لزوم جهش در حوزه تفکیک زباله در یزد

معاون خدمات شهری شهرداری یزد گفت: شهر جهانی یزد در حوزه تفکیک از مبدا زباله‌ها نیازمند جهش است تا شاهد تحول خوبی در این حوزه باشیم.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز از یزد، حمیدرضا رحمیدل پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به شعار هفته محیط زیست در سال ۱۴۰۳ به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و اظهار کرد: «احیای زمین، بیابان‌زدایی و مقاوم‌سازی در برابر خشکسالی» شعار هفته محیط زیست در سال ۱۴۰۳ است.

وی افزود: از تاریخ ۱۶ تا ۲۲ خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است که در این راستا در روز شانزدهم خرداد ماه مراسم تجلیل از همکاران، در روز ۱۷ خرداد برگزاری همایش دوچرخه‌سواری پاکبانان و باغبانان شهر برای سومین سال متوالی، انعقاد توافق‌نامه‌ای بین نظام مهندسی کشاورزی استان و سازمان سیما و منظر و سازمان مدیریت پسماند شهر در روز یکشنبه هفته جاری، رونمایی از طرح آبیاری نوین و زیرسطحی شهر در بوستان امام علی(ع) و برگزاری نشست تخصصی در زمینه نگرش نو در محیط زیست شهری با حضور مدیران استانی و سایر استان‌ها از اهم برنامه‌های هفته محیط زیست در یزد است.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد با بیان اینکه مسئله محیط زیست، یک مسئله تجملاتی نیست، تصریح کرد: مسئله محیط زیست نه تنها یک مسئله تجملاتی نیست، بلکه یک مسئله حیاتی بوده و نباید به این موضوع در حد شعار نگریست.

وی ادامه داد: برای حفظ محیط زیست در شهر یزد باید شاهد ارتقای عملکرد در حوزه محیط زیست، نظافت و سلامت شهر یزد باشیم.

رحیمدل با اشاره به گسترش افقی شهر یزد عنوان کرد: شهر یزد یک شهر جهانی است که به صورت افقی شاهد گسترش و توسعه آن هستیم که این امر یکی از دلایل افزایش هزینه خدمات شهری در یزد نسبت به سایر شهرهای کشور است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون به صورت روزانه هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان در راستای نظافت شهر یزد و جمع‌آوری زباله در این شهر صرف می‌شود که اگر بخواهیم حفظ و نگهداری فضای سبز ۹۶۰ هکتاری شهر را در نظر بگیریم نیز باید هزینه‌ای معادل روزانه یک میلیارد تومان دیگر نیز به این موضوع اختصاص داد.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ماهیانه ۱۲ میلیارد تومان برای برقراری ایمنی شهر در سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهر یزد هزینه می‌شود، گفت: در حوزه مدیریت بحران نیز اعتبار خوبی در سال جاری تخصیص داده شد که در حیطه‌های مختلف مانند خرید تجهیزات مورد نیاز شهرداری یزد توانست عملکرد قابل قبولی در حزوه دفع آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدا و اقدامات شهرداری یزد در زمینه آموزش شهروندان بیان کرد: یکی از مواردی که باعث کاهش هزینه‌های شهر می‌شود آمورش شهروندی به ویژه در حوزه تفکیک زباله خواهد بود به گونه‌ای که اگر هر شهروند یزدی به صورت روزانه ۱۰۰ گرم زباله را تفکیک از مبدا داشته باشد، در نهایت ۶۰ تن زباله شهر در مقصد تفکیک شده خواهد بود.

رحیمدل افزود: شهر جهانی یزد در حوزه تفکیک از مبدا زباله‌ها نیازمند جهش است و با توجه به اینکه روزانه در شهر یزد ۳۰۰ تن زباله با سرانه ۶۸۰ گرم زباله برای هر شهروند تولید می‌شود، اگر بتوانیم تفکیک از مبدا زباله شهر یزد را از چهار درصد به ۱۰ درصد افزایش دهیم قطعا شاهد تحول خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: خدمات شهرداری یزد به سوی مدرنیته شدن در حال پیشروی است و از سال گذشته با راه اندازی نرم‌افزار «بازپس» در سامانه یکپارچه «یزدمن» یزدی‌ها می‌توانند اعتبار نقدی و سهم ریالی به ازای تفکیک زباله داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد ادامه داد: خط پردازش کارخانه کمپوست در سال گذشته با هزینه ۷ میلیارد تومانی تکمیل شد شد و برای اولین بار در شهر یزد راه اندازی خط تولید کود کمپوست را شاهد بودیم.

وی با اشاره به ترویج درختکاری در شهر یزد بیان کرد: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل اکوپارک در سال گذشته تخصیص داده شد که این مهم برای ترویج درختکاری در شهر یزد بسیار موثر خواهد بود.

رحیمدل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی کارگروه صیانت از باغات شهرعنوان کرد: برای حفاظت از باغات شهر یزد نرم‌افزاری در زمینه جمع‌آوری اطلاعات باغات سطح شهر تهیه شد و امید است علاوه‌بر حفظ باغات شهر یزد در صورت موافقت مالکان بتوانیم از این باغات برای تبدیل به بوستان‌های عمومی در اختیار عموم قرار گیرد.

خبرنگار: فاطمه صادقیان

انتهای خبر/

کد خبر: 1233355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =