می‌توانند از آن عنوان سازمانی هیئت علمی دانشگاه برای شرکت در همایش‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی، ارسال رزومه علمی و... استفاده کنند.

با توجه به امکان شرکت بازنشستگان در این فراخوان آیا محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر به طور کلی محدودیت سنی وجود ندارد اما اگر در رشته خاصی هم بحث محدودیت سنی را با توجه به نوع همکاری بخواهند مشخص کنند باز هم هیئت اجرایی جذب هر استان تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

نتایج فراخوان جذب هیئت علمی وابسته به صورت "استانی" اعلام می‌شود 

نتایج فراخوان چه زمانی اعلام می‌شود؟

 اعلام نتایج اعضایی که جذب خواهند شد به صورت استانی خواهد بود در واقع پس از درخواست شخص و ثبت‌نام در سامانه یک هفته بعد هیئت اجرایی جذب هر استان فرآیند بررسی را آغاز می‌کند و نتایج را هم هر استان مجزا اعلام خواهد کرد بنابراین کل فرآیند جذب هیئت علمی وابسته در هیئت اجرایی جذب استان‌ها صورت می‌گیرد.

شاخص‌ها و ملاک‌های ارزیابی متقاضیان چه خواهد بود؟

 علاوه بر بررسی توانایی‌های علمی، ما در بررسی صلاحیت‌های عمومی دو شاخصه اصلی ذیل شاخص‌های دیگری که وجود دارد؛ تعریف کرده‌ایم که برای دانشگاه آزاد اسلامی حائز اهمیت است و آن حفظ کیان دانشگاه و هویت انقلابی است.

تاکنون چند نفر در این فراخوان شرکت کرده‌اند؟

تا روز دوشنبه دوم مردادماه ۸ هزار و ۶۵۰ نفر در فراخوان جذب هیئت علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌کنیم دو تا سه برابر ظرفیت اعلام شده در این طرح مشارکت و ثبت‌نام کنند. همچنین ما به دنبال این هستیم تا خود دانشگاه کسانی که در رشته‌های مختلف برند هستند و دارای برجستگی علمی و تخصصی در رشته خودشان هستند را نیز دعوت کند.

آیا فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در اولویت هستند؟

بازنشستگان دانشگاه آزاد اسلامی و کسانی که از قبل به نوعی ارتباط تحصیلی یا سازمانی با دانشگاه داشته‌اند در اولویت این فراخوان قرار دارند.

آیا به اعضای هیئت علمی وابسته پایه تعلق می‌گیرد و امکان ارتقا دارند؟

در حال حاضر خیر چنین امکانی وجود ندارد اما به زودی پیرامون این موضوع طرح‌هایی داریم که امیدواریم به نتایج خوبی هم برسیم. اما اگر متقاضیان به دنبال این هستند که از هیئت علمی وابسته به پیوسته تبدیل وضعیت شوند شرایط خاص خود را دارد و باید در فراخوان هیئت علمی پیوسته شرکت کنند.    

همکاری اساتید دانشگاه‌های دولتی به چه صورت است؟

اساتید این دانشگاه‌ها در صورتی که دانشیار یا استاد باشند با اجازه واحد دانشگاهی مربوطه می‌توانند متقاضی هیئت علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامی هم باشند.

آیا سقف خاصی برای ارائه پایان‌نامه و رساله به اعضای هیئت علمی وابسته درنظر گرفته شده است؟

هر چند این اعضا می‌توانند به طور کلی پایان‌نامه یا رساله نداشته باشند اما سقف رساله‌ای که به هر عضو هیئت علمی وابسته تعلق می‌گیرد هر سال یک رساله دکتری یا چهار پایان‌نامه کارشناسی ارشد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیما افسری راد US ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      با سلام و تقدیم احترام ،آیا کسی که می‌خواهد متقاضی هیات علمی وابسته شود باید قبلا شاغل بوده باشد؟