بیمارستان یک کانون اجتماعی است/علم پزشکی باید دانش حل مسئله چندبعدی داشته باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیمارستان فقط عرصه پزشکی نیست بلکه یک کانون اجتماعی و سرمایه گذاری تربیتی است که ما با همین نگاه سند تحول را نوشته ایم و میخواهیم در همه ابعاد اجتماعی، مهارتی و کارآفرینی در کنار آموزش تخصصی ورود کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۲۳خردادماه ۱۴۰۳ در نخستین شورای تخصصی علوم پزشکی و مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن همایش های بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که دانشگاه آزاد به صورت شبکه‌ای عمل نمی‌کرد و مجمع الجزایری بود که هرکس کار خود را انجام می‌داد. ما امروز به دنبال نظام یکپارچه، منسجم و اثرگذار هستیم و امروز اندازه شبکه تعیین کننده است.

بیشتر بخوانید:

دکتر طهرانچی سیاست‌های انتخاباتی دانشگاه آزاد اسلامی را ابلاغ کرد

وی ادامه داد: اساسا انسان در ساحت و روش چهار ساحت اساسی دانایی، توانایی، رفاه یا روزی و حیات دارد که تعیین کننده نظام و جهت گیری شخصی و اجتماعی است.

دکتر طهرانچی با اشاره به عبارت معروف علم بهتر است یا ثروت، تصریح کرد: همواره حرف هایی در این خصوص بیان می‌شود اما واقعیت این است که هر چهار وجه در انسان هستند خداوند هم دانا، هم توانا، رزاق و هم «حی» است که زنده میکند و میمیراند و عالم بر این اساس است که انسان به این چهار وجه حساسیت داشته باشد. روزگاری میگفتیم دانایی رکن است اما امروز تفاوت حاصل شده و بچه ها دنبال توانایی هستند.

وی خطاب به پزشکان خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی شما افرادی بودید که به دنبال خط به خط مطالب بودید اما امروز پزشک رجوع سریع به سیستم را دارد و چندان به دانایی کاری ندارد به همین دلیل استفاده از کامپیوتر بین پزشکان نسل قبل و دانشجویان امروز پزشکی متفاوت است شما بدون کامپیوتر میتوانید اما از این نسل نمیتوان کامپیوتر را گرفت.

دکتر طهرانچی افزود: حیات و روزی مهم است. کنش پزشکان امروز به دلیل روزی متفاوت شده است و «روزی» جهت دهنده این کنش شده است و الان پزشکانی داریم که نه دنبال دانایی و نه توانایی هستند و به طور مثال بینی عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه این چهار جهت علم دنیا را تعیین می‌کنند، اضافه کرد: بعد از جنگ جهانی، مشاهده می‌کنیم که سلامت، کِشَنده علم آمریکاست اما در چین این نگاه فرق می‌کند و مهندسی و توانایی کِشنده بود و در شوروی قدیم علوم پایه و دانایی کِشنده بود اما واقعیت این است که اثرات بازتابی که تحولات اقتصادی و اجتماعی و نوآوری ها در هم تنیده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دنیا از ۳۰۰سال پیش یک مسیری در پیش گرفت که «توانایی» به عنوان کِشَنده مطرح بود و شاخه هایی چون مسگری و آهنگری و...را در خود جای داده بود و بعد در دوره جدید و بعد از انقلاب صنعتی بشر آمد بین پزشکی و روند توانایی و فناوری رابطه وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه رشد پزشکی مرهون تشخیص و تشخیص هم مرهون ابزار است، افزود: مثل ام آر آی و... ابزار رشد کرد و امروز هوش مصنوعی هم بر آن سوار شده است یعنی فناوری هایی آمدند اول میکروسکوپ و تلسکوپ بود و ابزار از خود روح نداشت با انقلاب صنعتی ابزار وارد شد و برق و اتوماسیون آمد و سپس به "حیوان واره" تبدیل شد و امروز ماشینی دارد می‌آید که راننده ندارد و ابزار، "انسان واره" می‌شود.

دکتر طهرانچی گفت: این تحول در فناوری به شدت پزشکی را دارد تحت تاثیر قرار میدهد و در تحولات صنعتی غرب که ما هم کاره ای در آن نیستیم؛ از «ماشین ابزار» به «ماشین همراه» داریم می‌رسیم. اگر ما این تحولات را درک نکنیم مغازه ما زود تعطیل میشود و اگر این خط را ندانیم چگونه میتوانیم نظام آموزشی خود را با آن همراه کنیم؟ اگر این سیر تحول را نفهمیم به مرور دانشجویان ما میگویند چرا باید کتاب هریسون را بخوانم؟ هوش مصنوعی جواب آن را میدهد و بنابراین به ماشین اتکا میکند و تربیت این دانشجو با دانشجویان قبل متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در مقطعی در پزشکی هستیم که به شدت تحت تاثیر ماشین است بیماری هم همین گونه است این مسیری است که بشر رقم زده و انسان توانسته بین اینها به یک همگرایی برسد و نباید بی توجه باشیم چراکه حرف جدید دارد خلق میشود ربات فقط ماشین نیست و دارد سیستم هیبریدی میشود و هوش انسانی هم بر آن سوار میشود و هدف علم امروز "انسان واره" است و الگوی آن هم انسان است.

دکتر طهرانچی بیان کرد: یک زمان در پزشکی فقط درمان انسان مطرح بود اما امروز انسان محور اقتصاد انرژی است مثلا مباحث مربوط به سیستم ایمنی الان برای نظام امنیتی کشور مطالعه میشود و از رفتار انسان الگوبرداری میشود و در واقع پزشکی در حال ورود به عرصه جدیدی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اهل علم وقتی به قرآن کریم برخورد میکنند خاشع میشوند و سجده میکنند. قرآن کریم میگوید «فتبارک الله احسن الخالقین» و امروز علم به تازگی به سراغ «انسان واره» می‌رود و این پزشکی جدید پلی است برای دیگر علوم ضمن اینکه خود پزشکی هم از این تحول متاثر خواهد شد.

وی با طرح این سوال که آیا این مباحث خطرناک است؟ گفت: خیر. خداوند یک کمال طلبی در چهار وجهی که در ابتدا گفتیم نهاده است. آیا باید از تحولات غرب جا بخوریم؟ خیر. ما ۵ پیامبر اولوالعزم داشتیم که دنیا را از نو مهندسی کردند.

دکتر طهرانچی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: خلقت کار عالِم است که روزی میدهد، مظهر توانایی است و میمیراند و زنده میکند. معجزه عیسی بن مریم را به خاطر بیاورید که یک پرنده ساخت و به اذن رب پرنده راه افتاد این «به اذنی» کجای پزشکی ما قرار دارد؟ اگر به شما توانایی بدهم مرده را هم میتوانی زنده کنی اما کسانی که غیر از مرا طلب کنند یک مگس هم نمی توانند خلق کنند.

وی افزود: علم غرب خدا ندارد انسان، جامعه و طبیعت را دارد اما علم ما خدای رب العالمین است که میگوید خداوند ابزار شفا را قرار داده ام که یکی از این ابزارها شما پزشکان هستید اما باید خداوند را در کارهایتان شریک قرار دهید و در اینجا مفهوم شفا و توسل و امید به زندگی و سلامت معنوی اساسا معنا پیدا میکند و نگاه جامع ما به طبیعت ختم نشده و ماورا الطبیعه را هم شامل می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه سلامت و در این مفاهیم باید خلق معنا کنیم ما میخواهیم پزشکی ما هم "به اذنی" را و هم "انسان به ما هو انسان" را بشناسد و به همین دلیل در سند تحول سلامت فقط جسمانی نیست بلکه اجتماعی و روانی نیز هست و در دنیای ربات ها مفاهیم جدیدی دارد پیدا میکند.

وی با بیان اینکه پزشکی به عنوان نهاد دانش دارد حل مساله میکند، ادامه داد: در دوران کرونا گفتیم همه چیز را تعطیل میکنیم اما دانش آموز ما چه شد؟ سلامت جسمانی را حل کردیم اما برای سلامت روانی و اجتماعی فرمولی نداشتیم در صورتی که هر سه وجه سلامت باید باشد. شما دانشگاه آزادی‌ها باید دانش حل مساله چند بعدی داشته باشید.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: پزشکی یک رسالت انسانی بزرگ است که دست خدا روی زمین شده اید آیا دانشجویان را طوری تربیت میکنیم که بدانند دست خدا روی زمین و فعل خدا برای شفا شده اند؟ دانشگاه آزاد باید برای تربیت پزشک حاذقِ دست خدا خیلی کار کند. دانشگاه یک نهاد اجتماعی است که مأموریت باید داشته باشد و آن برون گرایی است البته دانشگاه نظام علمی فناوری تربیتی و اجتماعی دارد و در نظام تربیتی ما دانایی و توانایی با هم تعریف شده است.

دانشگاه بدون بیمارستان جامع بی معنی است! / باید پزشک همه جانبه تربیت کنیم

وی خاطرنشان کرد: داوطلب آموزش عالی به آموزش عالی به دلیل آثار و پیامد آن به آن نگاه میکند. دانش در پایه و توانایی در عرصه است. باید بیمارستان های خود را داشته باشید بیمارستان فقط عرصه پزشکی نیست بلکه حسابدار، مهندس صنایع غذایی، معمار و... نیز می‌خواهد. دانشگاه بدون بیمارستان جامع بی معنی است! چرا که میخواهیم توانایی را توسعه دهیم و بیمارستان فقط پزشکی نیست بلکه یک کانون اجتماعی است و سرمایه گذاری تربیتی است که ما با همین نگاه سند تحول را نوشته ایم و میخواهیم در همه ابعاد اجتماعی، مهارتی کارآفرینی در کنار آموزش تخصصی ورود کنیم.

دکتر طهرانچی با تاکید بر ضرورت تغییر در فرهنگ آموزش نیز گفت: چقدر ما پزشک و پرستار صبور تربیت میکنیم؟ نظام دانایی در کلاس و نظام توانایی را در عرصه میدهیم و بین آن کارآموزی و کارورزی را داریم ما باید پزشک همه جانبه بسازیم.

عامل پایداری داشتن مأموریت است

وی تصریح کرد: مأموریت دانشگاه جامعه پردازی است که در رابطه با حاکمیت تعریف میشود ماموریت پزشکی دانشگاه آزاد چیست؟ عامل پایداری داشتن مأموریت است تقریبا ماموریتی از حاکمیت به ما واگذار نشد و کسی توجهش به ما نیست بنابراین بنشینید و ببینید چه مأموریتی باید داشته باشید؟ ۴۰درصد پرستاری و ۱۰ درصد پزشکان کشور را ما در دانشگاه آزاد تربیت میکنیم که این رسالت ما است اما مأموریت ما چیست؟ دکتر نفر گفتند "قطب های ویژه پزشکی" ایجاد میکنیم مثل بیمارستان فرهیختگان در پیوند کلیه. پس اساسا ریشه مشکل زیان‌ده بودن ما نداشتن مأموریت مشخص است و نگاه صرف عرصه ای زیان ده است و باید مأموریت تعریف کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =