میزبانی خراسان شمالی از پرندگان مهاجر

پرندگان مهاجر در راه بازگشت از عرض‌های جنوبی کره زمین به سوی عرض‌های شمالی کره زمین، مهمان آبگیرهای خراسان شمالی شدند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، روح الله لایق معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: انواع گونه‌های پرندگان مهاجر با شروع فصل سرما از مناطق سیبری و آسیای میانه به سوی مقاصد عرض‌های جنوبی کره زمین همچنین با شروع فصل گرما نیز از عرض های جنوبی کره زمین به مناطق سیبری و آسیای میانه مهاجرت می‌کنند.

وی گفت: این پرندگان در طول مسیر سفرهای مهاجرتی خود، زمانی را در آب بند های طبیعی، مصنوعی همچنین رودخانه ها سپری می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی عنوان کرد: در حال حاضر شاهد حضور گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر هستیم که سفر آنها از عرض‌های جنوبی کره زمین به سوی عرض های شمالی کره زمین است که در طول این سفر خود در آب بندهای استان فرود آمده‌اند.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر می توانند منشاء شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان باشند، اعلام کرد: علاقمندان به طبیعت که در آب بندهای استان به نظاره به این پرندگان مهاجر می‌نشینند، به این پرندگان نزدیک نشوند و با آنها تماسی نداشته باشند.

لایق خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا به کنون هیچ نشانه ای مبنی بر ابتلا آنها به بیماری آنفولانزای پرندگان مشاهده نشده است.

وی افزود: هم استانی‌ها هرگونه مرگ غیر طبیعی پرندگان را که مشاهده کردند به شمار ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

عبدالرحمن زحمتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمه نیز در این باره اظهارکرد: فرود پرنده‌های مهاجر در آبگیرهای شهرستان گرمه برای استراحت کوتاه مدت و تجدید قوا باعث شد شهروندان گرمه‌ای با تماشای این مخلوقات زیبای خدا، لحظاتی به یاد ماندنی را تجربه کنند.

وی افزود: بارندگی‌های اخیر فصل بهار سال ۱۴۰۳ باعث شده اغلب آب‌بندهای طبیعی و بندهای خاکی شهرستان میزبان گونه هایی شامل فلامینگو، باکلان، چنگر، اردک سرسبز، اردک سرحنائی، اکراس سیاه، خوتکا، اگرت، ابیا، فالاروپ گردن سرخ، کاکائی صورتی، چوب پا، آبچلیک پاسرخ، حواصیل، پاشلک، گاوچرانک، بوتیمار، سلیم طوقی کوچک باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمه در ادامه بیان کرد: طی این مدت کشاورزان و دوستدار حیات‌وحش چندین گونه از پرندگانی که به دلیل خستگی یا وزش باد شدید در استخرهای کشاورزی گیر کرده بودند به این اداره تحویل و بعد از تیمار و نگهداری، در طبیعت رهاسازی شدند.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =