از هر پنج زوج یک مورد نابارور هستند / چرا هزینه درمان زیاد است؟

دبیر انجمن ناباروری ایران با اشاره به اینکه از هر پنج زوج یک مورد نابارور هستند، گفت: بیشترین عامل ناباروری در ایران، بالا رفتن سن ازدواج است.

حمید چوبینه دبیر انجمن ناباروری ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل ناباروری گفت: ناباروری دلایل جهانی دارد و یکی از موارد آن ژنتیکی است که از والدین به ارث می‌رسد و یا می‌تواند متأثر از عوامل محیطی باشد که مربوط به کار، حادثه‌ها، بیماری‌ها و جراحی‌ها است، اما در ایران با توجه به وضعیت خاص ازدواج، دلایل ناباروری کمی متفاوت است.

بیشتر بخوانید

بی‌توجهی به امنیت روانی مادران باردار در بیمارستان‌ها / از توهین‌های کلامی تا حضور پرتعداد مردان در اتاق زایمان

رییس انجمن جنین شناسی دلیل ناباروری در ایران، مخصوصاً در نسل جدید را بالا رفتن سن ازدواج دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است یک زوج در مقطع اولیه زندگی نابارور نباشند، ولی گذر زمان و به دلایل عوامل محیطی دچار ناباروری ثانویه ‌شوند که اگر زودتر ازدواج می‌کردند صاحب فرزند بودند و ناباروری ثانویه اتفاق نمی‌افتاد.

دبیر انجمن ناباروری ایران، بالا رفتن سن ازدواج را بیشترین عامل ناباروری عنوان کرد و گفت: آمار ناباروری در جهان ۱۲ تا ۱۸ درصد و در ایران حدود ۲۰ درصد است. یعنی از هر پنج زوج، یک زوج نابارور هستند و چنانچه کسانی که ازدواج نکرده‌اند را هم لحاظ کنیم، آمار افزایش پیدا می‌کند.

پزشک عنوان کرد: بهترین زمان باروری خانم‌ها ۲۰ تا ۲۹ سالگی است. به همین نسبت احتمال باروری آقایان نیز وقتی با سن متناسب با این خانم‌ها ازدواج کنند، خیلی بیشتر از زمانی است که در ۳۵ یا ۴۰ سالگی اتفاق بیافتد.وی درباره تأثیر تغذیه بر ناباروری گفت: در تمام دنیا افرادی که دچار بیماری‌های متابولیک با زمینه تغذیه‌ای هستند نیز درمعرض ناباروری برخواسته از عوامل محیطی قرار می‌گیرند. مثلاً دیابت در برخی بیماران باعث کاهش کیفیت و تعداد اسپرم مردان و اختلال در تخمک زنان می‌شود.

دبیر انجمن ناباروری ایران پیرامون حمایت‌های بیمه‌ای خاطرنشان کرد: از مقام معظم رهبری تا مسئولین و مجلس به دنبال حل مشکلات ناباروری برای افزایش تولد هستند و بخشنامه هم می‌شود، اما اصولاً این حمایت‌ها به صورت دستوری و شعاری است. وقتی پول توسط سازمان‌های بیمه‌گر تامین نمی‌شود، مراکز درمانی تمایلی برای ارائه سرویس بیمه به افراد نابارور ندارند و بیمار چنان گرفتار می‌شود که از پیگیری مطالبه بیمه‌ای پشیمان می‌شود.

چوبینه در مورد کمک به درمان ناباروری و پیر شدن جمعیت بیان کرد: همه دنیا به دنبال افزایش تولد و جوانی جمعیت هستند. در ایران نیز جهت رفع این مشکل یکی از راهکارهای اجتماعی و اصلی این است که جوانان کار و مسکن داشته باشند تا بتوانند زودتر ازدواج کنند. علاوه بر این حمایت‌های بیمه‌ای از درمان ناباروری باید افزایش پیدا کند.

وی در مورد گرانی هزینه‌های درمان ناباروری بیان کرد: بیمه حدود ۹۰ درصد هزینه‌های درمان در بخش دولتی و عمومی غیردولتی را حمایت می‌کند، در مراکز خصوصی و خیریه‌ها نیز به همان میزان مصوبه پرداخت می‌شود اما هزینه درمان بستگی به بیماری دارد، ممکن است با یک مشاوره ساده مشکل برطرف شود و در موردی دیگر نیاز به جراحی‌های پیچیده باشد.

دبیر انجمن ناباروری توضیح داد: دلیل تفاوت هزینه‌ها این است که بیشتر هزینه‌های مصرفی مثل کیت‌ها و مواد مصرفی گران است. به طور میانگین هزینه مواد مصرفی حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان است و دستمزد و هزینه بیمارستان و مراکز درمان هم به این هزینه اضافه می‌شود. در مراکز دولتی که هزینه پایین‌تر است، حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان صرف درمان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد پوشش و گستردگی بیمه در کل ایران اذعان داشت: بعد از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم و حمایتی که دولت انجام داد در سنوات اخیر یعنی حدود ۱۵ سال گذشته میزان ایجاد مراکز درمان ناباروری در استان‌های مختلف مخصوصاً مراکز استان بسیار زیاد شده و طبق نیازکشور دسترسی برای تمام آحاد جامعه وجود دارد.

وی در مورد سطوح درمان ناباروری گفت: درمان ناباروری در سه سطح انجام می‌شود. سطح یک و ۲ را وزارت بهداشت به صورت گسترده در شهرستان‌ها ایجاد کرده است و سطح سه نیز تقریباً در مراکز تمام استان‌ها وجود دارد.

چوبینه ضمن بیان اینکه تهران به دلیل بالا بودن تعداد مراکز و متخصصین، پیشتاز درمان ناباروری است، گفت: استان‌هایی مثل شیراز، مشهد، رشت، ساری، خوزستان، ایلام، کهگیلویه ‌و بویراحمد و یاسوج مراکز درمانی و متخصصین خوبی دارند و دسترسی به سیستم‌های بهداشتی درمانی و توزیع عادلانه به سهولت در اختیار مردم است.

وی ادامه داد: در همه استان‌ها سیستم بهداشتی و درمانی وجود دارد فقط باید از نیروهای متخصص حمایت شود تا در استان‌ها بمانند و مواد مصرفی و تجهیزات به روز بماند، چون ما الان گرفتار تحریم و واردات تجهیزات هستیم و این تجهیزات باید به روز بمانند تا دچار مشکل نشویم.

دبیر انجمن ناباروری ایران به زوجین توصیه کرد: فرزندآوری را برای سال‌های طولانی بعد از ازدواج به تعویق نیاندازند و سعی کنند و در همان سال‌های اول ازدواج فرزندآوری داشته باشند. دوم اینکه سلامت جنسی خود را با متخصصین ارزیابی کنند، حتی آن‌هایی که شرایط ازدواج ندارند چه دختر و چه پسر با متخصصین در ارتباط باشند و سلامت جنسی خود را بسنجند تا اگر مشکلی دارند درمان کنند یا سلول‌های جنسی خود را ذخیره کنند که از بین نرود.

کارآموز خبرنگاری: فاطمه معروفی

انتها پیام/

کد خبر: 1231433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =