٢۴ درصد از مصوبات عمرانی دولت سیزدهم بهره برداری شده‌اند

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و تکمیل ۲۰۰ طرح عمرانی در استان از مصوبات دولت سیزدهم برای استان بوده است که تا به کنون ۲۴ درصد از این طرح‌ها به بهره برداری رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، مهدی رشیدی در گفت و گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی درباره دست آوردهای دولت سیزدهم برای بخش عمرانی استان اظهار کرد: در سفر هیات دولت سیزدهم به استان در سال ۱۴۰۱، برای استان خراسان شمالی اختصاص ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و تکمیل ۱۹۸ طرح عمرانی مصوب شد.

وی افزود: پس از این سفر، البته اختصاص اعتبار به مبلغ شش هزار میلیارد تومان بابت اجرای طرح انتقال آب سرانی به مناطق هدف در استان همچنین اختصاص اعتبار به مبلغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بابت اجرای طرح باز چرخانی آب برای مجتمع پتروشیمی خراسان در قالب انتقال پساب از تصفیه خانه بجنورد به این مجتمع به منظور جایگزینی با آب خام نیز مصوب شدند.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: در مجموع دست آورد دولت سیزدهم برای اجرای طرح های عمرانی در استان از اختصاص ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت اجرای ۲۰۰ طرح عمرانی افزایش یافت.

وی بیان کرد: تا به کنون شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافته است که متاثر از آن ۲۴ درصد از طرح های مصوب یادشده، تکمیل و بهره برداری شده‌اند.

بهره برداری از طرح انتقال پساب به پتروشیمی خراسان، در ماه جاری

رشیدی در ادامه درباره طرح هایی که تکمیل و بهره برداری شده اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بروز تداوم خشکسالی ها طی چندین سال گذشته، استان را با چالش تنش آبی و حتی احتمال مهاجرت جمعیتی مواجه کرده بود، بنابراین بیشترین مصوبات دولت سیزدهم طی دو سال اخیر برای استان در زمینه اجرای طرح های عمرانی در حوزه آب بوده است.

وی گفت: در این راستا، تکمیل علاج بخشی سد بیدواز اسفراین، تکمیل طرح سد گلمن دره در شهرستان گرمه از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بود که اجرایی و تکمیل شدند.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: متاثر از تکمیل سد گلمن دره در سیلاب سنگین زمستان سال گذشته که در منطقه چمن بید رخ داد چهار و نیم میلیون متر مکعب روان آب در مخزن این سد مهار شد که از بروز فاجعه ای بزرگ جلوگیری شد.

وی همچنین به چالش جدی در زمینه بروز تنش آبی در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین متاثر از تداوم خشکسالی های چند سال گذشته در استان، اشاره و عنوان کرد: در این زمینه، در سفر هیات دولت سیزدهم به استان مصوب شد که طرح های حفر چاه و بارگذاری خطوط انتقال آب برای رفع تنش آبی این شهرها اجرایی شوند.

رشیدی گفت: در این راستا، طرح آبی پلنگ دره برای رفع تنش آبی شهر بجنورد در قالب بارگذاری خطوط انتقال آب در دستور کار قرار گرفت که مرحله نخست از اجرای این طرح به پایان رسیده و تکمیل طرح ادامه دارد.

وی همچنین افزود: حفر چاه ها و بارگذاری خطوط انتقال آب برای رفع تنش آبی شهرهای شیروان و اسفراین نیز در حال اجرا هستند.

علاوه بر این، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی بیان کرد: در دولت سیزدهم ۲۰۰ کیلومتر از خطوط انتقال آب در شبکه توزیع آب استان که فرسوده شده بودند، به منظور مدیریت مصرف آب، اصلاح و نوسازی شدند.

وی خاطرنشان کرد: تامین آب ۲۰۰ روستای استان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رشیدی افزود: طرح آبرسانی به مناطق روستایی کهنه جلگه با صرف ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار اجرایی و بهره برداری شد.

وی همچنین به اجرای طرح بازچرخانی آب در مجتمع پتروشیمی خراسان نیز اشاره و در این باره اعلام کرد: اجرای این طرح مصوب دولت سیزدهم با صرف یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شد که تا پایان ماه جاری تکمیل و بهره برداری می‌شود.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی افزود: با بهره برداری از این طرح پنج و نیم میلیون متر مکعب آب خام، آزادسازی و پساب تصفیه خانه بجنورد جایگزین می‌شود.

وی یادآور شد: در این زمینه، اخیرا صنایع فولاد اسفراین، مجتمع آلومینای جاجرم همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان نیز مکلف به اجرای طرح بازچرخانی آب شده‌اند.

اجرای طرح انتقال آب سرانی به زودی کلید می خورد

رشیدی درباره اجرای طرح مهم آبی استان که از مصوبات دولت سیزدهم در زمینه انتقال آب سرانی به مناطق هدف است نیز اعلام کرد: به زودی مناقصه اجرای این طرح برگزاری خواهد شد و تا پایان ماه جاری نیز کلنگ زنی و آغاز اجرای این طرح کلید می‌خورد.

وی افزود: بابت اجرای این طرح در استان مصوب شده است که شش هزار میلیارد تومان اختصاص داده شود.

افزون بر این، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه اشتغال در بخش کشاورزی، مهمترین اشتغال استان برای تامین معیشت هم استانی‌ها است، عنوان کرد: در این زمینه در دولت سیزدهم اختصاص اعتبار برای ادامه اجرای طرح بهره گیری از سیستم‌های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی استان مصوب شد تا بهره برداری از آب خام سفره‌های زیرزمینی، مدیریت شوند.

وی افزود: سالانه ۸۷۰ میلیون متر مکعب آب استان صرف کشاورزی استان می‌شود.

رشیدی گفت: تا به کنون با اجرای طرح بهره گیری از سیستم‌های آبیاری نوین به میزان پنج و نیم میلیون مترمکعب آب خام سفره‌های زیرزمینی استان صرفه جویی شده است.

وی یادآور شد: علاوه بر این، در دولت سیزدهم در سطح ۷۸ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین های ملی استان نیز عملیات آبخیزداری انجام شده است.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی افزود: به طول ۲۰ کیلومتر از حریم و بستر رودخانه های استان نیز آزادسازی انجام شده‌اند.

تعریض و آسفالت ۱۴ کیلومتر از محور بجنورد-جنگل استان

وی درباره تکمیل طرح راهسازی در محور بجنورد-جنگل گلستان نیز بیان کرد: در دولت سیزدهم به طول ۱۴ کیلومتر از این محور تعریض و آسفالت انجام شد که هنوز می بایست به طول ۲۷ کیلومتر دیگر نیز تعریض و آسفالت انجام شود.

رشیدی گفت: بابت تعریض و آسفالت ۲۷ کیلومتر باقیمانده از این محور می بایست یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار انجام شود که در ماه گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان به این طرح را به استان ابلاغ کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود، منتظر سفر دوم هیات دولت سیزدهم در خرداد ماه جاری به استان بودیم که واقعه شهادت رئیس جمهور رخ داد.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی افزود: استان پیگیر تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح است تا در سال آینده بهره برداری نهایی انجام شود.

در عین حال، وی به اجرای طرح آسفالت روستایی در استان طی سه سال گذشته نیز اشاره و اظهار کرد: طی این مدت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار و قیر رایگان بابت انجام زیرسازی و آسفالت راه های روستایی به استان اختصاص یافت که در این زمینه ۱۶۰ کیلومتر راه روستایی، آسفالت و ۷۰۰ کیلومتر دیگر از راه های روستایی استان نیز بهسازی و روکش آسفالت شدند.

رشیدی افزود: این اختصاص اعتبار و اقدامات انجام شده، موجب شد که در استان تا چهار درصد شاخص بهره مندی از راه روستایی آسفالته رشد پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: در استان طی دو سال گذشته ۸۰۰ هزار متر مربع از معابر شهری و ۸۰ هزار متر مربع از معابر روستایی با دریافت قیر رایگان آسفالت شدند.

بهره برداری از ۷۲۷ کلاس درس، طی دو سال اخیر

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی همچنین به تکمیل طرح اتصال مناطق جمعیتی روستایی و شهری استان به شبکه گاز کشور در استان در دولت سیزدهم نیز اشاره و بیان کرد: ضریب نفوذ گاز استان در این مناطق به صد در صد رسید.

افزون بر این، وی گفت: در دولت سیزدهم ۷۲۷ کلاس درس در استان به بهره برداری رسیده‌اند.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در خاتمه درباره اجرای طرح جهش تولید مسکن در استان نیز اعلام کرد: تا به کنون ساخت ۲۸ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی متقاضیان واجد شرایط آغاز شده و در حال اجرا است که شماری از آنها در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

رشیدی افزود: برای تامین مسکن متقاضیان روستایی استان نیز ۷۵۰ هکتار زمین در جوار روستاهای هدف الحاق شدند.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1232397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =