تولید داخلی سیگار الکترونیک جیب مافیای دخانیات را پرمی‌کند

زمزمه تولید داخلی سیگار الکترونیک درحالی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت و جمعیت مبارزه با دخانیات مخالف آن هستند و معتقدند که این اقدام بازار فروش جدیدی برای مافیا ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، پای سیگار الکترونیک اخیرا به بازار ایران باز شده و در بدو ورود برخی گفتند که که این وسیله خطر کمتری نسبت به سیگار معمولی دارد و می‌تواند برای ترک سیگار استفاده شود اما در مقابل عده‌ای هم معتقدند که الگوسازی برای مقابله با مصرف نتیجه عکس خواهد داشت و مصرف کنندگان سیگار الکترونیک نه تنها سیگار معمولی را ترک نمی‌کنند بلکه سیگار الکترونیک را هم به سبد مصرفی خود اضافه می‌کنند و این موضوع برای واردکنندگان این محصول سودآور خواهد بود.

بیشتر بخوانید

قلیان اکسیژن طرحی بدون مبنای قانونی

انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی: سیگار الکترونیک را در داخل تولید کنیم

حالا بعد از گذشت چند سال زمزمه‌های احداث کارخانه سیگار الکترونیک به گوش می‌رسد. مصطفی کربلایی دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به اینکه سیگارهای الکترونیک و ویپ‌ها واردات مجاز و قانونی ندارد، گفت: بر اساس قانون جامع کنترل دخانیات ورود هرگونه سیگار الکترونیک و ویپ به کشور ممنوع است اما مشاهدات میدانی نشان دهنده اقبال جوانان به این نوع سیگارها و افزایش مصرف آنهاست.

کربلایی می‌گوید آنچه در ایران مصرف می‌شود عموماً ویپ‌های یک بار مصرف و سیگارهای الکترونیکی جعلی است که آسیب‌های آن بیشتر هم هست. وی با همین پیش شرط معتقد است که باید مصرف آن طی فرآیندی قانونمند شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی پیشنهاد تولید داخلی سیگار الکترونیک را مطرح کرده و توضیح داد: می‌توانیم همانطور که شرکت‌های بین‌المللی را موظف به تولید سیگارهای سنتی در کشور کردیم، به تولید سیگارهای الکترونیک موظف کنیم. با این راهکار دولت می‌تواند بر تولید سیگارهای الکترونیک نظارت کند، آنها را قانونمند کند و از تولید مالیات دریافت کند. علاوه بر این مصرف کننده می‌داند که کالای مورد مصرف او استانداردهای جهانی دارد.

وی با بیان اینکه نوع نگاه مسئولان بهداشتی در وزارت بهداشت همیشه صفر و یک است، تصریح کرد: اما بهتر از مسئولان بهداشتی سری به بازار مولوی تهران بزنند و به این سوال پاسخ دهند که آیا می‌توانند چشم‌شان را به روی این حجم از سیگارها و ویپ‌های غیرقانونی و جعلی ببندند.

وزارت بهداشت: زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که وزارت بهداشت مصرانه بر ممنوعیت فروش این محصول تاکید می‌کند. بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفته که وزارت بهداشت برای مقابله با این محصول بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

به گفته وی موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

ولی‌زاده می‌گوید که وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگارهای الکترونیک نمی‌رود؛ چرا که مضرات این سیگارها شناخته شده است.

به گفته این مقام مسئول وزارت بهداشت نسبت سمی و سرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیک گزارش داده است؛ همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است. مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگارهای الکترونیک را گزارش کنند.

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات: مافیای دخانیات به دنبال احداث کارخانه است

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران هم یکی از مخالفان سیگار الکترونیک است و می‌گوید که تلاش برای رسمیت دادن به سیگار الکترونیک از سوی مافیای دخانیات و برای ایجاد بازاری جدید در ایران صورت می‌گیرد.

وی در این باره افزود: مافیای دخانیات مسئولان را تحت تاثیر قرار می‌دهند که کارخانه سیگار الکترونیک احداث کنند. مافیای دخانیات با ترفند کمک به ترک سیگار الکترونیکی را مطرح کرد اما جوانانی هم که در دام سیگار معمولی نبودند، به این وسیله رو آوردند.

مسجدی بیان کرد: ما نامه‌نگاری کردیم که مجوز احداث کارخانه صادر نشود و امیدواریم که مورد توجه قرار گیرد. با احداث کارخانه قاچاق متوقف نمی‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، معرفی جایگزین برای سیگار درحالی به عنوان راهی برای کاهش مصرف دخانیات مطرح می‌شود که ما قوانین بهتری داریم که اگر اجرا شوند، مصرف کاهش پیدا می‌کند. برای مثال فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است اما کسی بر اجرای این قانون نظارت ندارد. یا شاهد فروش دخانیات در فروشگاه‌های غیرمجاز و مصرف آن در اکماکن عمومی هستیم. علاوه بر این با وجود اینکه تبلیغ و تشویق به استعمال براساس قانون ممنوع است اما به وفور در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینیم که قهرمان داستان سیگار می‌کشد و خود این موضوع به تبلیغی برای سیگار تبدیل شده است. این قوانین خاک می‌خورند و در مقابل محصول جدیدی به بهانه کاهش مصرف رونمایی می‌شود درحالی که در پشت پرده هدف تنها ایجاد بازار جدید و سوددهی بیشتر است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1232162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =