به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جلسه کمیته حملونقل شورای شهر تهران با حضور سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، علیاصغر قائمی؛ رئیس کمیته هوشمندسازی و ایمنی کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با موضوع ارائه گزارش عملکرد شرکت اسنپ و تپسی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
گرانفروشی نان به بهانه کنجد و سبوس و اپراتور در اسنپفود!
در ابتدای این جلسه نماینده شرکت اسنپ درباره قیمتگذاری سفرهای خودروهای تحت پوشش این شرکت گفت: این قیمتها در بستر یک الگوریتم انجام میشود و ویژگیهای مختلف منجر به محاسبه هزینههای سفر میشود و باید تاکید کنم که قیمتگذاری مطابق با تابع ساعت اوج و ساعت غیرتقاضا است.
وی ادامه داد: باتوجه به درآمد متوسط ساعتی رانندگان، قیمت نوسان زیادی ندارد و افزایش قیمتها به مرور زمان رخ میدهد مطابق با دستورالعملی که صادر شده است قیمتگذاری تاکسیهای اینترنتی بصورت شناور انجام میشود و این موضوع گاهی منجر به موکول سفرهای غیر ضروری به ساعات غیرپیک که هزینهها کمتر است، میشود.
نماینده شرکت اسنپ اظهار کرد: تصور بر این است که قیمتگذاریها براساس تصمیم شرکتهای حملونقل هوشمند است اما سهم بازار این شرکتها ۵ درصد است و این یعنی ما نقشی در قیمتگذاری نداریم و سیستم براساس فاکتورهای موجود و فرمولها قیمت را اعلام میکند.
در ادامه نماینده شرکت تپسی وضعیت نرخگذاری این شرکت حملونقل هوشمند را تشریح کرد و گفت: دلیل اصلی استقبال مسافران از تپسی مقرون به صرفه بودن آن است و مدل درآمدی شرکت هم بر پایه سفرهای زیاد و مقرون به صرفه در مقابل سفرهای کم و گران است.
وی ادامه داد: هزینه سفرها نیز براساس پارامترهای مسافت، زمان، میزان درخواست سفر و... مشخص میشود.
در ادامه محمدرضا مهماندار؛ رئیس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در بحث قیمتگذاری شرایط دولتی، نیمه دولتی و شهرداریها دخیل هستند و باتوجه به اینکه قیمت از ابتدا مورد توافق قرار میگیرد، این اختیار برعهده استفاده کننده است که از خدمت استفاده کند یا خیر، این قیمتگذاری و توافقی که بین دو طرف حاصل میشود، شیوه صحیحی است.
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفت: دلن گرانیهای ما بخشی مصداقی، بخشی ساختاری و بخشی سیستمی هستند و همگی دارای اهمیت اند.
مسئولیت سفرها در شهر با شهرداری است
وی با بیان اینکه باید بر روی نکاتی که دارای ابهام هستند وقت بیشتری گذاشته شود، اظهار کرد: مطابق با قانون مسئولیت حمل بار و سفر در شهرها برعهده شهرداری است و به هیچ عنوان نمیتوان این قانون را دور زد و تا مادامی که قانون تغییر نکرده نمیتوان از آن سرپوشی کرد.
تشکری هاشمی افزود: سالها است به دلیل جدی نگرفتن استارتآپها و عقبماندگی شهرداریها که درک دقیقی از پیامدهای این چنین فعالیت ها نداشتند مشکلات جدی ایجاد شدهاند.
۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی در شهر فعالیت می کنند
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکسیهای اینترنتی بر روی حملونقل شهری اثر میگذارند، گفت: روزانه ۲۰۰ هزار تاکسی اینترنتی بیش از یک و نیم میلیون سفر را انجام میدهند و برهمین اساس حاکمیت باید نقشآفرینی خوبی برای ایجاد تعادل داشته باشد.
وی تصریح کرد: به دلیل ضعف افراطی در شبکههای حملونقل شهری، حملونقل به سمت تاکسیهای هوشمند سوق پیدا کرده است و به دلیل فقدان نظارت، قانون، سیاست کلی، نبود ناوگان حملونقل عمومی و سایر مشکلات اجازه دادهایم تا حدود ۳۰۰ هزار تاکسی رسمی، مسافر بر شخصی و مسافربر آنلاین در تهران کار کنند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه نظام نرخگذاری بر اساس الگوریتمها است، اظهار کرد: وقتی ناوگان نباشد مشتری باید به هر قیمتی سفر خود را انجام دهد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ما باید ساختارمند شویم اما این ساختار به معنای گرفتن رقابت از شرکتها و یا دخالت در تقدیگری نیست، گفت: به دنبال این هستیم تا وضعیت ناوگان، نظام نرخگذاری و رعایت استانداردهای کسب و کار را سامان دهیم و از کسب و کارهای بر خط و مبتنی بر فناوریهای نو و هوشمندسازی حمایت کنیم.
نظر شما