رئیس‌جمهور قبل از شهادتش شهید شد/ سخنان رهبر انقلاب آب سردی بر جنگ های روانی بود

کنعانی مقدم گفت: ریاست محترم جمهوری، از چهره‌هایی بود که قبل از شهادتش، شهید شد. به قول حاج قاسم سلیمانی «شهید قبل از شهادتش، شهید می‌شود». رئیس‌جمهور نیز به این مقام رسیده بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، پس از انتشار خبر سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و جمعی از همراهانش، به سرعت موجی از طلب دعا برای سلامت وی وهمراهانش در میان مردم و همچنین احزاب و جناح‌های سیاسی کشور را فراگرفت و به سرعت پیام‌های شخصیت‌های سیاسی که حاکی از نوعی وحدت بود در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد.

بیشتر بخوانید؛

قانون اساسی در صورت «فقدان» رئیس‌جمهور چه می‌گوید؟

چنین وحدتی را بیشتر نیز در جریان شهادت سردار زاهدی در حمله به سفارت ایران در سوریه و همچنین عملیات وعده صادق نیز دیده بودیم. در راستای تحلیل رمز وفاق و وحدت ملی پس از چنین حوادثی و ارزیابی فضای سیاسی کشور پس از شهادت رئیس‌جمهور و مقایسه آن با حوادث مشابه مانند شهادت شهید رجایی با حسین کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:

کنعانی مقدم، به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: این وعده خداوند متعال است که در سوره احزاب می فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً.» ریاست محترم جمهوری، شهید بزرگوارخادم الرضا، از چهره‌هایی بود که قبل از شهادتش، شهید شد. به قول حاج قاسم سلیمانی «شهید قبل از شهادتش، شهید می‌شود.» رئیس جمهور نیز به این مقام رسیده بود.

وی افزود: سخنان مقام معظم رهبری آب سردی بود بر تمام جنگ های روانی که ممکن بود به راه بیفتد، ریخته شد و من را به یاد لحظه‌ای انداخت که با شهید رجایی و شهید باهنر در شورای عالی دفاع خدمت حضرت امام (ره) داشتیم و دو هفته پس از آن جلسه، شهادت این دو عزیز رقم خورد و بعد از شهادت خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم و همه نگران فضای سیاسی کشور بودیم و ایشان جملاتی را که شبیه به جملات مقام معظم رهبری بود، فرمودند که از جمله آنها این عبارت بود: «بکشید ملت ما را، بیدارتر می‌شود» و این جملات آرامش و طمانینه‌ای به همه مدیران نظام داد.

دبیر کل حزب سبز ایران در ادامه گفت: قطعا چنین حوادثی که در طول تاریخ ایران کم سابقه نبوده، همواره یک انسجام و وحدتی را بوجود آورده و دیدیم که چه ثمراتی داشته است. پنجاه روز پس از شهادت شهید رجایی و شهید باهنر، معاون اول وقت که مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی بودند انتخابات را برگزار کرد و مقام معظم رهبری، آن زمان به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شدند.

وی تصریح کرد: شهادت یکی از درهای رحمت الهی است که همیشه به روی ملت ما باز بوده است و بسیاری از بحران های کشور ما با همین شهادت‌ها، کم شده است. ما از شرایط بحران با وجود ضایعه‌ای که اتفاق افتاده است به خوبی عبور خواهیم کرد. به نظرم هنگای که لحظات شهادت آقای رئیسی فرا رسیده است ایشان مانند جد بزرگوارشان حضرت علی (ع) عبارت «فزت و رب الکعبه» را به زبان آورده است.

رئیس‌جمهور خستگی‌ناپذیر بودن و فراجناحی بود

کنعانی مقدم گفت: چندی پیش که به اتفاق جمعی از احزاب کشور در خدمت ایشان بودیم و در آن جلسه دولت نقد شد و بعضی‌ها هم بداخلاقی کردند اما ایشان همه حرف‌ها را شنید و نقدها را شنید و در بسیاری موارد هم پاسخ داد و من هم خدمت ایشان رسیدم و گفتم آقای رئیسی، هر زمانی که خسته شدی بگو کمک کنیم و ایشان گفت «من هیچ‌وقت خسته نمی‌شوم اما شما می‌خواهی کمک کنی کمک کن.» و این نشانه روحیه خستگی‌ناپذیر بودن و فراجناحی بودن ایشان بود.

این فعال سیاسی گفت: اکنون در مواضع سیاسی که از سران قوا و احزاب می بینیم هم فراجناحی بودن در موضوع حمایت از ایشان مشخص است و احزاب و تشکل های سیاسی مردم را دعوت به حضور پرشور و قدرشناسانه خواهند کرد.

وحدت و انسجام در بطن جامعه ما وجود دادرد اما بروز آن فضای خاصی را می‌طلبد

کنعانی مقدم درباره علت عدم وحدت احزاب و جناح های سیاسی در سایر مواقع گفت: ملت ما حدود پنجاه سال است که دچار بحران، کودتا، جنگ تحمیلی و اقدامات تروریستی از جمله از دست دادن هفتاد هزار شهید ترور شده است و به این علت تجربه داریم که در شرایط بحرانی انسجام و وحدت تاثیرش را نشان می‌دهد. در بطن جامعه ما وحدت و انسجام وجود دارد اما بروز آن فضای خاصی را می‌طلبد و در جو بحرانی خودش را نشان می‌دهد.

هم‌پیمانان ما رئیس‌جمهور را محو وفاق در منطقه می‌دانستند

وی درباره بازتاب گسترده خبر سقوط بالگرد رئیس‌جمهوردر رسانه های منطقه و جهان گفت: بازتاب گسترده این خبر شهادت نشان دهنده این است که هم‌پیمانان ما آقای رئیسی را محو وفاق در منطقه می‌دانستند وتلاش می‌کردند تا در دوره ایشان روابطشان را تعمیق بخشند و با دعوت ایشان به کشورهای منطقه و حضور ایشان در مجامع بین‌المللی نوعی سیاست خارجی همراه با تنش‌زدایی را تجربه کنند. آن‌ها در صدد بودند بسیاری از مشکلات منطقه‌ای را از طریق ایشان حل کنند و هم‌گرایی در منطقه را بیشتر کنند؛ بنابراین فقدان چنین محوریتی در این شرایط برای آن‌ها هم سخت است.

این فعال سیاسی درباره ریشه شایعاتی مبنی بر تروریستی بودن حادثه بالگرد رئیس‌جمهورو دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حادثه گفت: ذات رژیم صهیونیستی تروریست بودن است و در کشور ما نیز سابقه زیادی در اقدامات خرابکارانه دارد و من نیز به عنوان یک کارشناس سیاسی هنگامی که چنین حوادثی اتفاق می‌افتد ابتدا انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی دراز می‌کنم زیرا چنین فقدانی آرزوی آن‌ها است اما تا قبل از تشکیل یک کمیته حقیقت یاب و روشن شدن تمام ابعاد حادثه که حساسیت بین‌المللی هم دارد نباید کسی را متهم کرد.

امیرعبداالهیان «شهید قدس» و «مرد میدان» بود

کنعانی درباره ابعاد فقدان وزیر امور خارجه کشورمان در این ضایعه نیز گفت: مساله اصلی آقای امیرعبداللهیان موضوع «فلسطین» بود و با قاطعیت می‌گویم او «شهید قدس» بود و در این مسیر از تمام توان خودش و آبرویش مایه گذاشت و مردم فلسطین نیز او را شهید قدس و سنبلی از مقاومت و ایستادگی می‌دانند. کشورهای منطقه نیز او را محور همبستگی بیشتر می‌دانستند. زمانی به شوخی به او گفتم این همه سفر شما را خسته نکرده است؟ و او پاسخ داد «نه، ما مرد میدان هستیم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1231257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =