نگاهی به تجربه ۲ سال گذشته در برگزاری مهمونی ۱۰کیلومتری/ عید غدیر، روز اطعام، هدیه، سرور و شادی است

۲۷ تیر ۱۴۰۱ اولین باری بود که مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر در حدفاصل بین پل پارک وی تا چهارراه ولیعصر برگزار شد و پس از ۲سال، امسال برای سومین مرتبه این حرکت در حال تبدیل به یک حرکت جهانی است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، عید غدیر روز نعمت، روز شکرگزاری، روز پیام رسانی، روز تبریک و تهنیت، روز سرور و شادی و هدیه، روز عهد و پیمان و تجدید میثاق، روز تکمیل دین و بیان حق، روز راندن شیطان، روز معرفی راه و راهبر، روز آزمون، روز یأس دشمن و امیدواری دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت است.

حدیثی از امام صادق (ع) وجود دارد که حضرت می‌فرمایند: وقتی روز قیامت فرا رسد ۴ روز را آراسته نزد خداوند تبارک و تعالی می‌آورند؛ آن چهار روز عبارتند از روز عید فطر، روز عیدقربان، روز جمعه و روز عید غدیر.

برابر روایات، یک سلسله وظایف و اعمالی برای این عید بزرگ شیعیان ذکر شده که البته فراوان است: مثل غسل، عطر زدن و لباس نو پوشیدن، غدیر را گرامی داشتن، جشن و سرور برپا کردن، دعا و نیایش که دعا در این روز مستجاب است، ذکر و سلام و صلوات که دارای برکات و پاداش فراوان است و نماز که در واقع شش نماز ۲ رکعتی است که در هر رکعت حمد و ۱۰ تا قل هو الله و آیت الکرسی باید خوانده شود.

گشاده‎ دستی، هدیه دادن، پیراستن و آراستن خود، چراغانی کردن محیط زندگی، دید و بازدید و صله رحم، آشتی کردن و دلجویی هم از تاکیدات بر این روز مهم است.

سفارش شده شب عید غدیر و صبح روز عید، مردم به دیدار و دست بوسی سادات و ذریه امیرالمومنین (ع) بروند و به آنها ادای احترام کرده و سادات نیز ضمن پذیرایی با شربت و شیرینی و اهدای هدیه‌ای از میهمانان قدردانی کنند.

معمولا هدیه سادات سکه یا اسکناسی است که به رسم تبرک داده می شود. مردم اعتقاد دارند پولی را که به عنوان هدیه از سادات گرفته‌اند، نباید خرج کنند بلکه به عنوان تبرک و برکت در نزد خود نگهداری می‌کنند و بعضی دیگر نیز اسکناس‌های متبرک را در لابه لای قرآن ها قرار می دهند. البته سادات نیز از چند روز مانده به عید غدیر خم اقدام به خانه تکانی و گردگیری منازل خود کرده و منزل را آماده پذیرایی از میهمانان می کنند.

حدیث دیگری از امام صادق (ع) وجود دارد که حضرت می‌فرمایند: «غذا دادن به یک مؤمن در روز غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و شهید و فرد صالح در حرم خداوند را دارد». پرداخت جدی و نگاه ملی به این حدیث بود که زمینه شکل گیری و شروع مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر را برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ رقم زد.

۲۷ تیر ۱۴۰۱ اولین باری بود که مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر در حدفاصل بین پل پارک وی تا چهارراه ولیعصر از ساعت ۱۸ برگزار شد که حدود ۳۵۰ موکب مشارکت فعالانه داشتند و بالغ بر ۲ میلیون نفر در این برنامه شرکت کردند.

ایستگاه های پذیرایی شربت و شیرینی و و توزیع غذا، شهربازی برای کودکان، غرفه های معرفتی و دینی، ۱۵۰ گروه سرود، ۷۰ استیج جهت برگزاری مسابقه و جنگ شادی، توزیع ۱۱۰ هزار اسباب بازی میان کودکان، نورافشانی و انواع برنامه های شاد و جذاب دیگر از جمله مواردی بودند که در اولین مهمونی ۱۰ کیلومتری اتفاق افتاد.

اما از منظر آسیب شناسی برپایی مهمونی اول در سال ۱۴۰۱ با ضعف هایی همراه بود مانند جانمایی بد برای این مسیر ۱۰ کیلومتری؛ حدفاصل بین پل پارک وی و چهارراه ولیعصر و آنهم صرفا در باریکه مسیر بی آر تی که در همین باریکه نیمی از مسیر توسط موکب‌ها اشغال شده بود و نیمی جهت تردد مردم بود باعث شد تا ترافیک دوچندانی پدید آید که نه افراد سواره توانستند به راحتی از خیابان تردد کنند و نه افراد شرکت کننده در این پیاده روی.

همچنین نبود مسیر مستقیم مترو در این مسیر و قفل بودن خیابان های منتهی به برنامه باعث میشد تاکسی های اینترنتی نیز درخواستی از محدوده مسیر پیاده روی را قبول نکنند، مردم را با سختی همراه کرده بود که افرادی که به صورت خانوادگی و یا همراه کودکان خود در مهمونی شرکت کرده بودند و اگر خسته شده و قصد برگشت داشتند نمی توانستد وسیله‌ای برای تردد خود بیابند.

اصلاح جانمایی برنامه در سال بعد و افزایش موکب‌ها از اتفاقات خوبی بود که در مهمونی ۱۰ کیلومتری ۱۴۰۲ اتفاق افتاد.

۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ دومین تجربه پیاده روی تحت عنوان مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر در حد فاصل بین میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی از ساعت ۱۸ رقم خورد که ۱۳۰۰ موکب در طول مسیر مستقر شدند و با توجه به تأکید اطعام در غدیر، تمام مواکب درگیر اطعام شدند و بالغ بر ۴ میلیون نفر در این برنامه شرکت کردند.

یکی از پویش‌های محوری، پویش «هدیۀ اسباب بازی» بود. بچه‌های ایرانی به عشق امیرالمؤمنین (ع) یک اسباب بازی برای کودکان مناطق محروم تهیه کردند که در نهایت در میدان امام حسین (ع) این اسباب بازی‌ها جمع آوری شد.

و اما در سال ۱۴۰۳ سومین تجربه برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری فردا سه شنبه ۵ تیرماه از ساعت ۱۷ و با افزایش مسیر یعنی حدفاصل بین بزرگراه امام علی (ع) و میدان آزادی رقم خواهد خورد.

به گفته ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر، ۳هزار موکب جهت خدمت رسانی در برنامه ثبت نام کرده‌اند اما ظرفیت مسیر ۲۲۰۰موکب است که کارهای جانمایی و جزئیات حضور آنها مشخص شده است.

نکته حائز اهمیت امسال، استقرار یک کشتی بزرگ در میدان امام حسین(ع) برای نذر «پویش اسباب‌بازی» خواهد بود که این کشتی پس از جمع‌آوری هدایا به صورت نمادین به سمت غزه به حرکت در خواهد آمد.

برپایی موکب‌هایی از محور مقاومت شامل لبنان، یمن، عراق، پاکستان و افغانستان از جمله اتفاقات برنامه امسال خواهد که علاوه بر حضور این کشورها در مهمونی ۱۰ کیلومتری در تهران، همچنین در ۵ کشور برزیل، هند، پاکستان، عراق و لبنان مهمونی کیلومتری به واسطه الگو گیری از مهمونی ۱۰ کیلومتری ایران برگزار می‌شود.

با وجود ۳ دوره برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری در تهران و برپایی بهتر سال به سال این برنامه و رفع ایرادات سال گذشته و همچنین درخواست برخی کشورها از ایران جهت انتقال تجربه، این حرکت در حال تبدیل شدن به یک حرکت جهانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =