طرح پویش اشتغال دانشگاه آزاد مهم و مطلوب است / از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در جهت اشتغال حمایت جدی می‌کنیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح پویش اشتغال دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی، طرحی مطلوب است و نشان از دغدغه این دانشگاه در جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان دارد.

محسن مولوی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در جهت کاهش و رفع بیکاری در استان، اقدامات چشم‌گیری انجام شده است و کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی دولت سیزدهم بوده و طرح‌های خوبی در این راستا در چهارمحال و بختیاری اجرا شد که کاهش بیکاری را در پی داشت.

وی افزود: در سال‌های 95 تا 97 و ماقبل آن، نرخ بیکاری 20 درصد و حتی بالاتر را در استان، تجربه کردیم و همچنین در سال 99، نرخ بیکاری 15 درصد را شاهد بودیم؛ از سال 1400، در سراشیبی کاهش نرخ بیکاری قرار گرفتیم که در پایان همین سال، نرخ بیکاری به 12 درصد تقلیل پیدا کرد و خوشبختانه در سال 1401 و 1402، نرخ بیکاری 10 درصد را تجربه کردیم.

محسن مولوی گفت: در زمستان سال 1402، علی‌رغم اینکه نرخ مشارکت اقتصادی، بالای 42 درصد بود، ما شاهد نرخ بیکاری تک‌رقمی بودیم، یعنی در بازار کار، در زمانی که نرخ مشارکت اقتصادی بالا باشد، کاهش نرخ بیکاری، نشان‌دهنده فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی است که اتفاق افتاده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در سال 1403، تعهدی که داریم، این است که برای 12 هزار و 951 نفر، فرصت شغلی ایجاد شود تا بتوانیم نرخ بیکاری را در استان، تک رقمی و به 9 درصد برسانیم؛ که لازم است تمامی دستگاه‌های اقتصادی در این زمینه، با هماهنگی و دوشادوش هم فعالیت کنند و برنامه‌های اثرگذاری در سطح استان، اجرا شود.

این مقام استانی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در حوزه ایجاد اشتغال استانی خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلفی در این خصوص، در حال انجام است که در سال 1402، انواع تسهیلات، نزدیک به 1100 میلیارد تومان اعتبار اشتغال‌زایی قرض‌الحسنه با نرخ حداقل 4 درصد و حداکثر 6 درصد، به حدود 11 هزار نفر از مردم استان که قرار بود طرح‌های اقتصادی را اجرا کنند، پرداخت شد.

پرداخت 163 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: امسال نیز به همین صورت است و بتازگی، تسهیلات مشاغل خانگی ابلاغ شد که سهم استان چهارمحال و بختیاری در مرحله اول، 163 میلیارد تومان است که این تسهیلات با نرخ 4 درصد و با بازپرداخت هفت‌ساله است.

محسن مولوی تأکید کرد: از طریق مشاغل خانگی، به‌دنبال آن هستیم که کارآفرینی خانوادگی را در استان، نهادینه کرده و رشد ببخشیم؛ لذا افرادی که در محل منازل مسکونی خود بتوانند بدون اینکه مزاحمتی برای سایر همسایگان داشته باشند، شغل ایجاد و محصولی را تولید کنند، اجازه ورود به حیطه مشاغل خانگی و استفاده از تسهیلات را دارند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تسهیلات در سه قالب خرد و کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارند؛ بنابراین تسهیلات مشاغل خانگی در دسته‌بندی خرد و کوچک قرار می‌گیرند.

مولوی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم در سطح استان، ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، اذعان کرد: دولت در سال 1403 به دستگاه‌های اجرایی، ابلاغ کرده که 25 درصد اشتغال استان، باید به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص یابد؛ یعنی در سال جاری باید 12 هزار و 951 فرصت شغلی برای کل افراد ایجاد کنیم که از این تعداد، 25 درصد معادل 3 هزار و 327 فرصت شغلی، به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، تخصیص پیدا می‌کند.

وی ابراز داشت: برای اولین بار در استان، کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی کردیم که جلسه اول آن نیز هفته گذشته با حضور مسئولان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی برگزار شد.

این مقام استانی اظهار کرد: اعتقاد بر این بود که یک اتاق برای تصمیم‌گیری در رابطه با اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان، باید فعال می‌شد که خوشبختانه این اتفاق رخ داد و از همین طریق، اشتغال فارغ‌التحصیلان را رصد و راهبری می‌کنیم؛ در واقع 38 دستگاه اجرایی در سطح استان وظیفه دارند که برای فارغ‌التحصیلان، ایجاد اشتغال داشته باشند و طبق ابلاغ دولت، هر دستگاه اجرایی، می‌بایست 25 درصد تعهد ایجاد اشتغال و همچنین 25 درصد منابع، پتانسیل و تسهیلاتش را به سمت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هدایت کند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در رابطه با تعهد دستگاه‌های اجرایی مبنی بر ایجاد اشتغال 25 درصدی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، افزود: اگر این اتفاق از سمت دستگاه‌های اجرایی رخ ندهد، حتماً به آن‌ها تذکر می‌دهیم و فارغ‌التحصیلان می‌توانند این موضوع را از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیگیری کنند؛ جلسات کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان، بصورت منظم و مداوم در استان تشکیل می‌شود و تمامی دستگاه‌های اجرایی در مورد تعهد خویش مبنی بر اشتغال 25 درصد فارغ‌التحصیلان، گزارش می‌دهند و اگر به هر دلیلی به تعهدات خود عمل نکرده باشند، با آن‌ها برخورد می‌شود؛ در واقع ما این موضوع را با ظرافت و اهمیت خاصی، دنبال می‌کنیم.

محسن مولوی با تأکید بر اینکه در کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تلاش بر این است که بین دستگاه‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها، پیوندی برقرار شود، گفت: در واقع زمانی می‌توانیم برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کار اثرگذاری انجام دهیم که ارتباط بین دانشگاه و دستگاه‌های اقتصادی، برقرار شود.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: در بسیاری از صنایع و دانشگاه‌ها، اداره‌ای به‌نام ارتباط صنعت با دانشگاه و بلعکس وجود دارد؛ اما نگاه ما به این موضوع گسترده‌تر است و معتقدیم که صنعت، قسمتی از دستگاه‌های اقتصادی است و بطور کلی دستگاه‌های اقتصادی شامل سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی می‌باشد که می‌بایست، ارتباط وسیع‌تری بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی، برقرار شود و قابلیت جذب در این سه بخش را هم داریم.

ویترین کاهش نرخ بیکاری در کشور، کاهش نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است

محسن مولوی، تأکید کرد: ویترین کاهش نرخ بیکاری در کشور، کاهش نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است؛ یعنی اگر در حوزه کاهش نرخ بیکاری هر اقدامی انجام شود اما اثرات آن به سمت فارغ‌التحصیلان بازنگردد، انگار هیچ اقدامی در این حوزه انجام نشده است. در واقع ما در حوزه رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، نگاه ویژه و مهمی به فارغ‌التحصیلان داریم.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: دانشگاه در رشته‌هایی پذیرش دانشجو دارد که شاید مورد نیاز بازار کار نباشد؛ خواه‌ناخواه با پذیرش این دانشجو در دانشگاه، افزایش نرخ بیکاری را در پیش داریم؛ از طرفی در بازار کار رشته‌هایی را نیاز داریم که دانشگاه از آن‌ها اطلاع ندارد و یا جذب دانشجو در آن رشته‌ها ندارد و دلیل تأکید ارتباط تنگاتنگ و قوی بین دانشگاه و دستگاه‌های اقتصادی، این است که بواسطه ارتباط، از نیاز یکدیگر مطلع باشند و بطور مطلوب بتوانند نیازهای یکدیگر را رفع کنند.

محسن مولوی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، علی‌رغم وجود مشکلات متعدد، مصمم هستند که طرح‌های خویش را به سمت طرح‌های دانشجویی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هدایت کنند، اذعان کرد:

امیدوارم که بتوانیم در این زمینه با هماهنگی لازم، اقدامات خوبی داشته باشیم و نکته مهم اینجاست که اشتغال فارغ‌التحصیلان، ارتباطی با اشتغال در بخش دولتی ندارد و صرفاً در بخش خصوصی و تعاونی انجام می‌شود.

این مقام استانی در رابطه با طرح‌های مختلف در حوزه اقتصادی برای فارغ‌التحصیلان، تشریح کرد: بسیاری از صنایع، بورسیه صنعتی را برای دانشجویان به‌همراه دارند؛ یعنی دانشجو پس از تحصیل، به آن کارگاه بازگشته و مشغول به کار می‌شود؛ یا طرح‌هایی در قالب کارورزی و پرداخت حق بیمه وجود دارد؛ بدین معنا که دانشجوی فارغ‌التحصیل با فضای صنعت و کارخانه آشناییت نداشته و به لحاظ عملی، فعالیتی نداشته است، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در قالب کارورزی، شخص را به کارگاه مرتبط، معرفی کرده و این فرد به مدت سه ماه، مهارت‌های لازم را فراگرفته که هزینه مهارت‌آموزی از سوی این اداره به آن کارگاه، پرداخت می‌شود؛ در این طرح، کارفرما بدون اینکه ریالی بابت آموزش، هزینه کند، یک فرد را آموزش داده و کارآموز نیز در محیط واقعی کار به مهارت‌آموزی می‌پردازد، بدون اینکه روال سختگیرانه و طاقت‌فرسای اداری را طی کند.

همچنین وی اضافه کرد: در طرح پرداخت حق بیمه، فردی که به کارورزی در کارگاهی می‌پردازد، تا مدتی حق بیمه شخص را اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بجای کارفرما پرداخت می‌کند تا هزینه‌های کارفرما را کاهش دهیم؛ و بطور کلی همه این‌ها از جمله طرح‌هایی هستند که در حوزه فارغ‌التحصیلان اجرا می‌شود و در جایگاه خود، حتما اطلاع‌رسانی می‌شوند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح‌هایی هم که دانشگاه‌ها در این راستا اجرا می‌کنند، در کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بررسی می‌شوند و سعی بر این داریم که هماهنگی و هم‌افزایی بین دانشگاه و دستگاه اجرایی افزایش یابد و بسیاری از این طرح‌ها بصورت ترکیبی با همکاری دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

مولوی با اشاره به مطلوبیت و اهمیت طرح پویش اشتغال دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی، تأکید کرد: این طرح نشان از دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی در جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان خویش است؛ و زمانی که دانشگاه، در جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان، حساسیت داشته باشد و در همین راستا با هوشمندی، راهبردهایی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، تعریف کند و در دستور کار قرار دهد، قطعاً می‌تواند اثرگذار باشد.

طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی در همخوانی بین رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار مؤثر است

این مسئول استانی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش اشتغال، قطعاً با رصد و پیگیری اشتغال فارغ‌التحصیلان خویش، علاوه بر رفع نیاز شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، به نتایج مطلوبی از جمله اینکه چند درصد دانشجویان این دانشگاه بعد از فراغت از تحصیل در بازار کار مشغول فعالیت می‌شوند و همچنین چه رشته‌هایی متقاضی بیشتری برای جذب در بازار کار دارند، می‌رسد و دانشگاه از همین طریق می‌تواند همخوانی بیشتری بین رشته‌های تحصیلی خود با بازار کار ایجاد کند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیتی را که در اقتصاد، بازار کار و تدوین رشته‌ها، پیش‌بینی می‌کند، خود به خود با همین نظام پویش اشتغال دانشگاهیان می‌تواند دنبال کند و آن مسئولیت را به شکلی بهتر انجام دهد؛ این موضوع مورد تأکید ما در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم هست و ما نیز هر حمایتی که لازم باشد، در راستای اجرای این طرح انجام می‌دهیم.

در کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بطور دقیق بررسی می‌کنیم که در چه رشته‌هایی جذب نیرو در بازار کار بهتر و چه رشته‌هایی رونق چندانی در محیط کسب و کار ندارند؛ و همچنین ما در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی به دنبال آن هستیم که یک جامعه آماری دقیق از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داشته باشیم.

گاهی اوقات برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، نسبت به دیگر رشته‌ها، خوش‌اشتغال‌تر هستند؛ به عنوان مثال در بخش خدمات و بطور جزئی‌تر، حوزه تخصصی هوش مصنوعی که جزو مشاغل نوظهور است، افراد بیشتری جذب می‌شوند و فرصت‌های شغلی زیادتری فراهم است؛ بنابراین در کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان، رشته‌ها را از لحاظ استقبال یا عدم استقبال در جذب افراد، مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و دلایل عدم جذب در برخی رشته‌ها را بصورت تخصصی بررسی می‌کنیم.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1233109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =