به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمان؛ حوزه تعلیم و تربیت کشور در دولت چهاردهم به عنوان یک اولویت اصلی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات گستردهای در زمینه ساختوساز مدارس و ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی آغاز شده است که تأثیری تعیینکننده بر سرنوشت آتی کشور دارد. عبدالرضا فولادوند معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اهتمام ویژه رئیسجمهور به حوزه تربیت و یادگیری، بر اهمیت این تحولات در بهبود وضعیت آموزشی تأکید کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش کاهش تعداد دانشآموزان در کلاسها را شرط لازم برای بهبود کیفیت آموزشی دانست و افزود: اگر به کیفیت میاندیشیم، باید تراکم دانشآموزی را کاهش دهیم. امروز هدفگذاریهای خوبی در این حوزه انجام شده و ساخت مدارس جدید در سراسر کشور سرعت گرفته است تا زیرساختهای لازم برای تحقق این هدف مهم فراهم شود. تحقق این امر مستقیماً بر بازدهی معلمان و عمق یادگیری دانشآموزان تأثیر میگذارد.
فولادوند با اشاره به وضعیت اعتبارات وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۹۵ درصد اعتبارات وزارتخانه صرف پرداخت حقوق میشود و با این وجود تمام بدهکاریهای وزارت به همکاران تا امروز پرداخت شده که این یک اتفاق مهم و قابل توجه است. وی افزود پاداش پایان خدمت کارکنان مربوط به ششماهه نخست امسال نیز تأمین اعتبار شده و در سهماهه پایانی سال پرداخت خواهد شد و همچنین برای نخستینبار پرداخت حقالتدریس فرهنگیان بهروز شده است. این اقدامات مالی نقش مهمی در بهبود رضایتمندی و افزایش بهرهوری نیروی انسانی داشته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش سال تحصیلی جاری را از منظمترین سالها عنوان کرد و گفت سال تحصیلی با کمترین موانع آغاز شد و در مجموع هیچ کمبود نیروی انسانی خاصی در کشور نداشتیم. وی همچنین از پایش مستمر آسیبهای اجتماعی در مدارس خبر داد و گفت این موضوع در دستور کار جدی وزارتخانه قرار دارد و در جلسات مکرر مورد رصد و بررسی قرار میگیرد تا محیطی امن و سالم برای رشد دانشآموزان فراهم شود.
در بخش نهضت سوادآموزی، رئیس سازمان با اشاره به تکلیف قانونی مجلس برای بازنگری اساسنامه این سازمان گفت: این بازنگری انجام شده و اکنون با تعاریف جدیدی از مفهوم سواد مواجهیم. وی افزود جدیدترین تعریف سواد "مهارت ایجاد تغییر در زندگی" است و یونسکو ۱۲ مؤلفه را برای فرد باسواد اعلام کرده که مدیریت انرژی نیز یکی از آنهاست. فولادوند تأکید کرد در سالهای گذشته از وظیفه اصلی سوادآموزی فاصله گرفته بودیم و بیشتر به جذب افراد میپرداختیم اما اکنون وظیفه اصلی آموزش مبتنی بر محتوای مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است.
فولادوند از احیای جایگاه سوادآموزی در مدارس خبر داد و افزود سواد را به مدارس بازگرداندیم و امروز حدود دو هزار پایگاه با شش هزار کلاس در مدارس ابتدایی کشور فعال شده است. تمامی افراد علاقهمند میتوانند برای سوادآموزی به این مراکز مراجعه کنند و در استان کرمان نیز ۸۴ پایگاه سوادآموزی جانمایی شده که آمادگی جذب سوادآموزان در مناطق مختلف را دارند و این طرح به دلیل استفاده از زیرساختهای رسمی، نظارت و کیفیت آموزش را تقویت میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه را کاری تخصصی دانست و افزود اعتبارات لازم برای توسعه و تقویت این بخش تأمین و در اولویت قرار گرفته است. وی با اشاره به حمایتهای کمیته امداد گفت با همکاری و پیگیری این نهاد ۴۳۰ نفر از مددجویان کمیته امداد در مدارس استعدادهای درخشان پذیرفته شدهاند که اقدامی ارزشمند در تحقق عدالت آموزشی و استفاده از ظرفیتهای نخبهپروری کشور است.
فولادوند از تخصیص اعتبارات جدید به استان کرمان نیز خبر داد و گفت بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز آزمون امتحانات نهایی در این استان اختصاص داده شده است. وی پیشنهاد کرد این اعتبارات در مدارس شبانهروزی هزینه شود تا بازدهی بیشتری داشته باشد؛ سال گذشته نیز ۷.۵ میلیارد تومان برای همین منظور به استان اختصاص داده شد. در نهایت معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نبود آمار دقیق درباره تعداد بیسوادان کشور گفت در حال احصا و جمعآوری این آمار هستیم و ابراز امیدواری کرد در سرشماری سال آینده آمار دقیقتری از میزان افراد باسواد و بیسواد به دست آید و سنجش بر اساس مدارک تحصیلی انجام شود.
خبرنگار: زهرا اسکندری
انتهای پیام/
نظر شما