به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، دومین نمایشگاه هنرهای معاصر با حضور هنرمندان در مرکز چهارمحال و بختیاری برپا شد.
فاطمه نظیفی مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد، گفت: نمایشگاه گروهی چیدمان هنرهای تجسمی با عنوان سولد اَوت(Sold out)به معنای لغوی «تمام شدن» و با محوریت مصرفگرایی برای دومین بار به عنوان نمایشگاه هنرهای معاصر در شهرکرد برپا شده است.
وی افزود: این نمایشگاه هنری که اینستالیشن آرت یا چیدمان هنرهای تجسمی عنوان میشود چهارم تا ششم دیماه در نگارخانه چراغجادو به همت اساتید و مدرسین دانشگاههای هنر شهرکرد و اصفهان، دانشگاه ملی مهارت دختران شهرکرد و همچنین دانشجویان کارشناسی رشته گرافیک دانشگاه ملی مهارت دختران شهرکرد برگزار شد.
نظیفی تصریح کرد: موضوع نمایشگاه براساس یک فاکتور مهم زیست اجتماعی تحت عنوان مصرفگرایی انتخاب شده است.
مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد یادآور شد: برای ارتقاء آگاهی، فرهنگسازی و آموزش از طریق زبان هنر در این نمایشگاه، سه بخش از سوی ۱۳ دانشجو با عنوان «آخرالزمان مصرفگرایی» طراحی شد.
وی اضافه کرد: ژان بودریار، جامعه شناس و نظریه پرداز پسامدرنیته معتقد است که مصرف تبدیل به اسطورهای برای انسان امروز شده است تا از آن طریق، جویای خوشبختی موهوم خویش باشد؛ او با غرق کردن خود در ویترین متنوعی از اشیاء و مصرف پایانناپذیر آنها، خود را خوشبخت میانگارد.
فاطمه نظیفی تأکید کرد: مصرفگرایی، یک بافت بههم پیوسته ارتباطی بین انسانهاست و از اینرو است که رسانهها در جامعه مصرفی، محوریت خاص مییابند.
مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد اظهار کرد: محوریت رسانه در جامعه مصرفی، برخلاف آنچه ما ایرانیها میپنداریم، بههیچ وجه امر خوشایندی نیست، بلکه عبارت از نفی واقعیت بر مبنای درک حریصانه و فزاینده نشانههای آن است.
وی تشریح کرد: اینستالیشن آرت (Installation art) یا هنر چیدمان، هنری است که مواد مجسمهسازی و دیگر رسانهها را بهکار میبندد تا شیوه رویارویی ما با فضایی مخصوص را اصلاح کند.
نظیفی عنوان داشت: این هنر، بهطور تقریبی، تمامی اشکال رسانه را در هم میآمیزد تا تجربهای غریزی و یا مفهومی در محیطی مشخص خلق کند.
مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد گفت: هنر چیدمان از سال ۱۹۷۰ مطرح شد و دارای سبکهای بسیار متنوع شامل انتزاعی(آبستره)، روایی، سیاسی و اجتماعی تحت عنوان اثری موقتی یا ماندگار هستند.
وی اشاره داشت: در چیدمان، هنرمند با سرهم کردن اشکال یا قرار دادن ابزارهای بیان مختلف کنار هم و اجرای زنده، فضایی خلق میکند که برای بیننده، تجربه نوینی ایجاد کند.
نظیفی در پایان تصریح کرد: این فضا و محیط ایجاد شده از سوی هنرمند، هم ریشه در تجربههای شخصی و گذشته او دارد و هم به تجربهها و موقعیتهای عموم انسانها اشاره دارد.
خبرنگار: محمود اسماعیلپور اشکفتکی
انتهای پیام/
نظر شما