تعارضات بین علم و ارزش در کانون مناظرات سیاستگذاران

رئیس دانشگاه آزاد گفت: تعارضات بین علم و باورهای مذهبی، اخلاقی و ارزش‌ها در کانون برخی از مناظرات داغ سیاستگذاران قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه همایش های علوم حکمت وحکمرانی که چهارشنبه ۱۳ تیر برگزار شد، اظهار کرد: موضوع علوم، حکمت و حکمرانی موضوعی بسیار اساسی است. در انتخاب پیش‌رو جدای از این که چه کسی پیروز انتخابات باشد، به عنوان یک معلم دانشگاه باید بگویم که مناظرات با انتقاداتی مواجه است. انتقادی که ریشه در ساده‌انگار نظام حکمرانی جهانی دارد. نباید تمدن را محدود به اتفاقات جاری بدانیم. امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در نظام حکمرانی مسئولیت می‌گیرند. نباید بگوییم با مشاور خارجی می‌توانیم کار را پیش ببریم.

وی افزود: ما غفلت کردیم از پرداختن به موضوع حکمرانی و ۲ بال آن که علم و حکمت است. این که گفته شوند FATF و ۲۰۳۰ را با منطق غربی بپذیریم، غفلت است. وقتی کسی که می‌خواهد رئیس دولت بشود، بپذیرد که باید به این موارد تن بدهد، نشان‌دهنده غفلت دانشگاهیان است. جامعه‌پردازی دانشگاه باید دانش حکمرانی را توسعه دهد. وقتی ما تصور می‌کنیم باید در مقابل منطق جهانی‌سازی کوتاه بیاییم و جریان جهانی را جریان غالب می‌شناسیم، از ظرفیت خودمان غفلت کرده‌ایم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: غرب با عقل خودبنیادش مسیری را اتخاذ کرده و نمی‌پذیرد که کسی در مقابل این مسیر مقاومت کند. مناظرات انتخابات نشان می‌دهد که حکمرانی، دولت اسلامی و قدرت اجرایی کشور در سال‌های گذشته مورد غفلت دانشگاهیان بوده است. من به افراد نقدی ندارم، به نگاه انتقاد دارم. مسئله جمهوری اسلامی، برجام یا مذاکره نیست.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: امام خمینی برآمده از حوزه علمیه بود؛ اما دانشگاه را تکفیر نکرد. علم دانشگاهی می‌تواند انسان را به فنا ببرد یا به صلاح. اگر دانشگاه وظیفه‌اش را انجام دهد منشا سعادت می‌شود و اگر انجام ندهد، منشا گرفتاری می‌شود. بایدن ۲ سال پیش لایحه حمایت از ازدواج همجنسگرایان را ذیل عنوان قانون حمایت از ازدواج امضا کرد. این قانون با مخالفت برخی گروه‌های محافظه‌کار و مذهبی روبرو شد. غرب با تغییر تعریف زن می‌خواهد جهان را تغییر دهد. نکته مهم این است که دال مرکزی سند ۲۰۳۰ دنیا را در زوجیت می‌بیند یا در فردیت. برابری جنسیتی و حداکثر شدن رشته‌های مختلط از جمله مواردی است که در ورزش مورد توجه قرار گرفته است. برخی کشورها پس از پذیرش ۲۰۳۰، با استدلال برابری جنسیتی حجاب را منع کردند.

وی تاکید کرد: بشر با چالش‌های عظیم علمی و چالش‌های بزرگ اجتماعی مواجه است. این ۲ دسته چالش معمولا ارتباط نزدیکی دارند، حتی در برخی موارد یکی هستند. یک پاسخ در رفع یک چالش قدرت حل مسئله در ۲ ساحت علمی و اجتماعی دارد. در چالش‌های اجتماعی جامعه خلاق یا قدرت حل مسائل پیچیده لازم است. چالش‌های عظیم علمی به وسیله جامعه علمی و چالش‌های اجتماعی به وسیله سیاستمداران پاسخ داده می‌شود. حکمرانان از گذشته در حمله به دیگر کشورها برای تسلط بیشتر در زمین، همواره از دانشمندان بهره‌ گرفته‌اند. پس حکمرانی هرگز بدون علم نبوده است‌. حکمرانی مجموعه‌ای از تدابیر مبتنی بر ارزش و علم است. ارزش باید با علم دست به دست دهد تا سعادت رقم بخورد. امام خمینی فرمود اگر وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق بیفتد، سعادت به دست می‌آید.

طهرانچی یادآور شد: اگر رئیس جمهوری نتواند خودش و جامعه‌اش را از آتش حفط کند، موفق نیست. حکمرانی از خرد تا کلان نیاز به علم و حکمت دارد. رهبری فرمود رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است. البته در تعریف جامهخ از جهات سیاسی و اجتماعی هم عناصری وجود دارد اما عمده علم است. دانشگاه سه وظیفه اصلی شامل تربیت عالم و تولید علم دارد. سیاست به تولید علم و تربیت عالم جهت می‌دهد و به آن سیاست علم می‌گویند. برخی معتقدند علم ذاتا خوب است و آنچه خوب و بد دارد، کاربست علم است.

رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: باید پاسخ دهیم که ارزش برای علم هم لازم است یا فقط برای کاربست علم ضروری است؟! قرآن می‌فرماید علم هم می‌تواند لازم و مضر باشد و کاربست علم هم می‌تواند نافع و مهاک باشد. در جایی که علم لازم باشد، قرآن می‌فرماید طلب علم فریضه است. انواع علم مضر در قرآن شامل علمی است که خیری در آن نیست یا علمی که نفع ندهد یا علمی که بهره‌ای از آن برده نمی‌شود پس سزاوار آموختن نیست. اگر انسان بیماری‌های ویروسی حیوانات را استخراج نمی‌کرد، کرونا پیش نمی‌آمد و ۷ میلیون نفر کشته نمی‌شدند. تعارض مبنایی بین منافع ملی و سعادت مردم در سیاست علم وجود دارد. حکمرانی شامل مبنای حکمرانی، سیاستگذار و دانشمند است.

وی گفت: رئیس دولت بر اساس حکمرانی باید برای اهداف آینده‌نگری، سناریو نگاری، سیاست پژوهی، سیاست گذاری و قانون‌گذاری انتخاب شود. ملکرانی متفاوت از حکمرانی است. ملکرانی یعنی ملک را وابسته دیدن. سیاست‌پژوهی ارائه سندی برای حکمرانی است. یک سند سیاست پژوهی دارای خصوصیاتی مانند چند بعدی بودن محور تحقیق، تمرکز بر متغیرهای انعطاف‌پذیر، پاسخگوی بهره‌برداران تحقیق بودن، اعمال رویکرد تجربی-استقرایی در تحقیق و گنجاندن صریح ارزش‌ها در فرایند تحقیق است.

طهرانچی تصریح کرد: تعارضات بین علم و باورهای مذهبی، اخلاقی و ارزش‌ها در کانون برخی از مناظرات داغ سیاستگذاران قرار دارند. دست آخر سیاستگذاران می‌مانند و دست به گریبانی با یه سوال دلهره‌آور، چه کسی بهتر می‌داند؛ دانشمندان یا مردم یا گروه‌های مذهبی؟ خواسته کدام دسته باید در تعارضات مسلط باشد؟ آیا دغدغه‌های اخلاقی و مذهبی بر نیاز به دانش جدیدی گه ممکن است منتهی شود به پیشرفت‌های علمی و فناورانه سودمند غلبه می‌کنند؟ و در نهایت، در چه نقطه‌ای توازن بین این دو جریان برقرار می‌شود؟

رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: سیاستگذاری نوعی آگاهی هوشمندانه مبتنی بر علم و ارزش در زمینه انتخاب میان دو یا چند راه جایگزین برای اداره جوامع است و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، طرح‌ها یا مجموعه‌ای از مقاصد سیاسی است که در مقابل امور اداری قرار می‌گیرد. آموزش، بهداشت، رفته، مسکن و برنامه‌ریزی شهری و دفاع و امنیت همگی موضوع تنظیم یا دخالت دولتند. هدف نهایی از سیاستگذاری عمومی، شکلگیری ارزش‌هایی است که می‌تواند توسعه تمام و کمال افراد و جامعه را در پی داشته باشد. منازعه تمدن‌های علمی همیشه وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =