کسر مقرری ماه اول دانشجومعلمان قانونی یا غیرقانونی؟ / دانشجومعلمان: آموزش و پرورش پاسخ ندهد، به دیوان شکایت می‌کنیم

آموزش‌وپرورش در ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرده که باید مقرری ماه اول دانشجومعلمان کسر شود، این موضوع مورد انتقاد دانشجویان قرار گرفته و آنان معتقدند این موضوع غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از سال‌ها پیش بندی در بخش کسورات فیش حقوقی ماه فروردین فرهنگیان یا دانشجومعلمان با عنوان «مقرری ماه اول» گنجانده شده است. بر اساس این بند تقریبا تمام افزایش حقوق سالانه ماه فروردین فرهنگیان از فیش حقوقی آنان کسر می‌شود. به این معنا که دانشجومعلمان در فروردین ماه افزایش حقوق سال جدید را ندارند.

بیشتر بخوانید:

فروش شناسنامه دانش‌آموزان فوت شده / محل هزینه‌کرد بودجه بازماندگان از تحصیل در سیستان‌وبلوچستان نامعلوم است

وزارت آموزش و پرورش مدتی پیش در ابلاغیه اعلام کرد که کسر مقرری ماه اول دانشجو معلمان در سه قسط انجام می‌شود و دانشجویانی که تبدیل وضعیت نشده‌اند را شامل می‌شود. این موضوع با واکنش تند دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مواجه شد.

دانشجومعلمان استان فارس اولین پردیس دانشگاه فرهنگیان بودند که به این موضوع واکنش نشان دادند. برای کسب اطلاعات بیشتر از اعتراض دانشجومعلمان با میثم حیدری معاون سیاست‌ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن در ادامه آمده است.

دانشجومعلمان ماه اول حقوق ندارند

وی با بیان اینکه براساس پیگیری‌های به عمل آمده و تحقیقات صورت گرفته و باتوجه به مواد ۷۱،۷۲،۱۰۰ و تبصره ۵ ماده ۱۳۷ قانون استخدام کشوری، کسر مقرری ماه اول در دو صورت امکان پذیر خواهد بود، گفت: اول اینکه تبدیل وضعیت استخدامی از آزمایشی یا قراردادی به رسمی باشد. در این شرایط بخش قابل توجهی از حقوق ماه اول کسر خواهد شد. البته در چنین شرایطی مبلغ کسر شده به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز خواهد شد. دوم اینکه کسر ۸.۵ درصد از مبلغ حکم در هر ماه به صورت ثابت کسر خواهد شد. این مبلغ هم به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز خواهد شد. این یک قانون کلی برای دانشجو معلمان یا سایر کارمندان که در آینده از صندوق بازنشستگی، حقوق می‌گیرند را شامل می‌شود.

حیدری ادامه داد: بر اساس ماده ۱۱۶ از قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون اجازه ابلاغ این موارد را به اعضایی از هیئت دولت داده است.

این دانشجو معلم با بیان اینکه وضعیت دانشجو معلمان رسمی _ آزمایشی است و پس از گزینش نهایی در حکم رسمی قطعی می‌شود، گفت: بر اساس قانون باید وضعیت استخدامی فرد از حالت آزمایشی یا قراردادی به حالت رسمی تبدیل شده تا این مقرری کم شود. در گذشته هم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پس از گذراندن چهار سال، ماه اول معمولا حقوق نداشتند.

وی با تصریح بر اینکه این مبالغی که آموزش و پرورش از دانشجومعلمان کسر کرده و گفته که قسطی باشد، مشکلش این است که باید دانشجو معلمان حتما تبدیل وضعیت شده باشند، گفت: به این معنا که کسر از حقوق شامل دانشجویان ورودی سال‌های ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است. این موضوع در حالی است که وضعیت استخدامی این دانشجومعلمان رسمی _ آزمایشی است و آنان رسمی نیستند. در حالیکه زمانی باید از آنان کسر شود که استخدام آنان رسمی باشد. مثلا من که ورودی سال ۹۹ هستم، باید این مبلغ کسر در مهرماه ۱۴۰۳ شود.

کسر از حقوق ماه اول دانشجومعلمان برخلاف قانون است

به گفته حیدری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به وضع این کسری، مطالبی بیان کرده که می‌توان بر علیه خودشان استفاده کرد. ماده ۷۲ استناد شود، وزارت آموزش و پرورش پاسخی نداشت و تخلف صورت گیرد. بنابراین کاملا مشهود است که این کار برخلاف قانون است. باتوجه به عدم اتمام تحصیل دانشجومعلمان اقدام صورت گرفته توسط وزارت آموزش و پرورش خلاف قانون است.

معاون سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس افزود: همچنین در ارتباط با کسر افزایش حکم سال جدید در مقایسه با حکم قدیم از، در قوانین مطروحه چیزی ذکر نشده است و در این رابطه منتظر پاسخ وزارت آموزش و پرورش هستیم. در صورت عدم پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش نسبت به موارد فوق الذکر در دیوان عدالت اداری شکایت ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به قانون استخدام کشوری و مدیریت خدمات کشوری عنوان کرد: آموزش و پرورش با توجه به این قوانین می‌خواهد کسر از مقرری انجام دهد، ولی با توجه به مفاد همین قوانین آموزش و پرورش همچینن اجازه ای ندارد.

حیدری درباره اینکه دانشجومعلمان با کسر اولین حقوق موافق هستند یا خیر، گفت: اگر جامعه کل دانشجو معلمان را ۸۰ هزار نفر در نظر بگیریم، ۲۸ هزار نفر که از طریق کنکور در سال ۱۳۹۹ جذب دانشگاه فرهنگیان شده‌اند، تعداد زیادی از آنان موافق هستند. مابقی دانشجومعلمان که ورودی ۱۴۰۰ به بعد هستند، با این موضوع مخالفت می‌کنند. دانشجویان ورودی ۱۳۹۹ معتقد هستند که قاعدتا ۴ تا ۵ ماه دیگر فارغ التحصیل می‌شویم. یک ماه حقوق نداریم ولی با این ابلاغیه، در ۳ تا ۴ ماه این مبلغ کسر خواهد شد که فشار مالی کمتری ایجاد می‌کند.

این دانشجو معلم در ادامه سخنان خود بیان کرد: دانشجو معلمان ورودی ۱۴۰۰ به بعد، عنوان می‌کنند که اکنون رسمی_ آزمایشی هستیم و شاید در آینده جذب نشویم یا بر اساس هر موضوعی نخواستیم در آموزش و پرورش بمانیم، چرا باید مبلغی از حقوق ما کم شود.

وی مطرح کرد: معلمان فرودین ماه هر سال میزان افزایشی که روی حکم آنان آمده است، برداشته شود. به این معنا که اگر سال گذشته حقوق ۲۰ میلیون بوده ولی امسال ۲۵ میلیون است. حدود ۵ میلیون اضافه را از حقوق فروردین ماه کسر می‌کنند. این موضوع را برخلاف قوانین است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش بیان کرده که این مبلغ را از دانشجومعلمان برداشت می‌کند. بنابراین به احتمال فراوان این موضوع شامل دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز می‌شود.

وی مطرح کرد: البته این موضوع هنوز قانون نشده است و به صورت ابلاغیه یا بخشنامه به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شده است. البته این ابلاغیه بدون پشتوانه قانونی است.

وزارت آموزش و پرورش: کسر از حقوق دانشجومعلمان قانونی است

واکنش‌ و اعتراض دانشجومعمان در حالی انجام شد که وزارت آموزش و پرورش با اعلام قانونی بودن کسر مقرری ماه اول از حقوق دانشجو معلمان، در این خصوص اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است که به استناد مستندات ارائه شده و براساس رویه انجام شده از دانشجویان تعهد خدمتی وزارت آموزش و پرورش در دوران تحصیل مقرری مذکور کسر نمی‌شد و در زمان شروع اشتغال با محاسبه آن به میزان مقرری سنوات مربوطه برابر با یک ماه حقوق از دانشجویان کسر و به حساب صندوق واریز و کارسازی می‌شد.

علاوه برآن، در این بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است که بر همین اساس با استعلام صندوق بازنشستگی کشوری برابر با مستندات فوق و پاسخ مربوطه از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور با مضمون مشولیت و ایضا ورود دستگاه‌های نظارتی، وزارت آموزش و پرورش به کسر مقرری مربوطه برابر ضوابط و مقررات مربوط ملزم شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =