به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، روز چهارشنبه ۱۴ آبانماه ۱۴۰۴، نشستی به مناسبت هفته ارتباط کارگاه و اولیا در هنرستان فنی و حرفهای دکتر علی شریعتی شهرستان نوشهر برگزار شد.
در این نشست که با حضور جمعی از اولیای هنرجویان برگزار شد، بر اهمیت نقش خانواده در همراهی با آموزش مهارتی و فنی تأکید شد و مدیران هنرستان از والدین خواستند ضمن همکاری با مدرسه، از نزدیک در جریان روند آموزش و چالشهای موجود در کارگاهها قرار گیرند.
هنرستان دکتر شریعتی از جمله مراکز باسابقه آموزش فنی و حرفهای استان مازندران است که طی دهههای گذشته در تربیت نیروهای متخصص در رشتههای ساختمان، برق و مکانیک نقش مؤثری داشته است. بسیاری از فارغالتحصیلان این هنرستان در دهههای گذشته، با تکیه بر مهارتهای عملی آموختهشده، جذب بازار کار شده و برخی نیز بهعنوان کارآفرین در عرصههای صنعتی فعالیت کردهاند. اما امروزه، این هنرستان که زمانی نماد کیفیت در آموزش مهارتی محسوب میشد، با چالشهای جدی روبهروست.
بازدید اولیا از کارگاهها به دعوت مدیریت این هنرستان نشان داد بسیاری از تجهیزات و ابزارهای آموزشی سالهاست بهروزرسانی نشده و برخی از کارگاهها حتی فضای کافی برای فعالیت استاندارد هنرجویان را ندارند.
در کارگاه ساختمان مشاهده شد که هنرجویان در فضایی محدود و غیراستاندارد مشغول تمرین نقشهبرداری بودند؛
مدیر هنرستان در اینباره توضیح داد که با تصمیم مدیران آموزش و پرورش شهرستان نوشهر، بخشی از فضای کارگاهی بهدلیل اجاره به بخش خصوصی برای دپو و فروش مصالح ساختمانی از نوع شن و ماسه در جهت درآمدهای غیر شهریهای از دسترس خارج شده است.
این موضوع علاوه بر کاهش فضای سرانه آموزشی، مشکلات زیستمحیطی و گردوغبار را نیز بهدنبال داشته است.
در کارگاه مکانیک، وضعیت تفاوتی چندانی ندارد و مشکلات عدیدهای را بر دوش میکشد؛ تجهیزات آموزشی این بخش هنوز بر پایه فناوری خودروهای کاربراتوری قدیمی است، در حالی که ساختار خودروهای امروزی بهطور کامل به سیستم انژکتوری و الکترونیکی ارتقا یافته است.
این عقبماندگی تجهیزاتی، عملاً سطح آموزش مهارتهای کاربردی را کاهش داده و هنرجویان را از آشنایی با فناوریهای روز صنعت خودروسازی محروم کرده است و در روزگاری که بروزترین فناوریها در سطح جامعه به خدمت گرفته شده، با موتورها و گیربکسهای قدیمی آموزش میبینند.
مدیر هنرستان دکتر شریعتی در اینباره از تلاشهای این مرکز برای تهیه چند قطعه مورد نیاز خبر داد.
کارشناسان حوزه آموزش فنی معتقدند کمتوجهی به نوسازی هنرستانهای فنی در شهرستانها میتواند پیامدهای بلندمدتی برای بازار کار و نظام مهارتآموزی کشور داشته باشد زیرا این مراکز نهتنها محل آموزش نظری نیستند، بلکه آزمایشگاههای واقعی برای تربیت نیروهای آیندهساز حوزه صنعت محسوب میشوند.
در پایان این بازدید، ضمن تشریح چالشها و مشکلات موجود اعم از غیر اصولی بودن ساختمان، نبود سیستم گرمایش و سرمایش مناسب و استاندارد، نور کافی در کارگاهها، ایمنی محیط، کمبود تجهیزات بهروز، مصالح مصرفی و غیره از اولیای هنرجویان درخواست شد تا در قالب حمایتهای داوطلبانه و همکاری با خیرین آموزشی، سهمی در بهبود وضعیت کارگاهها و تأمین ابزارهای مصرفی ایفا کنند.
با این حال، بسیاری از مشکلات ساختاری این هنرستان نیازمند ورود جدی مدیران آموزش و پرورش شهرستان و استان است تا چرخه آموزش فنی در نوشهر بتواند بار دیگر به جایگاه واقعی خود بازگردد.
هنرستان دکتر علی شریعتی نوشهر نمادی از ظرفیتهای فراموششده آموزش مهارتی در مازندران است؛ ظرفیتی که در صورت توجه و تجهیز دوباره میتواند همانند گذشته، مهندسان و صنعتگران آینده این سرزمین را تربیت کند.
خبرنگار: علی حسننیا
انتهای پیام/
نظر شما