کشتارگاه شهرداری آمل برای همیشه تعطیل شد

کشتارگاه دام شهرداری شهرستان آمل از سوی اداره کل دامپزشکی استان مازندران برای همیشه تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از مازندران، تنها کشتارگاه دام شهرستان آمل به دلایل اعلامی از سوی اداره کل دامپزشکی استان مازندران، مبنی بر نداشتن شرایط بهداشتی لازم و مکان نامناسب پس از چند مرتبه بازگشایی برای همیشه تعطیل شد.

کشتارگاه شهرداری آمل از حدود نیم قرن پیش با هدف تسهیل در تهیه و توزیع گوشت گرم بهداشتی با نظارت و حضور پزشک مقیم برای رفاه حال مردم شهرستان، ایجاد شد.

حال پس از گذشت نیم قرن فعالیت، علیرغم تلاش‌های مسئولان شهرستان آمل در جهت بازگشایی و ادامه فعالیت، برای همیشه تعطیل شد.

در زمان تعطیلی این کشتارگاه، تعداد ۸۰ نفر به صورت مستقیم در این مکان مشغول به کار بودند و حدود ۲۰۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم از فعالیت این واحد، امرار معاش می‌کردند.

این کشتارگاه با توجه به شرایط زمان تأسیس، به صورت سنتی احداث شد اما با توجه به گذر زمان و پیشرفت سطح بهداشت در جامعه و با اعلام اداره دامپزشکی شهرستان آمل، تغییراتی در نحوه فعالیت این کشتارگاه ایجاد شد و در نهایت به صورت نیمه‌صنعتی در حال فعالیت بود.

مهدی هاشم‌نیا، مسئول کشتارگاه شهرداری آمل، ضمن تایید تعطیلی این کشتارگاه از ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ گفت: وضعیت بهداشتی کشتارگاه، هر ساله به سمت استانداردسازی پیش رفت؛ حتی در سال‌های اخیر با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال، شیوه کشتار دام از حالت کشتار دام بر روی زمین، به صورت مکانیزه و در ارتفاع، تغییر یافت و بخش فاضلاب و تصفیه‌خانه آن هم به فیلترهای استاندارد زیر نظر شبکه بهداشت و درمان و نیز اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مجهز شد.

وی ادامه داد: خون‌آبه و آلایش‌های دام به طور کامل جمع‌آوری و تحویل شرکت‌های فرآوری پودر خون برای استفاده‌های کشاورزی در شهرهای دیگر شد و دیگر هیچ‌گونه بوی بد و تعفن وجود نداشت.

هاشم‌نیا با اشاره به بروز برخی مشکلات متاثر از تعطیلی کشتارگاه آمل، گفت: وجود کشتارگاه فعال در شهرستان آمل موجب اشتغال کارگران بوده و همچنین سبب کاهش قیمت و عرضه گوشت تازه‌تر به نفع مردم شهرستان می‌شود.

در پی تعطیلی کشتارگاه شهرداری آمل، جلسات متعددی توسط امام جمعه، فرماندار، اعضای شورای تامین، اعضای شورای اسلامی شهرستان آمل، مسئولان شهری و اصناف مربوط به کشتارگاه، برگزار و تلاش‌هایی برای بازگشایی آن صورت گرفت که براساس اظهارات مدیرکل دامپزشکی استان مازندران، بی‌حاصل بوده و این کشتارگاه دیگر بازگشایی نخواهد شد.

همه مسئولان شهری شهرستان آمل به کارگران بی‌کار شده کشتارگاه، قول مساعدت در بازگشایی این واحد را دادند.

حمزه آقاپور کاظمی، مدیرکل اداره دامپزشکی استان مازندران در گفت‌وگو با ایسکانیوز، از تعطیلی دائم کشتارگاه شهرداری آمل خبر داد و دلایل تعطیلی و اقدامات پس از آن را تشریح کرد.

آقاپور، ضمن تاکید بر مسئولیت و وظیفه ذاتی اداره دامپزشکی مبنی بر تامین بهداشت فرآورده‌های خام دامی تولیدی، از مراحل پرورش، تولید، استحصال، عمل‌آوری، بسته‌بندی، نگهداری، توزیع و حمل‌ و نقل هرگونه فرآورده‌های دامی، بیان کرد: ضمن مکاتبات متعدد اهالی محل نسبت به عدم رعایت موازین و مقررات بهداشتی ضوابط ابلاغی سازمان دامپزشکی از سوی کشتارگاه، بازدیدها و هشدارهای شفاهی و مکتوب در عدم رعایت موازین و همچنین استقرار در محدوده شهری و امکان بروز خطرات بهداشتی برای شهروندان موجب شد با پیگیری‌های لازم از سوی اداره‌کل دامپزشکی، تعطیلی کشتارگاه، صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه، واحد مذکور، فاقد هرگونه پروانه بهداشتی تأسیس و بهره‌برداری از اداره‌کل دامپزشکی بود، تشریح کرد: واحد مذکور با توجه به استقرار در محدوده شهری و فاقد هرگونه پروانه تأسیس و بهره‌برداری و برابر ماده ۱۰ و ۱۱ آئین‌نامه نظارت بهداشتی مصوب هیئت وزیران و ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور، مکاتبات متعدد سازمان دامپزشکی، معاونت امور شهری وزارت کشور، مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه دام و شورای تامین استان، تعطیل شده است.

وی به برخی از اقدامات در راستای جلوگیری از تنش‌های اجتماعی توسط این اداره و سایر مسئولان اشاره کرد و گفت: ضمن بازدید فرماندار شهرستان آمل از کشتارگاه صنعتی بابل، در جهت ایجاد هم‌افزایی و انعقاد قرارداد کشتارگاه صنعتی بابل با اتحادیه قصابان آمل در راستای تامین گوشت شهرستان آمل و به کارگیری افراد شاغل کشتارگاه آمل با سرویس ایاب و ذهاب رایگان در کشتارگاه صنعتی بابل از جمله اقدامات انجام شده است.

وی همچنین افزود: در راستای ایجاد اشتغال بیشتر، بهره‌برداری بهتر و کمک به تامین و توزیع فرآورده‌های خام دامی به فرماندار شهرستان آمل پیشنهاد شد که با اختصاص این مکان به میدان عرضه فرآورده‌های خام، جهت توزیع در غرب استان و انتقال به تهران که موجب ایجاد اشتغال بیشتر در استان می‌شود، اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران با اشاره به اجرای سیاست کلی در جمع‌آوری همه واحدهای سنتی و نیمه‌صنعتی مشابه و بهره‌گیری از واحدهای صنعتی در استان، خاطرنشان کرد: با تعطیلی واحد مذکور، هیچ‌گونه مشکلی در تامین گوشت شهرستان به وجود نیامده و این در حالی است که ۱۸ کشتارگاه سنتی دیگر هم در سطح استان، تعطیل شده است و تامین گوشت در استان مازندران با فعالیت سه کشتارگاه صنعتی در تنکابن، بابل و ساری، بدون هیچ وقفه‌ای ادامه دارد که در آینده با ورود دو کشتارگاه در حال احداث چالوس و قائمشهر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ و ۷۰ درصدی به بهره‌برداری، هیچ کاستی در این زمینه وجود نخواهد داشت و تامین گوشت و فرآورده‌های خام دامی، صرفا از طریق کشتارگاه‌های صنعتی صورت خواهد گرفت.

خبرنگار: علی حسن‌نیا

انتهای پیام/

کد خبر: 1232382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =