رشته زیست‌شناسی دریایی باید به واحدهای ساحلی منتقل شود/ تحصیل نیمی از دانشجویان زیست‌شناسی دانشگاه آزاد در گرایش میکروبیولوژی

مدیرگروه کشوری زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رشته زیست شناسی دریا باید کنار دریا باشد در صورتی که در واحدهای رشت، خرمشهر، ساری و چابهار این رشته را نداریم و در واحدهایی که دریا ندارند و غیر ساحلی هستند مثل واحد تهران شمال ایجاد شده است.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عباس اخوان سپهی؛ مدیرگروه کشوری زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز یکشنبه سوم تیرماه ۱۴۰۳، در اجلاس مدیران گروه کشوری گروه زیست شناسی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه روز به روز گرایش به علوم پایه در کشور پایین می آید که جای تأمل دارد. مقام معظم رهبری هم در این خصوص فرموده‌اند که «اگر علوم پایه نباشد، علوم کاربردی هم به جایی نخواهد رسید». زیست شناسی زیر مجموعه علوم پایه است که ۷ گرایش کارشناسی، ۲۲ گرایش کارشناسی ارشد و ۱۴ گرایش دکتری در زیست شناسی داریم و همه این گرایش‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی برقرار و وضعیت مطلوب است.

وی با بیان اینکه میکروبیولوژی و سلولی ملوکولی از رشته های جذاب در مقطع کارشناسی هستند، ادامه داد: علوم جانوری و گیاهی اما از جذابیت کمتری برخوردار هستند. تقریبا ۹۵درصد در صنعت پنیر و ماست واردات انجام می‌شود که اینجا میکروبیولوژیست ها و صنعت غذایی ما میتوانند کمک کنند تا در کنار هم مشکل را حل کنند.

جایگاه نخست زیست‌شناسی ایران در خاورمیانه

اخوان سپهی خاطرنشان کرد: جایگاه ایران از نظر تعداد مقالات بیستم است و در کشاورزی و زیست شناسی در رده هفدهم قرار داریم اما در زیست شناسی در خاورمیانه در صدر هستیم.

وی با بیان اینکه ۵۹۹۳۷ دانشجوی زیست شناسی در گرایش های مختلف در دانشگاه آزاد داریم، اضافه کرد: بر اساس آمار پذیرفته شدگان ۱۴۰۲-۱۴۰۳، حدود ۴۰درصد معمولا ثبت نام میکنند. زیست شناسی دریا در کنکور گذشته ۱۷ قبولی داشته اما هیچ ثبت نامی نداشتیم که جای تامل دارد یا در زیست شناسی گیاهی دکتری دو نفر قبولی بدون ثبت نام داشته‌ایم.

اخوان سپهی با اشاره به اینکه زیست شناسی دریا و زیست شناسی جانوری جزو رشته های کم طرفدار هستند، ادامه داد: حدود ۴۴درصد از ۶۰ هزار دانشجوی ما در دانشگاه آزاد اسلامی میکروبیولوژی میخوانند یعنی نیمی از دانشجویان زیست شناسی دانشگاه آزاد در میکروبیولوژی تحصیل میکنند . از نظر تعداد دانشجو به تفکیک استان، تهران با ۱۹هزار و ۵۰۰دانشجو بیشترین تعداد دانشجو را دارد و سپس استانهای خراسان فارس و مازندران قرار دارند.

وی با بیان اینکه بعضی استانها همچون قزوین و خراسان شمالی اصلا رشته زیست شناسی ندارند، گفت: عمده ترین مشکلات رشته زیست شناسی در دانشگاه آزاد، عدم توزیع گرایش های مختلف با توجه به ظرفیت های هر منطقه است. رشته زیست شناسی دریا باید کنار دریا باشد در صورتی که در شهرهای رشت، خرمشهر، ساری و چابهار این رشته را نداریم و در واحدهایی که دریا ندارند و غیر ساحلی هستند مثل واحد تهران شمال ایجاد شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =