زنجیره‌های ارزش بادام و ماهی سردابی در چهارمحال و بختیاری پیشرفت داشته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: در استان چهارمحال و بختیاری،طی ۲ سال گذشته، ۲ زنجیره ارزش بادام و ماهی‌های سردابی، شناسایی شده است که خوشبختانه، هر ۲ زنجیره ارزش، توانسته است مسیر تکاپو و پیشرفت خویش را به‌طور شایسته‌ای طی کند.

محسن کوشش‌تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در حاشیه سفر وزیر کشور به استان چهارمحال و بختیاری و در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری بیان داشت: یکی از اقدامات مهمی که به عنوان یک برنامه تحولی، طی ۲ سال گذشته در وزارت کشور پیگیری شده، طرح توسعه زنجیره‌های ارزش در سراسر کشور بوده است؛ بدین معنی که در هر استانی، رشته‌هایی که دارای مزیت نسبی هستند را شناسایی و در تکمیل و تعمیق این زنجیره‌ها، تلاش می‌شود.

وی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری، از ۲ سال گذشته، ۲ زنجیره ارزش بادام و ماهی‌های سردابی، شناسایی شده است که خوشبختانه به همت استاندار و معاونت اقتصادی استانداری، هر ۲ زنجیره ارزش، توانسته است مسیر تکاپو و پیشرفت خویش را به‌طور شایسته‌ای طی کند.

محسن کوشش‌تبار با اشاره به اینکه در استان چهارمحال و بختیاری، در حوزه زنجیره بادام، برنامه‌ریزی مطلوبی شکل گرفته، گفت: این نوید را به مردم این استان می‌دهیم که به‌زودی شاهد تحولات خوبی در زنجیره بادام باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور اظهار کرد: در اولین حلقه که بحث تحقیق و توسعه و مطالعات روی گونه‌ها و اقلام بوده، وزارت جهاد کشاورزی اقدامات خوبی داشته و باغداران نیز همگرایی خوبی با طرح، پیدا کردند.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته شاهد افزایش محصولات باغی به‌طور شگفت انگیزی بودیم و صنایع پایین‌دستی بادام در حال توسعه یافتن است، خاطرنشان کرد: در همین راستا مطالعاتی روی حلقه‌های مفقوده و صنایع پایین‌دستی بادام نیز انجام شده است.

کوشش‌تبار یادآور شد: در استان چهارمحال و بختیاری، شاهد خام‌فروشی بودیم؛ یعنی باغدار با کمترین ارزش افزوده، محصول خود را که حاصل فرسودگی خاک و مصرف منابع آب بود را صادر می‌کرد و بصورت فله از استان، خارج می‌شد؛ اما در حال حاضر، با محوریت استانداری و هم‌افزایی خوبی که بین مدیران ارشد استان، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی رخ داده است، برنامه‌ریزی شده که بهره‌وری را به گونه‌ای در زنجیره ارزش بادام، افزایش دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری در حال پیگیری است تا بتواند، شهرک صنعتی بادام در این استان را ایجاد کند، گفت: صنایع پایین دستی بادام، از پوست و مغز بادام تا چوب روی بادام، مصارف خود را داشته و حتی تلاش بر این است که خود بادام، خام‌فروشی و یا با ارزش افزوده کم صادر نشود و بجای آن تبدیل به محصولات متنوعی شود که پایین‌دست بادام است.

این مقام کشوری در ادامه اضافه کرد: همه این‌ها بدین معنی است که تحول در زنجیره بادام را شاهد هستیم و دولت بصورت جدی در حال پیگیری این زنجیره در استان است و رابطه بین زنجیره بادام در استان چهارمحال و بختیاری با دیگر استان‌هایی که تولید بادام دارند هم شناسایی شده وحتی برای ارتباط و پیگیری آن‌ها، در سطح استانی و ملی، راهبرهایی در نظر گرفته شده است.

وی اشاره داشت: در نقشه عملیاتی زنجیره ارزش بادام، زمان‌بندی و نقش‌آفرینی هر کدام از اعضای زنجیره بادام همچون شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی، بانک‌ها و سایرین، مشخص شده است.

کوشش‌تبار افزود: همین فراز و فرود را در زنجیره ارزش ماهی‌های سردابی داریم که خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی و شیلات، نقشه راه زنجیره ماهی‌های سردابی در سطح ملی را پیگیری می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در پایان گفت: استانداری در حوزه زنجیره ارزش ماهی‌های سردابی، ابتکار عمل شایسته‌ای به‌خرج داده و امروز شاهد آن هستیم که این زنجیره ارزش، نسبت به زنجیره ارزش بادام، مراحل بیشتری را طی کرده است.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1233870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =