سیاست خارجی دولت سیزدهم ظرفیت بازیگری ایران در نظام بین الملل را افزایش داد/ تاثر عمیق مردم و مقامات بلاروس از شهادت رئیس جمهور

سفیر ایران در بلاروس با اشاره به رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم و موفقیت‌های حاصل شده اظهار کرد: دستاوردهای دولت علاوه بر افزایش اعتبار و تثبیت جایگاه کشورمان در نهادهای مهم و تاثیرگذار منطقه‌ای و بین المللی، ظرفیت و توانایی بازیگری جمهوری اسلامی ایران را در نظام بین الملل افزایش داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، شهادت رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و سایر همراهان در بالگرد بازتاب‌های گسترده بین المللی داشت و مقامات بسیاری از کشورها برای عرض تسلیت و ادای احترام در مراسم گرامیداشت ایشان شرکت نمودند. علاوه بر این، سفارتخارنه‌های جمهوری اسلامی در سایر کشورها میزبان مقامات آنها بود که برای ادای احترام و امضای دفتر یادبود به دفتر نمایندگی‌های ایران مراجعه کردند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حضور پر شمار نمایندگان خارجی در مراسم گرامیداشت رئیس جمهور شهید و همراهان نشان دهنده موفقیت برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و تعامل مثبت با سایر کشورها به ویژه با کشورهای همسایه بوده است. علیرضا صانعی –سفیر ایران در بلاروس- در گفتگو با ایسکانیوز به بیان چرایی استقبال از مراسم گرامیداشت رئیس جمهور و همراهان و همچنین بازتاب‌های آن در کشور محل ماموریت خود پرداخت.

بیشتر بخوانید:

حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف در مراسم شهید رئیسی گواه موفقیت دستگاه دیپلماسی

متن کامل گفتگو بدین شرح است:

- از نظر جنابعالی چه عواملی موجب شد تا چنین استقبال گسترده‌ای در مراسم گرامیداشت رئیس جمهور شهید و همراهان از سوی کشورهای مختلف انجام شود؟

اولا باید توجه داشته باشیم که این واکنش جهانی فقط در سطح مقامات و مختص مواضع رسمی دولت‌ها نبوده و واکنش و استقبال مردمی نیز بسیار قابل توجه بوده است. اما به نظر می‌رسد، چند عامل باعث چنین واکنش و برخوردی از طرف جامعه جهانی شده است. عامل اول رویکرد و سیاست بهبود روابط بالاخص با همسایگان بود که دولت شهید رئیسی کارنامه بسیار قابل قبولی در این زمینه داشته است.

ایشان رویکرد و سیاست خارجی کشورمان را به توسعه روابط با معدود کشورهای غربی محدود نکرد، بلکه صحنه و گستره تعامل دیپلماتیک کشورمان و عرصه همکاری کشورهای مختلف در حوزه‌ها و مناطق متنوع جغرافیایی اعم از اسیا، آسیای میانه، خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین و ....را شامل شد. عامل دوم، توفیقات و دستاوردهای سیاست خارجی کشورمان در نظیر عضویت در سازمان شانگهای، عضویت ایران در بریکس، انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مواردی از این دست بود. دستاوردهایی که علاوه بر افزایش اعتبار و تثبیت جایگاه کشورمان در نهادهای مهم و تاثیرگذار منطقه‌ای و بین المللی ظرفیت و توانایی بازیگری جمهوری اسلامی ایران را در نظام بین الملل افزایش داد. عامل سوم، اجرای موفق راهبرد و سیاست درست دولت شهید رئیسی در زمینه برجام و تحریم‌ها بود.

جمهوری اسلامی ایران در این دوره در عمل نشان داد که پیشرفت و توسعه کشور را معطل برجام نخواهد کرد و اجازه نداد که کشورهای غربی توسعه کشورمان را با برجام به گروگان بگیرند و قطعا توفیق دولت شهید رئیسی در اجرای این سیاست اقتدار، ثبات و استحکام کشور را به جهانیان نشان داد. عامل چهارم، کشورها، مردم جهان و ناظران بین المللی به خوبی شاهد بودند که دولت سیزدهم توانست ظرف سه سال علیرغم تحریم‌های اقتصادی گسترده و تشدید فشارها، عقب ماندگی‌های اقتصادی چند سال گذشته را جبران نماید، بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام را تمام و راه اندازی کند. اقتصاد کشور را در شرایط بحران ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی مواد غذایی مدیریت کند، فروش نفت را که به سمت صفر شدن رفته بود به سطح قبل از برجام بازگرداند.

علیرغم فشارها و کارشکنی‌های قدرت‌های بزرگ برنامه هسته‌ای را با قدرت و صلابت به پیش ببرد. بدون شک دولت‌ها و ملت‌های جهان ناظر تحولات ایران و عملکرد دولت شهید رئیسی بودند و واکنش آنها به شهادت ایشان و همراهانشان موید آن بود که دنیا برای ایشان و تلاش‌هایشان برای توسعه و پیشرفت کشور احترام ویژه‌ای قایل بودند و اتفاق شهادت ایشان جامعه جهانی بالاخص مردم و ناظران بی‌طرف را با شوک مواجه کرد.

- فکر می‌کنید با توجه به شهادت رئیس جمهور و وزیر امرو خارجه خللی در روند توسعه روابط خارجی ایران با همسایگان به وجود بیاید؟

در دولت شهید رئیسی سیاست‌گذاری و متناسب با آن ریل گذاری بسیار خوبی در موضوع روابط و همکاری با همسایگان گذاشته شده است. روابط با عربستان در این دولت ترمیم شد، روابط با برخی کشورهای عربی دارای مواضع غیردوستانه با ایران، نظیر مصر و تونس و سودان و ... در این دوره مورد بازبینی قرار گرفت و وارد کانال عادی سازی روابط شد. روابط و همکاری با کشورهایی نظیر ترکمنستان، تاجیکستان و برخی کشورهای آسیای میانه بازسازی شد و توسعه پیدا کرد. به نظر می‌رسد در حال حاضر این روند و سیاست تا پایان کار دولت سیزدهم کماکان و با جدیت تداوم داشته باشد اما از طرفی بدیهی است استمرار این روند بستگی به سیاست خارجی و رویکرد دولت بعدی هم خواهد داشت که امیدواریم در همین مسیر و چارچوب باشد.

- با توجه به حضور جنابعالی در کشور بلاروس، این رویداد در بین مقامات سیاسی و نخبگان این کشور چه بازتابی داشت؟

با توجه به روابط بسیار خوب ایران و بلاروس و بالاخص توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی در دولت سیزدهم، که نمود برجسته آن را می‌توان در سفر رئیس جمهور بلاروس در اسفند ماه ۱۴۰۱ به تهران و سفر دکتر مخبر معاون اول وقت رئیس جمهور به بلاروس در مهرماه ۱۴۰۲ مشاهده کرد و از طرفی با توجه به سیاست‌های همسوی دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین المللی به ویژه در موضوعات بسیار مهم و راهبردی نظیر مخالفت با نظام تک قطبی و یک‌جانبه‌گرایی و حمایت دو کشور از نظام چند قطبی و چندجانبه‌گرایی، این حادثه مقامات و نخبگان بلاروسی را که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور مستقل و دوست بلاروس می‌دانند و از نزدیک و با حساسیت تحولات کشورمان را رصد می کنند، به شدت متاثر کرد.

حضور و تجمع مردم عادی، نمایندگان نهادهای غیردولتی، نمایندگان احزاب، مدیران شرکت‌ها، دانشجویان و دانش آموزان، معلمین و اقشار مختلف بلاروسی در ساعات اولیه اطلاع از این حادثه دلخراش برای ادای احترام به شهدای خدمت و اهدا گل و از طرفی حضور پرتعداد مقامات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بلاروسی در سفارت کشورمان در مینسک برای ادای احترام، اهدا گل و امضا دفتر یادبود حاکی از عمق روابط دو کشور و آشنایی و شناخت مردم و مقامات از مواضع عملکرد این شهیدان به عنوان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود.

در این راستا، ارسال پیام تسلیت از طرف آقای لوکاشنکو -رئیس جمهور بلاروس- در ساعات اولیه انتشار خبر این حادثه، حضور روسای دو مجلس سنا و نمایندگان بلاروس، رئیس نهاد ریاست جمهوری بلاروس، معاون نخست وزیر، دادستان کل، دبیر شورای امنیت ملی بلاروس، تعدادی از وزرای کابینه این کشور و ... حاکی از آن است که مقامات و نخبگان بلاروسی شناخت دقیقی از شهدای این حادثه و نقش و تلاش آنها بالاخص شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در توسعه روابط دوجانبه ایران و بلاروس داشته‌اند و این فاجعه غم‌انگیز آنها را نیز به شدت متاثر نموده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =