واکنش‌ رهبران جهان به کناره‌گیری بایدن

پس از کناره‌گیری بایدن از ادامه حضور در رقابت انتخابات ریاست جمهوری که به دلیل فشار افکار عمومی داخلی و همچنین توصیه هم حزبی‌هایش انجام شد، بسیاری از مقامات متحدان آمریکا به این خبر واکنش نشان دادند.

با توجه به جایگاه آمریکا در عرصه بین الملل، انتخابات‌ها در این کشور نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تقریبا همه کشورها تحولات مربوط به آن را دنبال می‌کنند. طبیعی است که دوستان و هم‌پیمان آمریکا نگاه ویژه‌ای به این رویداد دارند. پس از کناره‌گیری بایدن از ادامه حضور در رقابت انتخابات ریاست جمهوری که به دلیل فشار افکار عمومی داخلی و همچنین توصیه هم حزبی‌هایش انجام شد، رئیس جمهور آمریکا کاملا هریس -معاون اول خود را- به عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات 2024 توصیه کرد. این رویداد موجب ارسال پیام‌های حمایت و قدردانی از سال‌ها خدمت او شد. ایسکانیوز در گزارش خود نگاهی به پیام‌های رهبران جهان و اعلامیه‌های آن‌ها داشته که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پیری؛ وجه مشترک نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا / هنوز نمی‌توان ترامپ را پیروز انتخابات دانست

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در بیانیه خود در این ارتباط گفت: «تصمیمات قوی بسیاری در سال‌های اخیر گرفته شده‌ و از آنها باید به‌عنوان گام‌های جسورانه پرزیدنت بایدن در پاسخ به شرایط چالش‌برانگیز یاد شود. ما به تصمیم سخت اما قوی امروز احترام می‌گذاریم. ما همیشه از رهبری پرزیدنت بایدن سپاسگزار خواهیم بود».

اولاف شولز، صدراعظم آلمان: «جو بایدن دستاوردهای بزرگی داشته است: برای کشورش، برای اروپا، برای جهان. به لطف او، همکاری‌های ترانس آتلانتیک افزایش یافت، ناتو قوی است و ایالات متحده یک شریک خوب و قابل اعتماد برای ما است. تصمیم او برای عدم نامزدی مجدد شایسته تقدیر است».

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل: «در این زمان جنگ و بلاتکلیفی، مهم است که دشمنان اسرائیل بدانند که آمریکا و اسرائیل امروز، فردا و همیشه در کنار هم هستند. من قصد دارم رئیس جمهور بایدن را ببینم که بیش از 40 سال است او را می‌شناسم. این فرصتی خواهد بود تا از او به خاطر کارهایی که برای اسرائیل در جنگ انجام داده و کارهای برجسته‌اش، در انظار عمومی تشکر کنم. خدمت، به عنوان سناتور، به عنوان معاون رئیس جمهور، و به عنوان رئیس جمهور».

در پیام دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در ارتباط با کناره‌گیری بایدن آمده است: روسیه از کناره گیری جو بایدن از رقابت‌های ریاست جمهوری خیلی شگفت زده نشده است. کامالا هریس تاکنون هیچ کمکی به روابط روسیه و آمریکا نکرده‌است و سیاست ایالات متحده در اولویت مسکو نیست.

جاستین ترودو، نخست وزیر کاناد: «من سال‌ها رئیس جمهور بایدن را می‌شناسم. او مرد بزرگی است او با عشق کشورش را هدایت می‌کند. به عنوان رئیس جمهور، او شریک کانادایی‌ها - و یک دوست واقعی است. خطاب به رئیس جمهور بایدن و بانوی اول: متشکرم».

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن: «من می‌دانم که پرزیدنت بایدن بهترین راه سیاسی را اتخاذ کرد. نیازی به گفتن نیست که اتحاد ژاپن و آمریکا ستون دیپلماسی و امنیت ژاپن است، بنابراین ما از نزدیک تحولات آینده را تماشا خواهیم کرد».

نخست وزیر استرالیا، آنتونی آلبانیز: «پرزیدنت بایدن دوست بزرگ استرالیا بوده و این امر ادامه خواهد داشت». استار نخست وزیر بریتانیا نیز در این خصوص گفت به تصمیم جو بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست جمهوری احترام می‌گذارد.

آینده روابط اروپا و آمریکا در دوران پسا بایدن

به نظر می‌رسد با توجه کناره‌گیری بایدن و افزایش احتمال پیروزی ترامپ، آینده روابط اروپا با آمریکا با چالش‌هایی روبرو خواهد شد. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود توجه چندانی به مطالبات همپیمانان اروپایی خود نداشت و به صورت یکجانبه از چند پیمان خارج شد که چالش‌هایی برای اروپا ایجاد کرد. آدام پارسونز -خبرنگار اروپایی در این ارتباط می‌نویسد: رهبران اروپایی سعی می‌کنند در انتخابات آمریکا از حمایت مستقیم از نامزدها دوری کنند. آنها ساکت ماندن را انتخاب می‌کنند، زیرا می‌دانند که دونالد ترامپ احتمال بیشتری برای پیروزی در این انتخابات دارد و نمی‌خواهند او را از قبل آزار دهند.

وی می‌افزاید: «بسیاری از رهبران اروپایی از عدم حمایت ترامپ از اوکراین ناراحت هستند. اکنون رهبران اروپا تمایل دارند تا نظر کاملا هریس را در این مورد بدانند». این نگرانی از جانب رهبران اروپا به چند دلیل می‌باشد. ابتدا اینکه ایالات متحده بزرگترین شریک تجاری و سرمایه‌گذار اتحادیه اروپا است و اعضای اروپایی ناتو به تضمین‌های امنیتی ایالات متحده متکی هستند، بنابراین آینده سیاست تجاری و دفاعی ایالات متحده برای اروپا بسیار مهم خواهد بود. همچنین در صورتی که ترامپ پیروز شود، یک جنگ تجاری مجدد بین ایالات متحده و چین بر قیمت‌های کالا در اروپا فشار می‌آورد.

علت دوم نگرانی‌ها جنبه امنیتی دارد. زیرا آقای ترامپ اغلب غیرقابل پیش‌بینی است، بخصوص که او منتقد کشورهایی عضو ناتو بود که نتوانستند هزینه‌های 2 درصدی از تولید ناخالص داخلی برای این اتحادیه را پرداخت کنند. همچنین ترامپ گفته است ایالات متحده ممکن است در صورت تهاجم روسیه به آنها کمک نکند، همانطور که ماده 5 ناتو ایجاب می‌کند. این موارد نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است. آقای ترامپ حتی ایده خروج آمریکا از ناتو را مطرح کرده است. با این حال، این امر بسیار بعید است، زیرا به تأیید کنگره نیاز دارد. همچنین موضوع دیگر تفاوت نگرش ترامپ از حزب دموکرات ها نسبت به تغییرات آب و هوایی است. به خصوص که ترامپ قول داده بود از از توافق پاریس خارج شود.

به قول پیتر راجرز در دیپلماسی مدرن، اکنون که احزاب راست سیاسی در اتحادیه اروپا با توان هر چه بیشتر به دنبال کسب کرسی هستند این مورد می‌تواند در آینده روابط امریکا و اروپا نیز خود را نشان دهد. زیرا احزاب راست افراطی اروپایی در بسیاری از شعارها و ایده‌های ترامپ از جمله میهن پرستی پوپولیستی، مخالفت با اتحادیه اروپا، ضد جهانی شدن، خصومت با مهاجران، حمایت گرایی اقتصادی و محکومیت نخبگان حاکم شریک هستند. این احزاب نیز مانند ترامپ از نوعی انزواگرایی در سیاست خارجی دفاع می‌کنند.

بدین جهت است که هر نوع پیروزی در آمریکا و اروپا اکنون به یکدیگر گره خورده و می‌تواند چهره هر دو را در آینده تغییر دهد و در نهایت این انتخابات می تواند برکل دنیا تأثیر ‌گذارد. اروپا اکنون سعی دارد بدون تحریک تنها نظاره‌گر دیدگاه‌های هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات ها در اروپا می‌باشد.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1237685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =