کمپین اصلاح قوانین انتقال دانشجویان خارج به داخل تشکیل شد/ جدال بی‌پایان موافقان و مخالفان

برخی از دانشجویان متقاضی انتقال از خارج به ایران با تشکیل کمپینی از رئیس جمهور منتخب خواستار بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به تحصیل دانشجویان علوم پزشکی در خارج از کشور شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مشکلات اقتصادی و معیشتی؛ همچنین گرانی و نوسان نرخ ارز در سال‌های اخیر سبب افزایش درخواست‌ انتقال دانشجویان خارج از کشور به ایران شده است.

افزایش درخواست بازگشت دانشجویان به کشور در نهایت منجر به تصویب مصوبه «ساماندهی انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور» در ۱۲ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شد. بر اساس این مصوبه دانشجویان ورودی بعد از ژانویه ۲۰۱۹ می‌توانند درخواست انتقالی به داخل کشور داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات آزمون‌های ارزیابی علمی دانشجویان انتقالی علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد

ناگفته نماند که این موضوع موجی از اعتراض‌های دانشجویان و شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی را در پی داشت. چرا که آنان اعتقاد دارند که انتقال دانشجویان به داخل بدون دلایل منطقی، مغایر با عدالت آموزشی است. به ویژه در رشته‌های پرمتقاضی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که ارتباطی مستقیم با سلامت جامعه دارند. همچنین آنان عنوان می‌کنند که انتقال این دانشجویان به داخل کشور بدون توجه به سطح علمی و توانایی‌های افراد، به ویژه در رشته‌-محل‌های پرمتقاضی، می‌تواند کیفیت آموزش در برخی رشته‌های پراهمیت از جمله پزشکی را به خطر بیاندازد.

درخواست دانشجویان از دیوان عدالت: با شکایت دانشجویان انتقالی خارج از کشور مخالفت شود

در ادامه این اعتراضات، سیامک اشرفی برزیده دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت به نمایندگی از ۲۷۰ دانشجوی علوم پزشکی در نامه‌ای خطاب رئیس دیوان عدالت اداری خواستار مخالفت دیوان با شکایت ناعادلانه درباره انتقالی دانشجویان ورودی بعد از ژانویه ۲۰۱۹ به داخل کشور شد.

شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در این نامه ضمن اعلام مخالفت شدید و آشکار با هرگونه بی عدالتی آموزشی به ویژه در انتقال دانشجویان محصل در دانشگاه‌های خارج از کشور به ایران ورودی ۲۰۱۹ به بعد و تبعات فاجعه‌بار هرگونه اقدام در تغییر قانون مصوب سال ۲۰۱۹ در ممنوعیت انتقال از شما ریاست دیوان عدالت اداری خواهان ورود و پیگیری قاطعانه به این موضوع، مقابله با بی‌عدالتی و فساد و دفاع از حقوق آینده سازان این سرزمین از طریق رایزنی با ارگانهای مربوطه مانند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اخذ تصمیمات مقتضی عادلانه در این باره شد.

شرایط آزمون جدید صلاحیت علمی برای دانشجویان انتقالی از خارج

پس از اعتراض شوراهای صنفی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و با توجه به دلایل ذکر شده؛ به نظر می‌رسد که مشکلات جدی در زمینه انتقال دانشجویان از خارج به داخل وجود داشته باشد. برای مثال در حالی که ظرفیت محدودی برای رشته‌های پرطرفدار ماننند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وجود دارد و زیرساخت‌های لازم آموزشی و رفاهی نیز فراهم نیست، ۱۰ درصد از ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها، به دانشجویان انتقالی اختصاص دارد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای کاهش نگرانی دانشجویان علوم پزشکی و پاسخ به اعتراضات آنان و همچنین بر اساس سیاست‌های ابلاغی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ تصمیم به ارزیابی دانشجویان متقاضی بازگشن به ایران شد.

«دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور از اول ژانویه ۲۰۱۹ که متقاضی انتقال به داخل کشور هستند می توانند در یک آزمون جدید ارزیابی صلاحیت علمی شرکت کنند.» این خبر را ابوالفضل باقری فرد را به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داد.

درباره شرایط متقاضیان می‌توان گفت که آن دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، که بر اساس سه معیار ویزا، خروج از کشور و گواهی شروع به تحصیل، از اول ژانویه ۲۰۱۹ در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور شروع به تحصیل کرده اند، با ظرفیت محدود، امکان انتقال در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پس از گذراندن ۷۲ واحد درسی مرتبط در خارج از کشور و با شرکت در آزمون ارزیابی صلاحیت علمی و کسب ۶۰ درصد نمره کل خواهند داشت.

ذکر این نکته اهمیت دارد که این آزمون یکبار در سال و به مدت ۵ سال برگزار می‌شود و ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی سه رشته مذکور در هر دوره، ۲ درصد تعداد شرکت کنندگان همان دوره است.

درخواست انتقال دانشجویان خارج از کشور

پس از گذشت چند سال از اجرای طرح انتقال دانشجویان از خارج به ایران و جدال موافقان و مخالفان این طرح، تصویب و اجرای برخی شروط و ارزیبابی صلاحیت علمی آنها؛ جمعی از دانشجویان خارج از کشور کمپینی را با هشتگ «انتقالی» راه اندازی کرده‌اند. آنان با توجه به پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز به کار دولت چهاردهم به زودی؛ امید دارند که برخی سختگیری‌ها برای تایید درخواست انتقالی توسط رئیس جمهور یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حذف شود.

در بخشی از متن این کارزار خطاب به پزشکیان آمده است: در ابتدا، پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری را صمیمانه تبریک می‌گوییم و برایتان در این مسیر خطیر، آرزوی موفقیت و سربلندی داریم. ما نیز همانند شما امیدواریم که در دوران ریاست جمهوری‌تان، گام‌های مؤثری در بهبود وضعیت کشور برداشته شود. ما امضاکنندگان این کارزار، به نمایندگی از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و خانواده‌های آنان، این نامه را به حضورتان تقدیم می‌داریم.

در بخشی دیگری بیان شده است: متأسفانه به دلیل سیاست‌های نادرست و خود تحریمی از سوی وزارت بهداشت در دولت پیشین، بسیاری از دانشجویان از حق تحصیل در کشور خود محروم شده‌اند و ناچار به ادامه تحصیل در خارج از کشور گردیده‌اند. با توجه به هزینه‌های بالای زندگی و تورم شدید در کشورمان، بسیاری از خانواده‌ها توان تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی در خارج از کشور را ندارند. تفاوت نرخ ارز و فشار اقتصادی باعث شده است که درآمد خانواده‌ها در داخل کشور به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های دلاری دانشجویان در خارج از کشور نباشد. این موضوع فشار مالی و روانی زیادی را بر دانشجویان و خانواده‌هایشان تحمیل کرده است.

در این متن مطرح شده است: جناب پزشکیان، شما به عنوان فوق تخصص قلب و کسی که در زمینه پزشکی تجارب بسیاری دارید، بیش از هر کسی از اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه پزشکی آگاه هستید. همچنین، به عنوان یک پدر، قطعاً از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌ها در خصوص دوری فرزندانشان مطلع هستید. در قرآن کریم آمده است: “و من أحیاها فکأنما أحیا الناس جمیعاً” (سوره مائده، آیه ۳۲)؛ هر کس نفسی را زنده کند، گویی همه انسان‌ها را زنده کرده است. دانشجویان علوم پزشکی نیز در تلاشند تا با یادگیری و کسب مهارت‌های لازم، در جهت نجات جان انسان‌ها و بهبود سلامت جامعه قدم بردارند.

در بخش پایانی متن این کارزار خاطرنشان شده است: از آنجایی که جنابعالی همواره به اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقای سطح علمی کشور تأکید داشته‌اید، از شما تقاضا داریم که در بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به تحصیل دانشجویان علوم پزشکی در خارج از کشور تجدیدنظر فرمایید. خواهشمندیم که این تغییر قانون در سریع‌ترین زمان ممکن اعمال شود تا دانشجویان بدون مواجهه با موانع حقوقی و اداری، بتوانند به کشور بازگشته و در ارتقای نظام سلامت کشور مشارکت داشته باشند. اطمینان داریم که توجه و رسیدگی به این موضوع از سوی حضرتعالی می‌تواند نقش بسزایی در رفع مشکلات دانشجویان و بهبود وضعیت نظام سلامت کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =