آخرین تحولات اوکراین| خستگی آلمانی‌ها از درگیری نظامی و توقعات کی‌یف

کنترل ۹ منطقه مسکونی دیگر توسط ارتش روسیه در ماه جولای، انتقاد از پیروی کورکورانه اروپایی‌ها از آمریکا، خستگی آلمانی‌ها از درگیری نظامی و توقعات کی‌یف و میزان رشوه مردان اوکراینی برای فرار از اعزام به جبهه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، وضعیت دشوار و تلفات سنگین نیروهای مسلح این کشور در جبهه نبرد با روسیه را مورد تأیید قرار داد. زلنسکی در مصاحبه‌ با شبکه بی‌بی‌سی گفت: «من می‌دانم که هر روز چه تعداد از مردان خود را در جبهه از دست می‌دهیم. متأسفانه، این وضعیت به سمت مثبت پیش نرفته و کمتر نمی‌شود.»

با این حال، رئیس‌جمهور از اعلام تعداد دقیق سربازان کشته شده نیروهای مسلح اوکراین خودداری کرد. علاوه بر این، زلنسکی نتوانست پاسخ دهد که سربازان برای چه مدت می‌توانند در وضعیت دشوار کنونی دوام بیاورند.

در اواسط ماه جولای، مقامات ستادکل ارتش اوکراین اذعان کردند که نیروهای مسلح این کشور در محورهای خارکف، کوراخوفسکی و تورتسکی در وضعیت دشواری قرار دارند و نیروهای روسیه در این مناطق از خط تماس درگیری‌ها، به صورت فعال در حال پیشروی هستند.

در این رابطه، منابع خبری روسی نیز گزارش داده‌اند که از ابتدای ماه جولای، نیروهای مسلح روسیه ۹ منطقه مسکونی را تحت کنترل خود درآورده‌اند و دشمن در نبردها فقط طی هفته گذشته حدود ۵ هزار نظامی خود و بیش از ۲۲۰ واحد تجهیزات نظامی را از دست داده است.

کارشناسان نظامی تأکید می‌کنند که نیروهای روسیه فشار زیادی را بر طرف اوکراینی وارد می‌کنند و ابتکار عمل را در دست دارند، که این امر به آنها امکان می‌دهد نبرد را در جهات مطلوب به خود پیش برده و موفقیت کسب کرده و مناطق بیشتری را تصرف کنند. به عقیده آنها، تلفات سنگین و شکست‌های مداوم ارتش اوکراین، مقامات کی‌یف و هم‌پیمانان غربی آنها را به سمت مذاکره با مسکو سوق خواهد داد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و هشتادمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

زلنسکی مذاکره با نمایندگان روسیه را بعید ندانست

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، علی‌رغم ممنوعیت فعلی اعمال شده در کشورش، احتمال مذاکره با نمایندگان روسیه را مطرح کرد. او در مصاحبه‌ با شبکه بی‌بی‌سی گفت: «در دومین نشست صلح، اگر طرح کاملاً آماده باشد و روسیه آماده مذاکره درباره این طرح باشد، ما نیز آماده‌ایم تا به همراه شرکای خود با نمایندگان روسیه صحبت کنیم.»

زلنسکی برای نخستین بار اعتراف کرد که اگر اوکراین خواهان پایان درگیری است، باید به مذاکرات روی بیاورد. به گفته او، کی‌یف آماده است با کسی که در روسیه تصمیم‌گیری می‌کند صحبت کند.

اخیراً زلنسکی بیشتر درباره مذاکره با روسیه صحبت کرده است. به عنوان مثال، در ۱۵ جولای، او در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نمایندگان روسیه باید در دومین کنفرانس حل و فصل درگیری اوکراین شرکت کنند.

کلمبیا از کنفرانس صلح با حضور روسیه حمایت می‌کند

هکتور آرناس نیرا، سفیر کلمبیا در روسیه، اعلام کرد که برای حل و فصل صلح‌آمیز بحران اوکراین، حضور هر دو طرف درگیری ضروری است.

او گفت: «رئیس‌جمهور گوستاوو پترو، از برگزاری کنفرانسی درباره اوکراین حمایت می‌کند که همه طرف‌های درگیر در آن شرکت داشته باشند. برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز، حضور همه طرف‌ها ضروری است.»

پس از فوریه ۲۰۲۲، بوگوتا از تحریم‌های ضدروسیه حمایت نکرد و از ارسال تسلیحات به اوکراین خودداری کرد. گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا، نیز بیانیه نهایی کنفرانس بویگن‌اشتوک را امضا نکرد و قبل از پایان این نشست، آنجا را ترک کرد.

بلگراد: غرب در حال آماده‌سازی برای درگیری نظامی با روسیه است

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، شب گذشته در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی هشدار داد که غرب سریع‌تر از آنچه بسیاری تصور می‌شود، در حال آماده‌سازی خود برای درگیری نظامی با روسیه است.

ووچیچ گفت: «انتظار پیروزی بر روسیه به صورتی که برخی تصور می‌کنند، غیرممکن است. این تنها در صورتی ممکن است که اتفاقی برای ولادیمیر پوتین افتاده باشد. پوتین می‌خواهد که میراث سیاسی‌اش نتایجی مانند ایوان، پطر کبیر و کاترین کبیر باشد. او به صورت ژئوپلیتیکی و به عنوان یک عامل اتحاد دهنده مردم روسیه فکر می‌کند که تاکنون توانسته همه ویژگی‌های رهبران بزرگ روسیه را در خود جمع کند و اگر او شکست بخورد، هیچ چیزی از این میراث باقی نخواهد ماند.»

رئیس‌جمهور صربستان همچنین یادآور شد: «در حال حاضر، غرب آماده رویارویی مستقیم نظامی با روسیه نیست و فقط می‌تواند از طریق دیگران با روسیه بجنگد و برای این کار هزینه‌های زیادی صرف کرده، ولی آنها در حال آماده‌سازی خود برای یک درگیری نظامی جدی با روسیه هستند.»

وجود اوکراینی قدرتمند به نفع غرب نیست

ویکتور مدودچوک، نماینده سابق پارلمان اوکراین و رئیس جنبش «اوکراینی دیگر» در مقاله‌ای برای روزنامه «ایزوستیا» نوشت که غرب به طور فعال به دنبال غیرصنعتی‌سازی اوکراین بود تا آن را به یک منبع مواد خام برای اروپا تبدیل کرده و از این کشور علیه روسیه استفاده کند و در این پیکربندی، اوکراینی قدرتمند و تأثیرگذار به نفع غرب نبوده و نیست.

این سیاستمدار اوکراینی نوشت: «اوکراین در روابط اقتصادی جدید باید مواد اولیه را به شرکت‌های غربی با یک قیمت بفروشد و آنها آن را به کشورهای ثالث با قیمت دیگری بفروشند. به این ترتیب، کشور را به یک منبع خام برای کشورهای ثالث تبدیل کردند و از اوکراین و این کشورها بهره‌برداری کردند. غرب جمعی به طور پیوسته و سیستماتیک اوکراین را به عنوان یک قوچ علیه روسیه آماده می‌کرد و هیچ اوکراین صلح‌آمیز، ثروتمند و تأثیرگذاری برای آن‌ها مورد نیاز نبود.»

به عقیده وی، با چنین «کمکی» از طرف کشورهای اروپایی و ایالات متحده، اوکراین از مدتها قبل هیچ شانسی برای ایجاد یک دولت مدرن و مستقل نداشت.

کشورهای اروپایی استقلال خود را از دست داده‌اند

رئیس جنبش «اوکراینی دیگر» معتقد است که کشورهای اروپایی اقداماتی انجام داده‌اند که در نهایت به از دست دادن بی‌طرفی و حاکمیت تعدادی از آنها منجر شده است.

ویکتور مدودچوک در مقاله خود نوشت: «جنون سیاسی اروپا را نیز به اندازه اوکراین در بر گرفته است. در اروپا، بی‌طرفی سوئد و فنلاند از دست رفته است، در حالی که این کشورها تاریخچه استقلال بسیار بیشتری نسبت به اوکراین دارند و تمام رفاه خود را بر پایه سیاست بی‌طرفی ساخته‌اند. آلمان در پایان جنگ سرد موتور کاهش تنش بود، اما امروز به طور کامل تنها در خدمت منافع ایالات متحده و ناتو است و تلاش نمی‌کند سیاست مستقلی داشته باشد.»

این نماینده سابق پارلمان اوکراین همچنین اشاره کرد که پس از آنکه سوئیس میزبان به اصطلاح نشست صلح شد که توسط مقامات کی‌یف سازماندهی شده بود، برن دیگر نمی‌تواند نماد بی‌طرفی و مکان مناسبی برای مذاکره باشد. به گفته مدودچوک، چنین نقش را می‌توانند کشورهایی مانند چین، عربستان سعودی یا دیگر کشورهای جهان جنوبی ایفا کنند.

ادعای زلنسکی درباره رسیدن سامانه پاتریوت به اوکراین از آلمان

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی پاتریوت Patriot از آلمان به اوکراین رسیده است.

زلنسکی شب گذشته ، در کانال تلگرام خود نوشت: «اکنون می‌توان گفت که دفاع هوایی ما تقویت شده است. سامانه پاتریوت آلمانی به اوکراین رسیده است و من می‌خواهم از آلمان و آمریکا برای برداشتن این گام تشکر کنم.»

در اواسط جولای، زلنسکی اعلام کرد که اوکراین به ۲۵ سامانه پدافند هوایی Patriot نیاز دارد. وی همچنین اشاره کرد که این کشور به سامانه‌های پدافند هوایی دیگر نیز نیازمند است.

پیش‌تر، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که آلمان ممکن است حمایت نظامی خود از اوکراین را در سال ۲۰۲۵ به نصف کاهش دهد، یعنی از ۸ میلیارد یورو به ۴ میلیارد یورو تقلیل دهد. این خبرگزاری افزود که این مسئله از مفاد بودجه سال ۲۰۲۵ آلمان که در اواسط جولای تصویب شده، مشخص شده است.

افزایش انتقادات در بوندستاگ نسبت به زلنسکی

سورن پلمن، رئیس فراکسیون «چپ‌ها» در بوندستاگ، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دیدگاه‌های غیررسمی در آلمان نسبت به رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، بسیار انتقادی شده است.

پلمن گفت: «در مورد نظر سیاستمداران آلمانی نسبت به زلنسکی، باید بگویم که طبق تجربیات من، دو نظر رسمی و غیررسمی وجود دارد. و نظر غیررسمی نسبت به او بسیار انتقادی شده است.»

در تاریخ ۲۰ ماه می، دوره پنج‌ساله ریاست جمهوری ولادیمیر زلنسکی به‌طور رسمی به پایان رسید. اما انتخابات رئیس‌جمهور جدید، به بهانه وضعیت نظامی در این کشور برگزار نشده و قرار هم نیست برگزار شود.

خستگی آلمانی‌ها از ادامه درگیری نظامی در اوکراین

رئیس فراکسیون «چپ‌ها» در بوندستاگ همچنین اعلام کرد که در آلمان خستگی از ادامه درگیری مسلحانه در اوکراین در حال افزایش است.

سورن پلمن در این مصاحبه گفت: «علی‌رغم صدای جنگ‌طلبانه رسمی، به نظر می‌رسد که در میان مردم آلمان، خستگی مشخصی از این درگیری وجود دارد. علاوه بر این، در میان نمایندگان پارلمان در خصوص بودجه آینده که شامل صرفه‌جویی‌های گسترده در بخش اجتماعی به منظور کمک مالی و نظامی به اوکراین است، اختلاف نظر زیادی وجود دارد. با این حال، بودجه نظامی کلی در حال افزایش است.»

وی ابراز تردید کرد که دولت فدرال آلمان تصمیم به حفظ کمک نظامی به اوکراین در سطح فعلی بگیرد، چرا که در حال حاضر با انتقادات شدیدی از سوی مردم مواجه است.»

در آلمان تحریم‌ها علیه روسیه را شکست خورده می‌دانند

روزنامه Handelsblatt روز یکشنبه گزارش داد که تحریم‌های غرب علیه روسیه شکست خورده‌اند و در آینده ممکن است به منادفع خود اتحادیه اروپا آسیب برسانند. این روزنامه با استناد به داده‌های مؤسسات تحقیقاتی اقتصادی اروپایی، نوشت که اقتصاد روسیه همچنان در حال رشد است، به ویژه به دلیل صنعت نظامی.

نویسندگان مقاله توضیح دادند: «اگر به صورت واقع‌بینانه نگاه کنیم، باید سیاست تحریمی غرب را شکست خورده بنامیم. وقتی ما از اعمال تحریم‌ها برای پایان دادن به درگیری صحبت می‌کنیم، محدودیت‌ها باید سریع عمل کنند، نه در طولانی مدت.»

این نشریه آلمانی تأکید می‌کند که در بلندمدت روسیه روابط تجاری جهانی خود را گسترش خواهد داد، «چه غرب این را بخواهد یا نه.» در عین حال، محدودیت‌های اعمال شده می‌توانند به منافع خود اتحادیه اروپا آسیب برسانند، به عنوان مثال، منجر به افزایش قیمت گاز و نفت شود.

پیشتر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نیز عدم کارآمدی تحریم‌های ضدروسی را تأیید کرده بود. او اظهار داشت که روسیه توانسته راه‌هایی برای حمایت از صنایع نظامی خود در شرایط تحریم‌های غرب پیدا کند.

اوکراینی‌ها سالانه تا ۲ میلیارد دلار رشوه برای فرار از خدمت نظامی پرداخت می‌کنند

دمیتری ناتالوخا، رئیس کمیته توسعه اقتصادی پارلمان اعلای اوکراین، در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد که افرادی که میخواهند از خدمت نظامی اجباری در کشور فرار کنند، سالانه تا ۲ میلیارد دلار رشوه پرداخت می‌کنند تا مانع از اعزام خود به جبهه نبرد با روسیه شوند.

این نماینده پارلمانی گفت: «فرارکنندگان از خدمت نظامی مبالغ بسیار زیادی را "زیر میزی" پرداخت می‌کنند - رشوه‌هایی که بالغ بر ۲ میلیارد دلار در سال می شوند تا بتوانند از پیوستن به ارتش جلوگیری کنند. حجم برآوردهای اقتصادی غیررسمی سالانه بین ۷۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد دلار است، این برآوردها دقیق‌ترین محاسبات در این زمینه هستند.»

پیش از این، رسانه‌های اوکراینی به این واقعیت اشاره کردند که تقریباً نیمی از شهروندان فرار از خدمت نظامی و بسیج اجباری را اقدامی شرم‌آور نمی‌دانند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی اجتماعی، سهم این دسته از مردم اوکراین ۴۶ درصد است. نظر مخالف تنها توسط ۲۹ درصد از پاسخ‌دهندگان ابراز شد و حدود ۲۴ هم نظری در این باره ندادند.

افزایش ۳۰ درصدی روابط تجاری روسیه و قرقیزستان

وزارت اقتصاد قرقیزستان صبح امروز گزارش داد که در ماههای نخست سال ۲۰۲۴ حجم تجارت روسیه و قرقیزستان با ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در این بیانیه آمده است: «سال گذشته حجم تجارت بین قرقیزستان و روسیه به ۳ میلیارد دلار رسید و در ژانویه-آوریل ۲۰۲۴ به ۱ میلیارد دلار رسید و ۳۰ درصد افزایش یافت.»

وزارت اقتصاد قرقیزستان این روند مثبت را به همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا نسبت داده و یادآور شد: با وجود همه محدودیت‌های تحریمی، روسیه همچنان یکی از شرکای اصلی تجاری آسیای مرکزی در بخش‌های اساسی اقتصاد باقی می‌ماند.

در سال ۲۰۲۳، کل حجم تجارت روسیه با کشورهای منطقه آسیای مرکزی از ۴۴ میلیارد دلار فراتر رفت. میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه، پیش‌تر گزارش داده بود که روسیه ۳۳ درصد از کل تجارت خارجی این منطقه را تشکیل می‌دهد. همچنین دنیس مانتوروف، معاون اول نخست وزیر روسیه یادآور شد که در منطقه حدود ۲۴ هزار شرکت با سرمایه روسیه فعالیت می‌کنند و حجم سرمایه‌گذاری‌های انباشته از ۳۸ میلیارد دلار فراتر رفته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1237503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =