مقابله با دانشگاه؛ ناشی‌گری یا سیاسی‌کاری؟

دانشگاه آزاد اسلامی با ۷ میلیون فارغ التحصیل و قریب به یک و نیم میلیون دانشجو، یک شبکه بزرگ دانشگاهی در کشور است و توهین اخیر یکی از نامزدهای ریاست جمهوری به این جامعه بزرگ دانشگاهی می‌تواند ناشی از مشاوره‌های غلط ، ناشی‌گری سیاسی و یا حتی اختلافات سیاسی با برخی مدیران باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها و با نزدیک شدن به موعد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها تلاش می کنند تا از طریق های مختلفی نسبت به برانگیختن احساسات مردم برای کسب آرای آن ها استفاده کنند. معمولا رای خود را هم از ایجاد دوگانه های کاذب بدست می آورند؛ دوگانه هایی معمولا با رنگ و لعاب سیاسی که از دعواهای تکراری جناح های مختلف نشات می گیرد. اتفاق عجیب این دوره اما توهین چند باره مسعود پزشکیان به فارغ التحصیلان و استادان دانشگاهی بود. آن جا که در اظهارات خود می گوید:«زمانی که ما دانشگاه می‌رفتیم تمام اساتید ما از دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا آمده بودند؛ اما الان رئیس دانشگاه و معاونانش فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد است».

احتمالا همان مشاورهایی که باعث شدند مهرعلیزاده در دوره گذشته تلاش کند با اهانت به شهید رئیسی آرای گروه خاصی را جلب کند، این بار آدرس های غلطی را به پزشکیان داده اند. دفعه پیش با دوگانه مدرک حوزه و دانشگاه و امروز با دعواسازی بین دانشگاه آزاد و سراسری. دانشگاه آزادی که با به دوش کشیدن نزدیک به نیمی از بار آموزش عالی کشور توانسته با جلوگیری از سیل مهاجرت نخبگان، بیش از ۷ میلیون فارغ التحصیل تحویل جامعه دهد. همچنین رشد ۶۰ درصدی تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در طول سه سال اخیر «اقبال مردمی» به این دانشگاه و اینکه دانشگاه آزاد نیاز نسل جدید را زودتر از سایر دانشگاه ها درک کرده است را نشان می‌دهد.

خوب است مسعود پزشکیان کمی با تامل از ناشی‌گری سیاسی فاصله بگیرد و در میان تندروی مشاوران ستاد خود، به دانشگاه آزاد و دانشجوهایش به چشم سرمایه و ظرفیت بنگرد. ظرفیتی که ۴۰ درصد پرستاران و ۱۰ درصد پزشکان کشور را تامین کرده است. روزهایی که در زمان مسئولیت اعضای ستاد آقای پزشکیان که با جان روزانه ۷۰۰-۸۰۰ نفر بازی می‌شد، همین فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد داشتند برای نجات جان آدم‌ها تلاش می‌کردند.

بنظر می رسد ممکن است پزشکیان با این اظهارات و با نادیده گرفتن این قشر فرهیخته کشور، بخشی از پایگاه مردمی خود را در انتخابات پیش رو از دست دهد. در ادامه این گزارش و در گفت و گو با دو تن از روسای واحد دانشگاه آزاد اسلامی؛ محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به بررسی عواقب زیان‌بار چنین تفکراتی در جامعه و نیز بررسی صحت و سقم چنین ادعاهایی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

قضاوت ناعادلانه یک نظام آموزشی بزرگ مردمی، نشانگر «حق ناشناسی» است

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه دانشگاه آزاداسلامی یک حقیقت غیرقابل انکار است، اظهار کرد: این دانشگاه که مولود انقلاب اسلامی است در طول چهل و چند سال گذشته به قدری دستاوردهای نیک در حوزه های مختلف علمی، پژوهشی، فناوری و... داشته و به قدری اثرگذاری اجتماعی به ویژه در تربیت مدیران کشور داشته است که هرکس بخواهد با این نظام آموزشی بزرگ مردمی چه از روی جهل و چه از روی غرض ورزی مقابله کند، نشان دهنده عدم شناخت حق است.

وی ادامه داد: کسانی که حق را نشناسند توصیه های مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات را هم زیرپاگذاشته اند. برای شناخت دانشگاه آزاد اسلامی توصیه میکنم مروری بر روی اثرات مختلف اجتماعی این دانشگاه داشته باشیم و حتی برای ارائه این شناخت در استان‌های مختلف کشور اعلام آمادگی میکنیم تا از نزدیک هم توفیقات دانشگاه را مشاهده کنند.

اشکذری افزود: از طرف دیگر با توجه به آمار رسمی وزارت علوم شاخص های ما در حوزه تولید علم مشخص است. در خصوص تربیت عالم نیز آمار دانشمندان یک درصد جهان که در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، استاد تمام هایی هستند که با شاخص های ارزیابی وزارت علوم به این جایگاه رسیده اند همچنین تعداد مقالات و ... نیز تنها بخشی از اسنادی است که کسانی که به دنبال حق هستند، میتوانند به راحتی به این اسناد رجوع کنند.

توهین به دانشگاه آزادی‌ها؛ ناشی‌گری یا تسویه حساب سیاسی!

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با چند میلیون فارغ التحصیل و در حال حاضر با قریب به یک و نیم میلیون دانشجو و بالغ بر ۵۰ هزار استاد، خانواده بزرگ چند میلیون نفری است که بخش مهمی از دانشگاه را شامل میشوند و کسی که می‌خواهد نماینده کل مردم باشد، عملا با این رفتار و دیدگاه ها بخش مهمی از مردم و پایگاه مردمی خود را از دست میدهد بنابراین این رفتار میتواند ناشی از مشاوره های غلط و یا ناشی گری سیاسی و یا حتی اختلافات سیاسی با برخی مدیران باشد.

اشکذری گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید و با تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه به اذعان بسیاری از مدیران کشور گام های بزرگی از سایر بخش های دانشگاهی جلوتر است. در حوزه سراهای نوآوری، مراکز رشد، ثبت اختراعات و رویدادهایی چون ایده آرا، صدرا و... به مراتب از بسیاری از دانشگاه های دولتی جلوتر هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که یک فرد یک جریان علمی در کشور را به قضاوت نادرست میگذارد و به چالش میکشاند عملا نشان میدهد که بعدها اگر نماینده تمام جامعه شد بخشی از مردم را نخواهد دید و طبیعتا شعار عدالت محوری که هدف اصلی نظام توحیدی است را نخواهد توانست که محقق سازد چرا که ما معتقدیم در نظام جمهوری اسلامی کسانی باید مدیر شوند مبانی دین اسلام را بشناسند و اینکه همه مردم را بتوانند در عرصه های بشری به کار بگیرند.

اشکذری افزود: چنین اظهار نظرهایی هم عدالت و هم کرامت انسانی را خدشه دار میسازد ضمن اینکه یکی از بزرگترین افتخارات دانشگاه آزاد این است که بسیاری از مناطق محروم کشور را آباد کرده است و دانشگاه آزاد با تربیت فارغ التحصیلان از سیل مهاجرت به خارج کشور جلوگیری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این نوع اظهار نظرها همچنین نشان میدهد که این مدیران نسل جوان را هنوز نشناخته اند نسل جوان امروز ما چه دانشگاه آزاد و چه دولتی و چه در دانشگاه های دیگر به دنبال توانایی هستند و دانشگاه های کشور عمدتا به دلیل ناکارآمدی باعث گله مندی دانشجویان شده اند زمانی که در دوسال گذشته بیش از ۵۰ درصد در کنکور سراسری انتخاب رشته نکردند نشان میدهد که بالای ۵۰ درصد این نسل دانشگاه را با این سیستم قبول ندارند بنابراین اگر فردی به این موضوع دقت کند باید نظام آموزش عالی را به طور کلی بازبینی و آمایش کند تا مشکلات کشور را بتواند حل کند .شما اگر صرفا آمار کاهش صندلی های دانشگاه های دولتی را چک کنید متوجه میشوید استقبال از دانشگاه های دولتی چقدر کمتر شده است.

اشکذری با اشاره به این مهم که آمار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در طول سه سال اخیر حداقل از ۸۵۰ هزار به بالای یک میلیون و سیصد هزار دانشجو رسیده است، افزود: استقبال مردم از دانشگاه آزاد اسلامی نشان دهنده این است که دانشگاه آزاد امروز درک بهتری از نیازهای نسل جدید و توانمندسازی دارد که در طرح های مختلف دانشگاه از جمله نظام نامه دانشی جدید و راه اندازی دانشکدگان و عمق بخشی هویداست و دانشگاه آزاد در رویکرد تحولی خود از یادگیری حافظه محور به یادگیری تعالی محور حرکت میکند ضمن اینکه در همه دانشگاه های کشور دانشجویانی به دنبال درس خواندن نیستند.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی اعتقاد داریم که علم نافع علمی است که به سمت مهارت حرکت کند، خاطرنشان کرد: اگر امروز درصد اشتغال دانشجویان دانشگاه آزاد را با دانشجویان دانشگاه های دولتی مقایسه کنیم به خوبی متوجه خواهیم شد که آیا نسبت بزرگتری از دانشجویان دانشگاه آزاد شاغل میشوند یا دانشگاه های دولتی؟ چرا که در دانشگاه آزاد بستری طراحی شده است که فقط یادگیری حافظه محور مطرح نیست بلکه یادگیری اشتغال آفرین و مهارت محور تعریف شده است بنابراین شناخت ناقص از جریان علمی کشور و نسل جدید و آمایش دانشگاهی سبب چنین اظهارنظرهایی میشود.

رشد ۶۰ درصدی دانشجویان دانشگاه آزاد در سه سال گذشته

اشکذری افزود: در شهر یزد در آمار دانشجویان از ۹ هزار دانشجو به ۱۲ هزار رسیده ایم و دو سال متوالی رشد بالای ۳۰ درصد را تجربه کردیم علی رغم اینکه رشد نسل جوان ما کمتر و رشد جمعیت کاهشی بوده اما نشان میدهد که دانشگاه آزاد مورد اقبال مردم است.

وی با اشاره به اینکه آمار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در طول سه سال اخیر، رشد ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد، اضافه کرد: این آمار اسنادی است که به خوبی نشان میدهد که دانشگاه آزاد اسلامی در انجام رسالت خود موفق عمل کرده است ضمن اینکه علاوه بر اینکه آمار اشتغال دانشگاه آزاد بیشتر است در پست های دولتی نیز در میزان مدیران کشور هم نسبت دانشگاه آزادی ها از همه دانشگاه های کشور بیشتر است .در پارک علم و فناوری استان یزد که همه دانشگاه ها حضور دارند به اذعان خود مسوولان، بالای ۶۰ درصد از نخبگان این مجموعه دانشگاه آزادی ها هستند و بنابراین چه سندی بالاتر از این موارد میتوانیم ارائه کنیم؟

جمعیت ۳۰ میلیون نفری خانواده دانشگاه آزاد

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه مولود انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: این دانشگاه بر پایه علم، اخلاق و معنویت بنا نهاده شده و باورهای عمیق نظام جمهوری اسلامی را در خود دارد ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اثرگذار اجتماعی است که در طول سالیان اثر خود را نیز به جا گذاشته است.

وی ادامه داد: از منظر شاخص های علمی نیز دانشگاه آزاد یک دانشگاه کاملا مدرن، به روز و دارای شاخص های علمی به ویژه در دوره مدیریت جدید است که واقعا به روی موضوع کیفیت بخشی کار شده است.

افروس بابیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قریب به نیمی از جمعیت دانشجویی کشور را در خود جای داده است، اضافه کرد: ۷ میلیون فارغ التحصیل دانشجویی نیز داریم و در مجموع خانواده دانشگاه آزاد اسلامی جمعیتی بالغ بر ۳۰ میلیون نفر را شامل می‌شود و اینکه این جمعیت نادیده گرفته میشود نشان دهنده این است که یک اظهار نظر غیرکارشناسی و به دور از اخلاق توسط کسی مطرح شده است که داعیه اخلاق را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه به راحتی به قشر قابل توجهی از جامعه توهین شود نشان دهنده این است که عدالت محوری ساقط شده است و به همین دلیل چنین اظهارنظرهایی تظاهر و ریاکاری افراد را هویدا میسازد.

افروس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و توصیه های اخلاقی ایشان به نامزدهای انتخابات پیرامون پرهیز از توهین و لجن پراکنی اضافه کرد: چنین افرادی با طرح چنین مسائلی این توصیه ها را به نوعی زیرپا میگذارند.

وی تصریح کرد: در اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مدیران کشور دانشگاه آزادی یا به عبارتی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستند یا حتی دانشجو این دانشگاه هستند شک و تردیدی نیست اما در مقابل اگر گاهی از مدیری خطا یا اشتباهی سر میزند و ضعف عملکرد دارد و این ضعف عملکرد به دانشگاه محل تحصیل وی ربط داده شود خطاست به ویژه برای کسانی که به دنبال حکمرانی در یک دولت اسلامی هستند.

اشکذری گفت: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و ما به صورت همه جانبه از این موضع حمایت میکنیم.

۴۶ درصد دانشجویان استاد خوزستان، دانشگاه آزادی هستند

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد استان خوزستان قریب به ۴۶ درصد از دانشجویان استان را به خود اختصاص داده است، گفت: ۴۲ درصد از اعضای هیئت علمی استان خوزستان نیز از دانشگاه آزاد هستند که به خوبی نشان میدهد ما شاخص های علمی را رعایت کرده ایم.

اشکذری ادامه داد: در حال حاضر از بیش از ۵۰۰ کارگاه و آزمایشگاه برخورداریم در حالی که در مقایسه با دیگر دانشگاه ها جزو اولین‌ها هستیم و در دانشگاه آزاد استان خوزستان حداقل ۷ دانشمند برتر جهان را داریم همچنین در رتبه بندی اخیر سایماگو، از سه دانشگاه استان خوزستان که در این رتبه بندی قرار گرفتند دو مورد از دانشگاه آزاد اسلامی یعنی واحد اهواز و دزفول بودند.

خانواده دانشگاه آزاد با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح پاسخ تفکرات توهین‌آمیز را خواهند داد

وی خاطرنشان کرد: بالای ۹۰ درصد کرسی های آزاد اندیشی دوره اخیر در دانشگاه آزاد استان برگزار شدند در صورتی که کل دانشگاه های دولتی و علوم پزشکی حدود ۱۰ درصد این کرسی ها برگزار شد و دانشگاه آزاد در بسیاری از حوزه های فرهنگی پیشرو و پیشتاز است.

اشکذری با تاکید بر اینکه نیرو پروری و کادرسازی به خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است، تصریح کرد: این مهم نشان دهنده مسیر درست و روشن دانشگاه است و امیدواریم با مشارکت حداکثری خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و انتخاب اصلح پاسخ چنین تفکراتی را خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =