انجمن علمی حقوق با راه اندازی دادگاه صوری به دنبال توانمندسازی دانشجویان است

علوی گفت: انجمن علمی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی همدان علاقه‌مند است تا دادگاه‌های صوری را به صورت استانی برگزار کند و قطع به یقین ما جلساتی را برای هماهنگی برگزاری دادگاه استانی شروع خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، سید محمد علوی دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد همدان در خصوص برگزاری دادگاه صوری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان طی گفت‌وگویی بیان کرد: دادگاه صوری یک دادگاه نمایشی‌ یا یک دادگاه تمرینی‌ است که دادگاه را برای دانشجویان حقوق شبیه سازی می‌کند. تا دانشجویان حقوق بتوانند با استفاده از نوشتن لایحه دفاعیه و شکوائیه و امارات که مرتبط با یک دادگاه می‌شوند این حضور را در دادگاه‌های واقعی قبل از اینکه بخواهند فارغ التحصیل شوند، تجربه کنند در این دادگاه‌ها از قضات و هیئت داورانی استفاده می‌شود که در واقعیت قاضی و یا وکیل هستند.

وی ادامه داد: دادگاه‌های صوری که نام دیگر آنها موت‌کورت است می‌توانند با موضوعات مختلف‌ مثلا موضوع حقوق خصوصی، حقوق کیفری یا حقوق ورزش و حقوق بیمه باشند.

دبیر انجمن علمی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: بنده از وقتی که دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همدان هستم تا الان سه بار دادگاه صوری برگزار شده‌است، چون هماهنگ کردن این دادگاه‌ها بسیار زمان‌بر و وقت گیر است. ما سعی داشتیم که این دادگاه‌ها را به صورت استانی برگزار کنیم و یک‌سری جلسات را با تمام دانشگاه‌هایی که انجمن علمی حقوق‌شان فعال بود مثل دانشگاه آزاد اسلامی ملایر، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه پیام نور همدان، دانشگاه ملی ملایر و دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار کردیم.

علوی تصریح کرد: دادگاه در حضور امیرمهدی عزیزی رئیس دادگستری شهرستان بهار، اعضای هئیت علمی: جواد رجبی‌سلمان و مسیب جاوید مهر به عنوان داوران دادگاه، خانم مسعودیان استاد مشاور تیم شاکی و آقای وحید جلایی استاد مشاور تیم متهم برگزار شد، پرونده دادگاه توسط استاد رجبی سلمان به ما داده شده بود.

دبیر انجمن علمی حقوق خاطر نشان کرد: در این دادگاه آقای امیرمهدی عزیزی رئیس دادگستری شهرستان بهار، با انجمن ما همکاری کردند و قرار است که لینک دادگاه‌های علنی برخط را در اختیار ما قرار دهند تا با در اختیار گذاشتن لینک‌ها دانشجویان بتوانند علاوه بر شبیه سازی، دادگاه واقعی را هم به‌صورت برخط و آنلاین تماشا کنند و تجربه کسب کنند و با یک تجربه پیشین وارد کار وکالت یا قضاوت شوند.

علوی بیان‌کرد: پرونده‌ایی که در این دادگاه کار شد یک پرونده کاملا واقعی بود.

وی افزود: دادگاه‌های برگزار شده می‌توانند به واقعیت نزدیک باشند. البته تحت تاثیر عواملی همچون اینکه متولی برگزار کننده‌اش صرفا دانشگاه و دانشجویان باشند یا با همکاری موسسات حقوقی صورت گیرد، خواهد بود. که ما هم علاقه‌مند بودیم این دادگاه را با همکاری موسسات حقوقی خارج از دانشگاه برگزار کنیم، اما متاسفانه این امکان فراهم نشد.

علوی در پایان افزود: دادگاه‌های صوری در دانشگاه ما از نظر نحوه برگزاری و عدم وجود مکان مناسب برای برگزاری خیلی به واقعیت نزدیک نیست، اما از لحاظ لایحه نوشتن دفاعیه، صحبت کردن و همین طور همکاری با قاضی‌ایی که در عالم خارج از دانشگاه کار قضاوت می‌کند باعث می‌شود این تیم‌ها تا حدودی شبیه ساز واقعیت شوند.

خبرنگار: مینا سلطانیان‌دانا

انتهای خبر/

کد خبر: 1232445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =