نفس جان‌بخش نهج‌البلاغه، تسکینی برای دردها

روح‌الله موسوی‌زاده *

به گزارش گروه‌ استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، حوزه سلامت محدود به حرکت در بُعد مراکز بهداشتی و جسمی نمی‌شود. ما امروزه سه بُعد جسمی، اجتماعی و روان‌شناسی را داریم که شکل‌دهنده ابعاد گوناگون سلامتی هستند. این در حالی است که چندی پیش، بُعد معنوی سلامت نیز توسط «سازمان بهداشت جهانی»، به ابعاد سلامتی اضافه شد. این سازمان بر این باور است که پرداختن به امور معنوی از الزامات حوزه سلامت است. نهج‌البلاغه در این بین ظرفیت بی‌نظیری دارد که پوشش‌دهنده تمام این ابعاد است؛ آن‌چنان که امام علی علیه‌السلام فرمودند: تقوا، شفای امراض جسمانی نیز است.

نفس جان‌بخش نهج‌البلاغه، تسکینی برای دردها

نهج‌البلاغه و طب تسکینی

در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، استخراجی از نیازهای اساسی افراد شکل گرفته که نهج‌البلاغه یکی از منابع مهم آن می‌باشد. با توجه به این نیازها گروه‌های درمانی ذیل «طب تسکینی» در حال فعالیت هستند. در این مراکز آموزه‌های نهج‌البلاغه و فرموده‌های امام علی علیه‌السلام به صورت هدف‌مند و با شناخت از مشکل بیمار، به شخص انتقال می‌یابد تا باعث نتیجه‌گیری هرچه بهتر برای افرادی که نیاز به این نوع درمان دارند، شود.

اهمیت امیدافزایی

امید، بحث مهم کنونی جامعه است. از این‌رو «جشنواره ملی رسا» نیز در حال فعالیت است. در مقدمات این جشنواره، تحقیقات فراوانی مورد نیاز بوده که گروه‌های متخصص پزشکی و دانشجویی، مطالعات خوبی در این حوزه انجام داده‌اند. مفاهیم و معارف نهج‌البلاغه در این بین در جهت افزایش امید در جامعه و هدف‌مند کردن زندگی افراد، نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. این تحقیقات، در شاخه‌های بین‌رشته‌ای از قبیل علوم پزشکی، علوم انسانی و معارف صورت گرفته است.

نفس جان‌بخش نهج‌البلاغه، تسکینی برای دردها

مراکز طب تسکینی نیز در محیط دانشگاه، قابلیت‌های بالینی را فراهم می‌کنند تا افراد با استفاده از این مراکز بر مشکلات خود غالب آیند. شورای فرهنگی مراکز درمانی دانشگاه و تعدادی از بیمارستان‌های سطح شهر نیز مشغول فعالیت در این راستا هستند تا هرچه بیش‌تر، افراد متخصص این طب بتوانند سبب رفع امراض موجود در جامعه امروزی شوند.

* مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

انتهای پیام/

کد خبر: 1237417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =