محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره شکلگیری دانشکدگان اظهار کرد: یکی از اهداف شکل گیری دانشکدگان، موضوع رشتههای «بین رشتهای» است که این موضوع یک چرخه دارد و قرار بر این نیست که ما گروه های آموزشی را با مشکل روبه رو کنیم یا اینکه آنها به کار خودشان ادامه ندهند بلکه گروه های آموزشی باقی میمانند و گروه های آموزشی و اساتید ما بر اساس حوزه تخصصی که فعالیت میکنند مبتنی بر دانشکدگانی که ایجاد شده طرح های خود را مطرح میکنند و شبکه ای از اساتید در گروه های مختلف در این دانشکدگان موضوعی کنار هم شکل میگیرد.
بیشتر بخوانید:
خیز مدارس سما برای تربیت دانشآموزان انقلابی و کارآفرین/ جریان مهارتی دانشگاه آزاد از دوره پیش دبستانی آغاز میشود
وی ادامه داد: موضوعات بین رشته ای به صورت پژوهش های کاربردی کار میشوند و در گذر زمان متأثر از این پژوهشهایی که انجام و مسائلی که حل میشود ما میتوانیم سرفصلهای جدیدی را به طور مثال در ترکیب برق، هوش مصنوعی، حقوق و روانشناسی تعریف کنیم.
شبکه اساتید از گروههای مختلف در دانشکدگان موضوعی ایجاد میشود
نادی با اشاره به اینکه در گام اول قالب های ما قالب های مشخصتری در حوزه علوم انسانی و هنر، علوم تربیتی و مهارتی ، فنی مهندسی علوم پایه و کشاورزی است، خاطرنشان کرد: محدودیتی بنا به مسئله و موضوع برای اینکه این اساتید از گروه های مختلف بخواهند کنار یکدیگر جمع شوند وجود ندارد مثلا در یک حوزه خاصی در روانشناسی ما میخواهیم کار کنیم نیاز به تخصص هوش مصنوعی داریم که در این صورت مشکلی وجود ندارد و اینها میتوانند در دانشکده هوش مصنوعی به روی موضوع کار کنند.
وی تصریح کرد: نتیجه این مطالعات و تعاملاتی که اتفاق می افتد به اضافه جریان دانشی که شکل میگیرد میتواند در آینده به شکلگیری و ایجاد رشتههای بین رشتهای منجر شود.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشکده های مهارت و کارآفرینی را در حال بازمهندسی آنها هستیم چرا که این دانشکده ها قرار نیست شباهتی به آموزشکده های فنی و حرفه ای داشته باشند و در ابتدای شکل گیری دانشکده های مهارت و کارآفرینی این ذهنیت اشتباه شکل گرفته بود که ما قرار است آموزشکده ها را به دانشکده های مهارتی تبدیل کنیم.
تفکر آموزشکدههای فنی و حرفهای کنار گذاشته شد
وی گفت: هدف اصلی این بود که آموزشکده های فنی و حرفه ای تعطیل شوند و به طور کلی این تفکر کنار گذاشته شود و تفکر جدیدی به نام دانشکده مهارت و کارآفرینی با المان های جدید شکل بگیرد که در برخی شهرها این کار عملی شد اما در برخی شهرهای دیگر به طور دقیق کار انجام نشد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در حال حاضر یکی از برنامههای ما که متناسب با سند تحول و تعالی است موضوع شناسنامهدار کردن و رتبهبندی کردن و تعیین شاخصهای دانشکده های مهارت و کارآفرینی و سنجش آنهاست برای اینکه دانشکده های ما به سمت المان ها حرکت کنند و این بازمهندسی در حال انجام است.
وی افزود: در آینده نه چندان دور دانشکده های ما به طور دقیق متناسب و بر ویژگیهای مندرج در سند تحول و تعالی منطبق خواهند شد و ویژگیهای قبلی و متعلق به آموزشکده ها به طور کلی از این دانشکده ها دور خواهد شد.
نادی با بیان اینکه در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی ۱۵ دانشکده در ۱۵ استان تعریف شده است، اضافه کرد: در حال حاضر برنامه ای برای توسعه این دانشکده ها نداریم. ما باید بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه حرکت کنیم و در گام دوم نیز منطبق بر سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی وضعیت استانها را بر اساس شاخص هایی همچون تعداد دانشجو، تعداد عضو هیئت علمی، رشته ها و زیرساخت ها بررسی کردیم که در گام اول به ۷ استان و در گام دوم هم فعلا به ۸ استان رسیدهایم.
امسال برنامهای برای توسعه دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی نداریم
وی ادامه داد: تا سال آینده که جریان دانشکده های فعلی تثبیت و شکل بگیرد و برنامه های درنظر گرفته شده برای این دانشکده ها عملیاتی شود به ویژه در حوزه توانمندسازی آنها و درک اهداف ایجاد آنها برنامه ای برای توسعه نداریم.
نادی اضافه کرد: سال آینده هم منطبق بر خروجی که از دانشکده ها میگیریم و نیز سند آمایش دانشگاه برنامه توسعه را بررسی میکنیم و اگر این سند استانهای دیگری را برای ما مشخص کند قطعا توسعه را انجام خواهیم داد.
شکلگیری زنجیره تعلیم و تربیت در دانشگاه آزاد اسلامی از کودکستان تا دانشگاه
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اساسا تعلیم و تربیت دانشگاه را به عنوان یک زنجیره معرفی میکنیم که این زنجیره از قبل از تولد آغاز و تا زمان خروج افراد از دانشگاه هم تداوم دارد.
وی افزود: بخشی از این زنجیره در قالب آموزشهای رسمی انجام میشود که ساختار آن در دانشگاه آزاد اسلامی شامل کودکستانها، مدارس، دبیرستانها و هنرستانها و دانشگاه میشود و بعد از دانشگاه هم آموزش ها توسط مدارس عالی مهارت ادامه پیدا میکند.
نادی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت یک فرآیند مادام العمر است، ادامه داد: با توجه به اینکه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد تعلیم و تربیت را مادام العمر میبیند یک زنجیره برای این مسیر تعریف شده است.
وی اضافه کرد: ایجاد نگرش در افراد برای پذیرفتن یک ارزش صرفا به دانشگاه محدود نمی شود و یا به عبارتی در مقطع دانشگاه اندکی دیر شده است و بزرگان دین ما هم بر این موضوع تأکید دارند بر این اساس ما زنجیره تعلیم و تربیت در دانشگاه آزاد اسلامی را از کودکستان تا دانشگاه نه برای درآمدزایی بلکه با هدف ایجاد زنجیره از ابتدا تا انتها و انتقال نگرشهای لازم در زمان مناسب تعریف کرده ایم.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از ساحت های شش گانه آموزش و پرورش، ساحت نوآورانه و فناورانه است، خاطرنشان کرد: طبیعتا در مدارس ما هم براین اساس کار میشود بنابراین ما در دانشگاه ازاد اسلامی میتوانیم این ادعا را داشته باشم که در چارچوب یک برنامه این جریان را تعریف کرده ایم.
تکمیل جریان تربیتی و پژوهشی از اهداف ایجاد دانشکدگان است
وی ادامه داد: در بعد اجرا نیز یکی از دلایل شکل گیری دانشکدگان تکمیل همین جریان تربیتی و پژوهشی و نگاه همه جانبه به انسان است و ما در دوره های خاص طلایی که امکان تربیت، آموزش بیشتر و انتقال بهتر مفاهیم وجود دارد این دوره های زمانی را از دست ندهیم به طوری که وقتی فرد به سن دانشجویی میرسد بسیاری از مفاهیم برای وی درک شده باشد.
نادی افزود: به طور مثال یکی از فوق برنامه های ما در مدارس بازدیدهای شغلی است که در واقع ما به دنبال این هستیم تا به واسطه این مهارتها به نگرشها برسیم. در دوره ابتدایی تمرکز ما بر روی نگرشها و در دوره دانشگاه به روی یادگیری مهارت و کسب درآمد است و ما در این جریان جدید برنامهای باید بتوانیم ویژگی های کارآفرینانه و مهارتی را در فرد ببینیم.
وی با تاکید بر اینکه آینده از آن رشتههای مهارت و کارآفرینی خواهد بود، به طرح مهارت یار اشاره و اظهار کرد: برای متمایز کردن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که در یک حوزه خاص مهارتی سرآمد هستند و گواهی مهارت و یا خبرگی دارند و همچنین برای اینکه از ظرفیت های خود دانشگاه برای دانشگاه استفاده کنیم طرح مهارت یار را با هدایت های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طراحی و برنامه ریزی کردیم.
وی با اشاره به اینکه تا کنون بالغ بر ۲۰ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردهاند، افزود: پرونده این افراد توسط کارگروه تعیین صلاحیت حرفهای و مهارتی مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت تأیید خبرگی افراد اطلاعاتشان توسط سامانه در اختیار مدیران گروه مهارتی قرار میگیرد که بتوانند در دانشکده های مهارت و کارآفرینی در سطح استانها از آنان کمک بگیرند و این فرآیند در حال انجام است.
دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری قرارگاه جهادی وزارت کشور تسهیلگر روستایی تربیت میکند
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از بخش های کلیدی دانشکده های مهارت و کارآفرینی موضوع «تربیت مربی» است که طرح مهارت یار میتواند به نوعی برای آینده بانک تربیت مربی ما در دانشگاه را غنی سازد.
وی با بیان اینکه تمام برنامه های ما در معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است، به آئین نامه دوره های آموزش کوتاه مدت اشاره و تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوب در این زمینه همکاری مشترک ما با وزارت کشور در ارتباط با تربیت تسهیلگران است که مراحل نهایی آن در حال انجام است و به زودی فرآیند اجرایی آن آغاز میشود.
نادی اضافه کرد: در واقع این طرح یک پروژه ملی و فعالیت آموزشی مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و قرارگاه جهادی وزارت کشور است که موضوع تربیت تسهیلگر برای روستاها و دهیاریها را دنبال میکنیم.
انتهای پیام/
نظر شما