محمد زاهدیاصل عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت اشتغال دانشآموختگان اظهار کرد: وقتی نهادهای ذی ربط اظهار میکنند ۴۰ درصد دانش آموختگان بیکار هستند، همین بیانگر وضعیت نامطلوب اشتغال است. بسیاری از رشتههای تحصیلی بدون توجه به اشتغال ایجاد شدهاند. ایران به اندازه کل اروپا واحد دانشگاهی دارد. اینکه بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم، از جهتی باعث افتخار است اما افتخار واقعی این است که ما بتوانیم برای همه این دانشجویان اشتغال ایجاد کنیم.
بیشتر بخوانید:
دانشجویان قربانی سیاستهای غلط آموزش عالی/ آموزش و پرورش یک سیستم غلط و بیمار است
وی افزود: ما یک کشور جهان سومی هستیم و تحصیل برایما مجوز کار است، در حالی که کشورهای توسعه یافته مانند برخی کشورهای اروپایی، تحصیلات غالبا هدف انگیزش درونی، افزایش معلومات و ارضای نیازهای حقیقتجویی دارد.
زاهدیاصل عنوان کرد: ۶۰ درصد فارغالتحصیلان، در مشاغل غیرمرتبط با رشته تحصیلیشان و بدون رضایت از وضعیت شغلی، مشغول به کار هستند، از طرفی بیش از یک سوم دانشآموختگان بیکارند. بیشتر فارغالتحصیلان در مشاغل بدون نیاز به مدرک تحصیلی کار میکنند؛ یعنی فرد با وجود داشتن مدرک کارشناسی،شغلی دارد که یک فرد با مدرک دیپلم هم میتواند آن را داشته باشد.
زاهدیاصل اظهار کرد: دلیل نارضایتی شغلی منابع انسانی تحصیل کرده در دانشگاه، ضعیف مدیریتی است، چراکه برخی مشاغل، مدیریت کارآمدی ندارند و با رفتارهای نامناسب و استبدادگرا، بر کارکنان فشار وارد میکنند.
وی در خصوص نقش دانشگاه برای بهبود وضعیت اشتغال عنوان کرد: دانشگاه باید برنامههای درسی را بهصورت کلی بازنگری کند تا دانشآموختگانی که چندین سال از عمر خود را صرف درس خواندن کردهاند، کاری بلد باشند.
عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: کلاسها بیشتر تئوری و نظری هستند و کارورزی و کارهای عملی به دانشجویان آموزش داده نمیشود، به همین دلیل بسیاری از دانشآموختگان رشتههای مختلف پس از فارغالتحصیلی در بلاتکیلیفی به سر برده و سرخورده میشوند.
زاهدیاصل عنوان کرد: این مسئله باعث شده است که دانشجویان حتی در صورت پیدا کردن شغل مرتبط با رشته تحصیلیشان، با وجود خواندن درس آن حوزه، کارکردن در آن را بلد نباشند. دانشگاهها باید یک تجدید نظر اساسی در رابطه با کاربردی کردن بسیاری از رشتهها انجام دهند. کلاسهای درس نباید تنها به داستان گفتن و بحثهای نظری اکتفا کنند و آموزشها باید همراه با آموزش عملی باشند.
وی با اشاره به نقش دانشجویان در این موضوع گفت: دانشجویان نباید تنها به آموزشهای دانشگاه که اکثرا بحثهای نظری و تئوری است؛ اکتفا کنند. بلکه باید در دورهها و کلاسهای مرتبط با رشته تحصیلی خود، شرکت کنند. دانشجویانی که به رشته تحصیلی خود علاقه دارند، باید در دوران دانشگاه خودشان را ساخته و فراتر از دانشگاه روند. این افراد میتوانند داوطلبانه در کارگاهها و شرکتهای مختلف مشغول به کار شوند.
زاهدیاصل تصریح کرد: دانشجو باید در رشته تحصیلیاش به قدری خودش را بالا بکشد که مدرک تحصیلی تنها جنبه جواز کار را نداشته و نشان دهنده توانمندیهای او باشد.
وی افزود: دولت با بلند پروازی وعدههایی داده است که باید به آنها عمل کند. وقتی در دولت سیزدهم گفته شده قرار است سالی یک میلیون شغل ایجاد شود، اگر نصف این وعده را عملی کند نیز کمک بزرگی به دانشآموختگان کرده است. البته این شغلها نباید شغلهای عملی جزئی و غیر مرتبط با رشتههای تحصیلی باشند؛ بلکه باید شغلهای خوب و نیازمند به مدرک تحصیلی باشند، به گونهای که بتوان نامش را اشتغال گذاشت. تعریفی که سازمان برنامه از مشاغل دارد، تعریف عجیب و غریبی است. چون اگر کسی یک روز در هفته مشغول به کاری باشد، شاغل محسوب میشود. این نشان میدهد که ما چقدر در تعریف مفاهیم دچار مشکل هستیم.
انتهای پیام/
نظر شما