فقط میشل اوباما می‌تواند ترامپ را شکست دهد / همسر رئیس جمهور سابق می‌تواند پدیده انتخابات آمریکا باشد؟

جاکوب هیلبرون یکی از تحلیلگران برجسته آمریکایی با استناد به یک نظرسنجی جدید بیان می‌کند که تنها میشل اوباما می‌تواند دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آتی شکست دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، شرایط انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به گونه‌ای است که انتقادات زیادی حتی از درون در مورد آن شنیده می‌شود. از بین دو نامزد اصلی انتخابات، یکی سلامت جسمی ندارد و آن یکی پرونده‌های متعدد قضایی. بعد از مناظره اول ریاست جمهوری 2024 که تقریبا دو هفته پیش برگزار شد، موج انتقادات افزایش یافت و بسیاری خواهان کناره‌گیری جو بایدن و جایگزینی فرد دیگری از سوی حزب دموکرات شدند. به اعتقاد مت گروسمن -استاد علوم سیاسی دانشگاه میشیگان- بایدن نسبت به انتخابات گذشته پیرتر شده و نحوه سخن گفت او نامفهوم است.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو برنده مناظره اول انتخابات 2024 آمریکا/ احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید افزایش یافت

جاکوب هیلبرون -یکی از تحلیلگران برجسته آمریکایی و از کارشناسان ارشد نشریه نشنال اینترست- در گزارشی به بررسی گزینه‌ احتمالی دموکرات‌ها به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است. وی در ابتدای تحلیل خود می‌نویسد: هیلاری کلینتون یک بار تلاش کرد و شکست خورد. اکنون همه چیز به همسر رئیس جمهور دیگری بستگی دارد تا سعی کند سقف شیشه‌ای را بشکند. یک نظرسنجی جدید رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد که تنها یک نامزد دموکرات می‌تواند به طور قاطع دونالد جی. ترامپ، -رئیس جمهور سابق آمریکا- را در نوامبر شکست دهد و آن کسی نیست جز میشل اوباما.

از نظر این تحلیلگر آمریکایی، اوباما همه رقبای احتمالی خود از جمله کامالا هریس، گاوین نیوسام و گرچن ویتمر را جا می‌گذارد. 50 درصد از رای دهندگان گفتند که به اوباما رای می‌دهند در حالی که مشخص شد فقط 39 درصد ترامپ را ترجیح می‌دهند. برای اوباما که اردوگاه بایدن را با سوء ظن نگریسته و از تبلیغات برای آن امتناع کرده، اعلام نامزدی به منزله اقدامی برای انتقام گیری از دوستش کاتلین بوهل -همسر سابق هانتر بایدن- است. باراک اوباما در جمع‌آوری کمک‌های مالی برای بایدن شرکت کرد اما هرگز همسرش را که در ماه می از حضور در یک شام دولتی برای ویلیام روتو -رئیس‌جمهور کنیا- برای اولین بار در 16 سال گذشته برای یک رئیس‌جمهور آفریقایی اجتناب کرد را همراهی نکرد.

دموکرات‌ها و تعداد زیادی از رای‌دهندگان مستقل به وضوح اوباما را نوعی زن شگفت‌انگیز می‌دانند؛ نوعی الهه خرد و قدرت که می‌تواند از کمند جادویی سالخوردگان اطراف بایدن استفاده کند و حزب دموکرات را دوباره متحد کند. جیل لپور -تاریخ شناس دانشگاه هاروارد- در کتاب خود به نام «تاریخ مخفی زن شگفت‌انگیز»، استدلال کرده است که او به نوعی حلقه گمشده در داستان فمینیسم در قرن گذشته را تشکیل می‌دهد. شاید اعلام نامزدی یک اوبامای دیگر بتواند نقش اساسی در این زمینه ایفا کند، همانطور که در چندین جبهه از سقط جنین گرفته تا دستمزد برابر، فشارهای زیادی وجود دارد.

جاکوب هیلبرون در ادامه می‌افزاید: اوباما به نوبه خود به طور مداوم اعلام کرده که تمایلی به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. در واقع، او آشکارا از رقابت شوهرش در سال 2012 ناراحت بود و به او گفت که در صورت شکست همسرش از تلاش دوم حمایت نخواهد کرد. بدون تردید اوباما آگاه است که لحظه‌ای که وارد حلقه سیاسی شود، محبوبیت او شروع به کاهش خواهد کرد. در حال حاضر، او مجبور نیست در مورد مسائلی مانند اوکراین، مالیات، مقررات و غیره موضع بگیرد. در حال حاضر، او مجبور نیست در مورد مسائلی مانند اوکراین، مالیات، مقررات و غیره موضع بگیرد. تا زمانی که او خارج از گود باشد، رای دهندگان هر آرزویی را که دارند در او می‌یابند. امتناع او از آلوده شدن به ورود به عرصه انتخابات می‌تواند محبوبیتش را افزایش دهد. با این حال، همانطور که استیو بنن اذعان کرده، نباید پدیده اوباما را به عنوان یک نمایش فرعی کامل رد کرد. این واقعیت ضعف‌های بایدن را آشکار و تأکید می‌کند که «اشتیاق سیاسی گسترده‌ای برای افرادی غیر از روسای جمهور سابق وجود دارد».

هیلبرون در بخش دیگری از تحلیل خود می‌نویسد: صحبت‌های خوشحال کننده کمپین بایدن تنها باعث تشدید ناراحتی در انتخابات او می‌شود. تا اینجا به نظر می‌رسد همه چیز خوب است اما اما لوید داگت -نماینده مجلس نمایندگان آمریکا- خواستار خروج بایدن از رقابت‌ها شده است؛ نانسی پلوسی -رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا- گفته که سؤالات مربوط به سن بایدن نامشروع نیست و جیمز ای. کلایبرن -نماینده مجلس نمایندگان- که تقریبا به تنهایی بایدن را در جریان انتخابات مقدماتی سال 2016 در کارولینای جنوبی نجات داد، در ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کرد که آماده است در صورت نامزد شدن کامالا هریس -معاون رئیس جمهور- از او حمایت کند. کلایبرن اظهار داشت: «اگر بخواهد کنار برود از او حمایت خواهم کرد. این حزب به هیچ وجه نباید کاری برای دور زدن خانم هریس انجام دهد».

در ادامه این تحلیل آمده است: بایدن نمی‌تواند اطمینان رای دهندگان را جلب کند. او شامگاه سه‌شنبه به کمک‌کنندگان به شوخی گفت که در حالی که ترامپ در مورد اروپا صحبت می‌کرد «[بایدن] تقریبا روی صحنه خوابش برد». بعید به نظر می‌رسد که مصاحبه بایدن با جورج استفانوپولوس از شبکه ای بی سی نیوز برای فرونشاندن تردیدهای فزاینده در مورد توانایی او برای اجرای یک کمپین قدرتمند کافی باشد، چه رسد به اینکه برای چهار سال آینده رئیس جمهور باشد. اینکه او از زمان مناظره هنوز کنفرانس خبری نداشته نشان می‌دهد که نمی‌تواند از عهده انبوهی از سؤالات برآید که باید به‌طور فی البداهه پاسخ دهد. در مقابل، او زخم های سیاسی خود را با عقب نشینی در حلقه خانوادگی خود با هانتر بایدن به عنوان یک مشاور ارزشمند جبران کرده است، البته باید به تلاش‌های جیل بایدن، بانوی اول آمریکا برای ترغیب وی مبنی بر عدم تزلزل در پیگیری ریاست جمهوری دوم اشاره کنیم.

نیکی هیلی -نامزد سابق جمهوری خواهان- روز چهارشنبه در صحبت با استفانوپولوس به نیاز به تغییر نسل به طور کلی در آمریکا اشاره کرد: «ما نمی‌توانیم یک رئیس جمهور 81 ساله داشته باشیم. سنا به یک خانه سالمندان بی‌رقیب در کشور تبدیل شده است. ما باید درک کنیم که تغییر نسل اتفاق افتاده است. همه این را احساس می‌کنند، جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و مستقل‌ها احساس می‌کنند...» تا کنون، در حالی که بایدن و ترامپ برای دور دوم نامزد شده‌اند، شاهد توجه به این نکته نیستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =