به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توانایی درک مطلب مقدمه هر نوع آموزشی است. دانشآموزی که نتواند متن را به درستی بفهمد، بدون شک در درک مفاهیم درسی با مشکل مواجه خواهد شد. این افراد در دوران دانشجویی هم عملکرد قابل قبولی نخواهند داشت.
بیشتر بخوانید:
تقاضای بازار؛ عامل گسترش یادگیری مسئلهمحور در انگلستان
سنجش توانایی درک مطلب دانشآموزان اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، PIRLS یا پیشرفت در مطالعه سواد خواندن بین المللی از مهمترین و وسیعترین مطالعات تطبیقی در قلمرو ارزشیابی پیشرفت تحصیلی IEA است که عملکرد تحصیلی دانشآموزان بیش از ۶۰ کشور جهان را در دروس ریاضیات، علوم و سواد خواندن میسنجد. PIRLS از سال ۲۰۰۱ هر پنج سال یکبار روند پیشرفت خواندن در کلاس چهارم را زیر نظر گرفته است.
Progress in International Reading Literacy Study یا پرلز برای اندازه گیری پیشرفت خواندن در سطح چهارم، همراه با ارزیابی عملکرد مدرسه و معلم در سراسر جهان برگزار می کند. این ارزیابی که توسط مرکز مطالعات بینالمللی PIRLS IEA در کالج بوستون در ایالات متحده اداره میشود، تقریباً ۴۰۰۰۰۰ دانشآموز، ۲۰۰۰۰ معلم و ۱۳۰۰۰ مدرسه از ۵۷ کشور را در بر میگیرد.
آزمون پرلز خواندن را در چهار سطح بررسی میکند. این سطوح شامل درک اطلاعات صریح متن، استنباط، تفسیر اطلاعات متن و درک عناصر زبانی متن است. درک اطلاعات صریح متن، سادهترین و سطح درک معنای یک متن است که اساس سطوح بعدی قرار دارد. در این سطح، دانشآموز اطلاعاتی که به صورت صریح و مسقیم در متن آمده است را فهمیده و میتواند به سوالات متناسب با آن پاسخ میدهد.
استنباط کردن از متن سطح دوم مطالعات است که بر اساس فهم لایه اول شکل میگیرد. دانشآموزان برای پاسخگویی به سوالات استنباطی به کمی فکر کردن و استفاده از سرنخهای مورد در متن دارند. سوالاتی که در این مرحله پرسیده میشود به صورت صریح در متن نیامده و دانشآموز برای پاسخگویی به آن نیاز به کمی فکر کردن دارد.
تفسیر اطلاعات متن نیاز به فعالیت فکری بالاتری نسبت به دو مرحله قبل دارد. دانشآموز در این مرحله باید بتواند معنای واحدی از کل قسمتهای متن استخراج کرده، همه قسمتها را در بر اساس این معنا تفسیر کند و در نهایت، نتیجه مشخصی از متن بگیرد.
درک عناصر زبانی متن به معنای درک معنای متن به واسطه شیوهها و قالبهای زبانی است. از آنجایی که افراد برای بیان منظور خود از ترکیبهای عطفی، اسنادی، وصفی و ضربالمثلها استفاده میکنند، دانشآموزان باید بتوانند با توجه به این عناصر و ترکیبهای بیانی متن، دقیقا منظور آن را دریابند.
افت نمره و رتبه ایران در آزمون پرلز
نتایج آزمون ۲۰۲۱ پرلز نشان میدهد که ایران در رتبه ۵۲ از بین ۵۶ کشور جهان قرار دارد. جدول زیر جایگاه ایران در آزمون پرلز از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ را نشان میدهد؛
سال | نمره | رتبه ایران |
۲۰۰۱ | ۴۱۴ | ۳۲ |
۲۰۰۶ | ۴۲۱ | ۴۰ |
۲۰۱۱ | ۴۵۷ | ۳۸ |
۲۰۱۶ | ۴۲۸ | ۴۵ |
۲۰۲۱ | ۴۱۳ | ۵۲ |
بر اساس این جدول رتبه ایران در آزمون پرلز از ۳۲ در سال ۲۰۰۱ به ۵۲ در سال ۲۰۲۱ نزول پیدا کرده است. این اعداد بیانگر افت ۶۲.۵ درصدی رتبه ایران در این آزمون است. همچنین امتیاز ایران از سال 2001 تا 2021 یک نمره کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند که نتایج آزمون بینالمللی پرلز در ایران نشاندهنده واقعیتی نگرانکننده است.
انتهای پیام/
نظر شما