نوآوری صنعت طلا و جواهر در دستان دانشگاه؛ از ایده تا صادرات

سرپرست سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجف‌آباد گفت: هدف از تاسیس این سرا، اجتماع ایده پردازان، مبتکران، فناوران و مصرف کنندگان در کنار یکدیگر به منظور توسعه تمامی ارکان این بازار از جمله تجاری‌سازی و صادرات است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرای نوآوری جایی است که تابلوی دانشگاه در دل صنعت قرار می‌گیرد و در واقع سراهای نوآوری حلقه اتصال صنعت و دانشگاه به یکدیگر هستند.

وجود بازار بزرگ طلا و جواهر اصفهان و ظرفیت‌های زیاد استان اصفهان به‌عنوان قطب تولید و ساخت طلا و جواهر و همچنین معادن طلای‌ موجود در این استان باعث شد تا پیشنهاد راه‌اندازی سرای‌ نوآوری‌ ساخت طلا و جواهر از طرف واحد نجف‌آباد به سازمان مرکزی‌ دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شود و در نهایت این سرا در سال ۹۸ به افتتاح رسید.

قرار است ظرفیت‌های دانشگاه در خدمت این صنعت قرار بگیرد تا با کمک دانش‌بنیان‌ها، واحدهای فناور و ایده‌پردازان علاوه بر رفع موانع و مشکلات رونق و توسعه این بازار را به همراه داشته باشد. ایجاد و توسعه بسترهای علمی و پژوهشی مورد نیاز در راستای فعالیت سرای نوآوری، توسعه فناوری در زمینه صنعت ساخت طلا و جواهر، جذب و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه با قابلیت تجاری‌سازی و ارزش‌آفرینی، استانداردسازی جهت ورود محصول به بازارهای هدف مورد نیاز جامعه، تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای تجاری‌سازی طرح‌ها و محصولات ، سرمایه‌گذاری و حمایت‌های معنوی مشترک از طرح‌های نوآورانه از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

محمدرضا یوسفی؛ سرپرست سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجف‌آباد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص تاریخچه این سرا اظهار کرد: سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات در سال ۱۳۹۸ با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های منطقه در زمینه صنعت طلا تأسیس شد.

بیشتر بخوانید:

اکوسیستم نوآوری دانشگاه آزاد در قطب سرامیک ایران

وی حمایت از واحدها و هسته های فناور با اختصاص فضا، امکانات اداری و تسهیلات مالی، کمک به صنایع در جذب نیروی متخصص و بهینه سازی تولید، کمک به بازار به منظور حذف واسطه ها و ایجاد مسیر تولید تا مصرف کننده با حداقل واسطه گری، برگزاری دوره ها و کارگاه های تخصصی، مشاوره و منتورینگ به واحدهای فناور و صنعتی، استقرار دفاتر تحقیق و توسعه صنایع، ایجاد مشاغل خانگی با سرمایه اندک و کمک به توسعه اقتصادی پویا و اشتغال در کشور را از جمله اهداف تاسیس سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانست.

یوسفی ادامه داد: در واقع، مهمترین هدف از تاسیس سراهای نوآوری، اجتماع ایده پردازان، مبتکران، فناوران و مصرف کنندگان در کنار یکدیگر به منظور توسعه تمامی ارکان این بازارها است. بر همین اساس سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با حمایت و استقرار واحدها و تیم های فناور، صنایع و بازارهای سنتی و خلاق زمینه بروز استعدادها در این زمینه و کوتاه کردن دست واسطه ها و در نهایت ایجاد اقتصادی پویا در این زمینه در کشور را دنبال می کند.

استقرار ۳۰ هسته و شرکت فناور و ۲ شرکت دانش‌بنیان

وی خاطرنشان کرد: در این سرای نوآوری تا کنون زمینه استقرار ۲۸ هسته فناور، ۲ شرکت فناور، ۲ شرکت دانش بنیان و ۲ دفتر تحقیق و توسعه در این سرا فراهم و حمایت های لازم از آنها از طریق تخصیص فضای اداری و کارگاهی، برگزاری دوره های تخصصی، مشاوره های تخصصی و منتورینگ صورت گرفته است. همچنین فعالیت این سرا محدود به صنعت طلا و جواهرات به عنوان ماموریت اصلی نبوده و پذیرای کلیه صنایع و واحدهای فناور و بازارهای صنعتی و خانگی است.

یوسفی تصریح کرد: این سرا در حال حاضر در ساختمان سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات در مرکز دانشگاه با مساحت ۳۰۰۰ متر مشغول فعالیت است و نزدیک ۱۰۰۰۰۰ متر از اراضی دانشگاه جهت طرح توسعه شرکت های متقاضی زیر نظر پارک علم و فناوری دانشگاه در نظر گرفته شده است.

برگزاری ۳۵ دوره تخصصی و شتابدهی/جذب ۱۴ نفر از طرح پویش

وی با تأکید بر اینکه عمده مأموریت سرا در برگزاری دوره های تخصصی است، افزود: سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات تا کنون دوره ها و کارگاه های تخصصی و شتابدهی متعددی برگزار کرده که از آن جمله برگزاری ۳ دوره کارگاه تخصصی بلند مدت طلاسازی و مخراج کاری، ۲ دوره گوهر تراشی، ۲ دوره طراحی طلا جواهرات با نرم افزار ماتریکس، یک دوره میناکاری و ۲۸ عنوان دوره های تخصصی مورد نیاز استارتاپ ها در زمینه مالیات، حقوقی، شرکت داری، قوانین کار و ... برگزار کرده است. چندین دوره ایده شو تخصصی نیز تاکنون برگزار شده است.

انعقاد ۴ تفاهم نامه در زمینه خدمات آزمایشگاهی و تحقیق و توسعه

سرپرست سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجف آباد با بیان اینکه تا کنون ۸۰ نفر در دوره های تخصصی این سرا شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در این سرا تعداد ۴۷ نفر به صورت مستقیم با هسته ها و واحدهای فناور در حال فعالیت هستند. تا کنون ۱۴ نفر تحت قالب طرح پویش با شرکت های مستقر عقد قرارداد کرده اند. این سرا در برگزاری ۳ دوره از رویدادهای صدرا در دانشگاه آزاد نجف آباد با هدف جذب نیروی طرح پویش نیز همواری فعال داشته است.

وی در خصوص تولیدات سرا نیز افزود: در شرکت های زیر مجموعه این سرا مصنوعات طلا و جواهرات در طرح های سفارشی، پودر میکرونیزه طلا، پودر میکرونیزه نقره و تجهیزات آزمایشگاهی حوزه طلا در حال تولید است. در این سرا ۲ قرارداد ارائه خدمات آزمایشگاهی و ۲ تفاهم نامه تحقیق و توسعه نیز در حال اجرا است.

کارگاه تخصصی طلا و جواهر«عرصه»دانشکده مهارت و کارآفرینی

یوسفی با بیان اینکه امسال ۱۹ دوره شتابدهی و ۴ دوره تخصصی را برگزار خواهیم کرد، گفت: ماموریت اصلی سرای نوآوری حمایت از هسته ها و شرکت های فناور جهت بلوغ و رشد است و در این مرحله درآمدزایی هدف اصلی نیست و درآمدزایی بیشتر از طریق جذب حمایت ها و ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی است. همچنین کارگاه تخصصی طلا و جواهر این سرا به دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه در خصوص ارائه کارگاه های رشته طلا و جواهر ارائه خدمات می کند.

سرپرست سرای نوآوری صنعت ساخت طلا و جواهرات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مستقل نجف آباد اضافه کرد: بر اساس مأموریت سرا امسال تلاش می‌کنیم تا علاوه بر برگزاری دوره های تخصصی و حمایت از ایده پردازان، به حوزه بازار داخلی و همچنین بین المللی ورود پیدا کنیم و به همین جهت یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در سرا به طور جدی به عرصه صادرات ورود پیدا کرده و مقدمات کار در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: عمده ترین مشکل سرا کمبود ارتباطات و تبلیغات در زمینه ورود به بازارهای داخلی و خارجی، عدم همکاری عملی اصناف و ادارات مختلف جهت توسعه فعالیت و تشکیل بازارهای متشکل در زمینه طلا و جواهر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =