استخراج در بزرگترین معدن خاک نسوز غرب کشور 25 درصد رشد داشته است

مدیرکل صمت چهارمحال و بختیاری گفت: استخراج مواد از معدن شهید نیلچیان به عنوان بزرگترین معدن زیرزمینی خاک نسوز غرب کشور، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، فضل‌الله رحمتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در یکسال اخیر، بیش از ۲۳ هزار تن مواد از معدن شهید نیلچیان که دارای با کیفیت‌ترین و شاخص‌ترین ذخیره خاک نسوز خاورمیانه است، استخراج شده است.

وی افزود: مواد استخراج شده از معدن زیرزمینی شهید نیلچیان، شامل دو نوع خاک نسوز به نام‌های آرژیلیت و بوکسیت با عیار 67 تا 76 درصد است که در ایران و خاورمیانه، از نظر عیار و حجم ذخیره، بی‌نظیر است.

فضل‌الله رحمتی تشریح کرد: استخراج مواد از معدن شهید نیلچیان به عنوان بزرگترین معدن زیرزمینی خاک نسوز غرب کشور، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صمت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: معدن شهید نیلچیان با حفاری ۳۱ حلقه چاه به طول 5 هزار متر در محدوده‌ای به وسعت ۲۰۰ هکتار، اکتشاف شده و با حفاری فضای زیرزمینی، بیش از ۵ کیلومتر در 3 افق مجزا در حال بهره‌برداری است که از نظر نوع، کیفیت و مرغوبیت تولید به عنوان بهترین معدن خاک نسوز ایران هم مطرح است.

وی با اشاره به اینکه خاک نسوز استخراج‌شده، برای تولید آلومینیوم و مصارف صنایع دیرگداز و نسوز، مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون ۴۰ معدنچی به صورت مستقیم در این معدن، فعالیت می‌کنند و به‌طور میانگین سالانه ۱۵ هزار تن خاک نسوز از معدن شهید نیلچیان چهارمحال و بختیاری، استخراج می‌شود.

لازم به ذکر است، براساس گمانه‌زنی‌ها و مطالعات کارشناسان، حجم ذخیره معدن خاک نسوز دوپلان، 25 میلیون تن برآورد شده است که با توسعه معدن، میزان تولید مواد معدنی آرژیلیت و بوکسیت، سالانه به ۲۵ هزار تن قابل افزایش است.

معدن شهید نیلچیان در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و در ارتفاعات پشتکوه بختیاری، قرارگرفته و عملیات بهره‌برداری آن از سال 1348، درمنطقه باجگیران و دو پلان چهارمحال و بختیاری آغازشده است.

گفتنی است، شهید نیلیچیان، قبل از جنگ تحمیلی، در مقاطعی، مدیریت این معدن را عهده‌دار بوده است.

خبرنگار: پریسا کنارنگ

انتهای پیام/

کد خبر: 1230698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =